دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح شرایط ایران برای مذاکرات هسته‌ای با غرب پرداخت و در عین حال خبر داد که ایران انجام دور تازه گفت‌وگوها را دستکم تا پایان مردادماه به تعویق انداخته است. تعیین شروط از سوی ایران برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای پس از آن صورت گرفت که اخیرا شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و متعاقب آن سران اتحادیه اروپا هم در قالب صدور بیانیه از اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران سخن به میان آوردند و بعد از آن هم کنگره آمریکا مصوبه‌ای داشت که تحریم‌های اضافی از جمله در صادرات بنزین به ایران در آن لحاظ شده است. مجموعه این تحولات منجر به آن شد که ایران از تغییر شرایط در ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن به میان آورد و تداوم گفت‌وگوها را منوط به شروطی کند که محتوای این شروط دیروز از سوی احمدی‌نژاد بیان شد. احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد

تعویق مذاکرات هسته‌ای تا پایان مرداد

شروط ایران برای مذاکره با گروه ۱+۵ اعلام شد

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح شروط ایران برای مذاکره با گروه ۱+۵ پرداخت و در عین حال گفت که برای تنبیه طرف‌های مقابل، مذاکرات تا پایان مرداد ماه به تعویق می‌افتد.

احمدی‌نژاد که عصر دیروز دوشنبه به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ می‌داد، بی‌اخلاقی طرف مقابل و تنبیه آنها را دلیل تعویق مذاکرات تا پایان مرداد ماه اعلام کرد. احمدی‌نژاد در عین حال یکی از شرایط گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را این دانست که آنها نظرشان را در خصوص بمب رژیم صهیونیستی اعلام کنند. وی دومین شرط را این دانست که اعلام کنند آیا از مقررات ان.‌پی‌.تی به عنوان یک معاهده بین‌المللی تبعیت می‌کنند یا نه. احمدی‌نژاد شرط سوم برای گفت و گو با گروه ۱+۵ را این امر ذکر کرد که آنها منظورشان را از گفت‌وگو بیان کنند که آیا به دنبال دوستی یا دشمنی با ما هستند. احمدی‌نژاد اضافه کرد بحث و گفت‌وگو دیگر محدود به ۱+۵ نخواهد بود، بلکه دیگران هم در آن شرکت خواهند کرد.

مقابله به مثل می‌کنیم

رییس‌جمهوری درباره واکنش تهران به بازرسی احتمالی کشتی‌های ایرانی گفت: حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌دانیم و تجربه نیز نشان داده که قادریم از حقوق خود دفاع کنیم. رییس‌جمهور افزود: اگر عده‌ای بر این موضوع اصرار داشته باشند از هر اقدامی به شدت پشیمان خواهند شد، حتی اگر اقدام‌کننده آقای اوبامایی باشد که با شعار تغییر آمد.

نرخ رشد به زودی اعلام می‌شود

احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از سخنانش به سوالات اقتصادی پاسخ داد و در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۸۷ و ۸۸ که به صورت نیمه رسمی از نیم درصد تا ۶ درصد اعلام شده است، گفت: ‌رشد اقتصادی ما در این سال‌ها مثبت است و آ‌مار مربوط به آن را بانک مرکزی اعلام می‌کند و ان‌شاءالله به زودی این آمار منتشر می‌شود. احمدی‌نژاد در مورد برنامه چهارم توسعه و گزارش‌های نظارتی آن گفت: برنامه چهارم توسعه تا پایان شهریور توسط مجلس محترم تمدید شده است و قانون بودجه امسال نیز بر مبنای قانون برنامه چهارم توسعه تنظیم شده است. وی اضافه کرد: گزارش‌های نظارتی تهیه شده است و تقریبا در همه شاخص‌ها عملکرد برنامه چهارم بسیار بسیار بهتر از عملکرد برنامه‌های سوم و دوم بوده است که ان‌شاءالله به‌زودی منتشر خواهد شد. احمدی‌نژاد تصریح کرد که بخش‌هایی که در مورد برنامه چهارم به دولت مربوط است به نسبت همه برنامه‌های قبلی عملکرد بسیار قوی‌تری داشته است.

شرایط اقتصادی تثبیت شده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهار نظر و نگرانی برخی چهره‌‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و وضع معیشتی مردم گفت: شرایط کشور، شرایط تثبیت شده ای است و با رشد بالای اقتصادی در حال حرکت هستیم. وی افزود: همه شاخص‌‌های اصلی اقتصادی رو به بهبود هستند و خوشبختانه همه برنامه‌‌های دولت از جمله طرح بزرگ اصلاحات اقتصادی دولت شامل هدفمندکردن یارانه‌‌ها در حال اجرا یا عملیاتی شدن است.

نفت چند دلاری کفایت می‌کند؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ارزیابی شما از این که وزیر نفت اعلام کرده نمی‌توان کشور را با نفت کمتر از ۶۵ دلار اداره کرد، در حالی که شما گفته‌اید که می‌توان کشور را با نفت پنج دلار اداره کرد، چیست؟ اظهار داشت: بحث من و آقای وزیر از دو موضع متفاوت ولی یکسان است. وی با بیان این که این بحث ربطی به ایران ندارد و یک بحث بین‌المللی است بیان کرد که همه جای دنیا بحث‌شان این است که تولید نفت با قیمت کمتر از ۶۵ یا ۷۰ دلار نمی‌صرفد، بنابر‌این برنامه‌ریزی‌‌های اقتصادی پیرامون انرژی روی نفت حداقل ۶۵ یا۷۰ دلار تنظیم شده است. رییس‌جمهوری اظهار داشت که نظر وزیر نفت این است که اگر قیمت پایین بیاید دیگر به صرفه نیست که نفت را صادر کنیم، اما بحث مدیریت کشور این است که ما اگر نفت هم نفروشیم می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

تحریم بی‌تاثیر است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کنگره آمریکا مصوبه جدیدی را در مورد تحریم بنزین و سوخت علیه ایران تصویب کرده که منوط بر موافقت اوباما است، تاثیر این تحریم‌‌ها بر مذاکرات ایران با غرب چیست و آیا ایران دراین زمینه تدابیری اندیشیده است، اظهار داشت: مطمئن باشید اگر بخواهند ایران را در بخش انرژی تحریم کنند تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان مثبت است، ولی بر گفت‌وگو‌‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌‌ها، خاطرنشان کرد؛ ما بنا داشتیم از اول خرداد ماه این طرح را اجرا کنیم اما تغییراتی ایجاد شد و این مساله به تاخیر افتاد.

نمی‌گذاریم مطبوعات آسیب ببینند

در ادامه خبرنگاری از احمدی‌نژاد پرسید : دولت اخیرا بخشنامه‌ای را صادر کرده که طی آن سازمان‌ها و شرکت‌ها اجازه ندارند به روزنامه‌ای غیر از ایران آگهی دهند. آیا به نظر شما با این روند در نشریات و مطبوعات رکودی شکل نخواهد گرفت که احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا نشریات به آگهی‌های دولت بند هستند، گفت: نباید به نشریات و مطبوعات آسیبی وارد شود؛ چراکه به هر ترتیب ما به دنبال حمایت از آن‌ها هستیم و اگر آسیبی به آنها وارد شده باشد، باید جبران شود.

به شکایت معاون اول رسیدگی شود

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اتهامات برخی نمایندگان مجلس در خصوص مفاسد اقتصادی علیه یکی از مسوولان ارشد کشوری چیست؟ اظهار داشت که از مصمم بودن قوه قضائیه در برخورد با مفاسد استقبال می‌کنیم و انتظار داریم که این عمل محقق شود و دولت هم در این زمینه پشتیبانی کامل می‌کند تا در چارچوب قانون و مقررات عدالت اجرا شود. وی تاکید کرد که قوه قضائیه باید به شکایت معاون اول رییس‌جمهور در خصوص افتراهایی که چند نفر به او وارد کرده‌اند، به سرعت رسیدگی کند. وی افزود: باید هر چه زودتر به این شکایت رسیدگی شود تا بقیه آحاد جامعه احساس امنیت کنند.

عکس: آکو سالمی