چرا فیلم را در رسانه‌های تصویری پخش می‌کنند، اگر...؟!

در پی عرضه فیلم «آدم» در شبکه خانگی بدون اکران عمومی، عبدالرضا کاهانی گفت: تا به‌ حال دو مرتبه قرار بوده که این فیلم اکران شود، اما در دقایق پایانی جلوی اکران آن گرفته شد. حال برایم جای تعجب دارد که اگر قرار به عدم اکران یک فیلم بوده، چرا آن را در این تیراژ و در رسانه‌های تصویری پخش می‌کنند؟! این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: فیلم «آدم» مربوط به سال ۸۵ است و تاکنون دو بار قرار بوده که اکران شود، اما در هر دو مرتبه به پخش‌کننده اطلاع داد‌ه‌اند که این فیلم نباید به نمایش عمومی درآید. وی ادامه داد: من نمی‌دانم فیلمی که پروانه نمایش داشته و پخش‌کننده هم دارد، چرا نباید تاکنون به اکران عمومی درآمده باشد و به چه دلیل باید یکباره از موسسه رسانه‌های تصویری سر دربیاورد؟

کاهانی درباره شیوه توزیع اولین ساخته بلندش توضیح داد: این فیلم در شرایطی وارد شبکه نمایش خانگی شده که حتی خود من هم اطلاع نداشته‌ام. حتی تبلیغات و پوستر این فیلم را هم ندیده‌ام و هیچ‌کس هم در این‌باره تماسی با من نگرفته است. خود من هم‌اکنون در مسافرت هستم و از دوستانم شنیده‌ام که این فیلم وارد بازار شده است. در حالی که این فیلم به دلیل اینکه در آن به زبان محلی صحبت می‌شود نیاز به زیرنویس دارد و حداقل اگر با من مشورت می‌کردند این موضوع را گوشزد می‌کردم.

وی ادامه داد: من دائم تلفنی از دوستانم می‌پرسم که پوستر این فیلم یا کیفیت صدا و تصویر آن چه‌طور است. این واقعا برای من عجیب است که چرا این فیلم بدون اطلاع من وارد شبکه خانگی شده و عجیب‌تر آنکه اگر قرار بر این بوده که این فیلم به این شکل و با این تیراژ عرضه شود، چرا اکران نشده است؟

کارگردان فیلم‌هایی مانند «آدم»، «بیست» و «هیچ» در پاسخ به این پرسش که آیا تهیه‌کننده این فیلم هیچ صحبتی با شما نکرده، توضیح داد: علی واجد سمیعی برای این فیلم زحمات بسیاری کشیده و پیش از این زمانی که دو بار قرار بود این فیلم اکران شود، این موضوع را اطلاع داده بود، اما این‌بار همان‌طور که گفتم من از هیچ‌چیز خبر نداشتم.

کاهانی در پایان صحبت‌هایش با ایسنا، خاطرنشان کرد: من اساسا دوست ندارم خیلی به گذشته فکر کنم، اما همیشه برخی اتفاقات انسان را مجبور به این کار می‌کند.

«آدم» روایت روستایی به نام عیش‌آباد است که در آن ۲۰ سال است کسی نمرده است. شغل تمام اهالی به دلیل فقدان آب نوازندگی است. شخصی به نام آدم در روستای عیش‌آباد حضور دارد که تفکرات شاد زیستن مردمان روستا، برگرفته از روحیه‌ او است، اما زنی مرموز وارد روستا می‌شود به قصد دیدن آدم.

در این فیلم هنرمندانی چون حامد بهداد، مهتاب کرامتی، مهران احمدی و فرشته صدرعرفانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.