پاسخ انتقادی مهمانپرست به اظهارات رییس سیا درباره ایران

دنیای اقتصاد- اظهارات لئون پانتا، رییس سیا مبنی بر‌اینکه ‌ایران اورانیوم کافی برای تولید دو بمب اتمی ‌دارد، واکنش اعتراضی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را در پی داشت. رییس آژانس اطلاعات جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده است که ایران، اورانیوم کافی با غنای پایین دارد و می‌تواند تا دو سال دیگر آن را برای پرتاب آماده کند و تحریم‌های اقتصادی احتمالا‌ این کشور را از تلاش برای دستیابی به توانایی هسته‌ای باز نخواهد داشت.به گزارش ایسنا، پانتا در گفت‌وگو با شبکه خبری ای. بی. سی مدعی شد: ما فکر می‌کنیم آنها اورانیوم با غنای کافی برای دو سلاح داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پانتا همچنین گفت که تهران یک سال زمان لازم دارد تا‌ این اورانیوم را به طور کامل غنی‌سازی کرده و یک بمب تولید کند و «یکسال دیگر طول می‌کشد تا سیستم پرتاب سلاح‌ها را به دست آورد».

رییس سیا افزود: در حال حاضر مناظره‌ای در جریان است درباره این که آیا باید بمب تولید کنند یا خیر؟ در هر صورت آشکار است که آنها در حال توسعه توانایی هسته‌ای خود هستند و این نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که آنها دقیقا چه هدفی دارند؟ در واکنش به ادعای رییس سیا‌، سخنگوی وزارت خارجه‌ این اظهارات را سناریوی تبلیغاتی ضدایرانی و پوچ و بی‌اساس دانست.

مهمانپرست در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر افزود: مقامات امنیتی آمریکا رهبری جنگ نرمی‌را آغاز کرده‌اند و برای فضا سازی و هجوم تبلیغاتی می‌کوشند تا فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران را در جهت نظامی ‌بیان کنند تا با ‌این بهانه مانع دسترسی‌ ایران به حقوق اساسی برای بهره‌مندی از ‌این دانش در جهت اهداف صلح‌آمیز شوند. سخنگوی وزارت خارجه افزود:‌ این در حالی است که رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین تهدید کننده امروز دنیا به داشتن سلاح هسته‌ای افتخار و با‌ این سلاح‌ها ملت‌های بی‌گناه را تهدید می‌کند.

وی گفت: سرویس‌های امنیتی آمریکا از همه آگاه‌ترند که ‌ایران هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای در مسیر نظامی ‌ندارد و تنها در چارچوب معاهده «ان پی تی» خواهان تحقق حقوق خود است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند با فشارهای سیاسی و جنگ تبلیغاتی و روانی مانع حرکت ‌ایران در مسیر دسترسی به حقوق هسته‌ای خود شوند و کسی هم به‌ این حرف‌های پوچ و بی‌اساس توجهی نمی‌کند.

مهمانپرست همچنین گفت: سیاست‌های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی کاملا همسو با سیاست‌های تبلیغاتی آمریکا است و ‌این دو کشور یک سناریوی تبلیغاتی ضد‌ایرانی را در جهت منافع خود دنبال می‌کنند. سخنگوی وزارت‌خارجه افزود: لابی صهیونیسم با‌ این فضاسازی‌ها سعی دارد اذهان عمومی ‌‌را از اتهاماتی که در جنایات جنگی به آنها وارد است، دور کند.