شرایط ایران برای مذاکره اعلام می‌شود

عکس: ایسنا

آنها نیاز دارند با ما در فضای جدید گفت‌وگو کنند و راهی جز این ندارند. به اخم‌ها و قیافه گرفتن‌های آنها نگاه نکنید

۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره داریم

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به رفتار غرب در صدور قطعنامه علیه کشورمان گفت: ما اهل گفت‌وگو هستیم، اما شرایطی داریم که به‌زودی اعلام خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور که روز گذشته در نخستین روز از سفر استانی خود به چهار محال و بختیاری در جمع مردم شهرکرد سخنرانی می‌کرد، افزود: آنها نیاز دارند با ما در فضای جدید گفت‌وگو کنند و راهی جز این ندارند. به اخم‌ها و قیافه گرفتن‌های آنها نگاه نکنید. خودشان هم می‌دانند که این کارها پشیزی ارزش ندارد، با التماس رای جمع می‌کنند. رییس‌جمهور آمریکا به سایر روسای جمهور زنگ می‌زند و به آنها می‌گوید که شما را به خدا به این قطعنامه رای دهید، ما مشکل داریم و باید علیه ایران حرکتی انجام دهیم. رییس‌جمهور آمریکا برای حفظ آبرو در مقابل صهیونیست‌ها و سایر جنایتکاران باید قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند.

وی افزود: راهی جز گفت‌وگو و همکاری با ایران وجود ندارد، اما آنها اخلاق استکباری خود را باز هم نشان دادند؛ با این‌که می‌دانند باید مذاکره کنند. آنها خیال می‌کنند باید اول با صدور قطعنامه و فشار آوردن به ایران در گفت‌وگو دست بالا را داشته باشند، اما ملت ایران با این‌که اهل گفت‌وگو و منطق است بارها اعلام کرده که با آنها گفت‌وگو می‌کند، اما آنها باید بدانند که شرایط گفت‌وگو با گذشته عوض شده است. ما قبلا گفته بودیم که گفت‌وگو در سایه احترام و عدالت باشد، اما اگر آنها خیال می‌کنند می‌توانند در مقابل ملت ایران چماق بلند کنند ملت ایران همه این چماق‌ها را در هم خواهد شکست. احمدی‌نژاد گفت: به قول خودتان که البته ما قبول نداریم، همه‌ این کارها یک بازی سیاسی است. شما حرکت خود را انجام دادید، حالا نوبت ماست. تجربه نشان داده است که ملت ما به گونه‌ای عمل می‌کند که همه دشمنان پشیمان شوند.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه‌ سخنان خود تاکید کرد: آمدند قطعنامه صادر کردند، بلافاصله گفتند بیایید گفت‌وگو کنیم. ما اهل گفت‌وگو هستیم، ما شرایطی داریم و این را به زودی اعلام خواهیم کرد. شما بداخلاقی کردید و از اخلاق طاغوتی استفاده کردید، اما ما شرایطی داریم که شما ادب شوید و مثل بچه آدم با ملت ایران مذاکره کنید.

ملت ایران قطعنامه‌ها را به دیوار کوبید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهداف آنها از صدور قطعنامه علیه ایران گفت: ‌هدف اول آنها از صدور قطعنامه این است که رژیم صهیونیستی را که ابزار جنایت‌ها و نوکر دست‌نشانده آنها است از زیر فشار سنگین افکار عمومی دنیا بیرون آورند، اما ملت ایران هوشیار است و پاسخ آنها را نسبت به این رژیم فریاد می‌زند.

وی ادامه داد‌: هدف دوم آنها از صدور قطعنامه دفاع از خودشان است، در واقع وقتی که به شکل تصویب این قطعنامه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در واقع آنها می‌خواهند با صدور این قطعنامه از ساختارها و نظم ظالمانه کنونی در عرصه جهانی دفاع کنند. آنها دیدند که چند قطعنامه صادر کردند، اما ملت ایران برای این قطعنامه‌ها پشیزی ارزش قائل نبود و آنها را به دیوار کوبید و به راه خود ادامه داد.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت: استکبارگران می‌دانند که ملت ایران همین‌طوری حرف نمی‌زند. سکوت می‌کند، تحمل می‌کند، بررسی می‌کند؛ اما اگر روزی موضوعی را اعلام کرد تا آخر می‌ایستد تا آن را محقق کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: آنها گفته‌اند که می‌خواهند محاصره اقتصادی کنند، بسیار خوب، شما به ما احتیاج دارید، نه ما به شما. طی ۲۵- ۲۰ سال ثروت و پول این ملت در بانک‌های اروپایی بود و بعد وقتی که ما می‌خواستیم برای پروژه‌ای از آنها وام بگیریم و در واقع تامین مالی برای پروژه‌هایمان کنیم، کلی شرط می‌گذاشتند، یک صفحه شرط می‌نوشتند، ۵۰ شرط می‌گذاشتند و می‌گفتند اگر می‌خواهید وام بگیرید باید این کار را بکنید. سعی می‌کردند شروط سیاسی و اقتصادی را به ما تحمیل کنند، در حالی که پول‌هایی که در بانک‌های آنها بود پول‌های خودمان بود.

وی ادامه داد: در ۷-۶ سال اخیر چون قطعنامه علیه ما صادر شده بود، می‌گفتند به شما وام تعلق نمی‌گیرد. پول ما در دست آنها بود، با پول ما کار می‌کردند و وقتی می‌خواستند به ما وام بدهند برای تحمیل خواسته‌های خود به ایران گروکشی می‌کردند.

وی گفت: پول ملت ایران باید در خدمت ملت ایران باشد. ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره داریم، چه نیازی است که مثلا برای ۱۰ میلیارد تومان وامی که با پشتوانه‌ پول خودمان است دستمان را پیش انسان‌های پست دراز کنیم. پول ملت ایران باید در خدمت ساختن ایران قرار گیرد و به جای این‌که پولمان در ساختن اروپا و آمریکا به کار گرفته شود، باید در خدمت ساختن ایران قرار بگیرد.

ملت ایران حق اقدام متقابل را محفوظ می‌داند

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم چهارمحال و بختیاری به بیانیه تهران اشاره کرد وبا بیان اینکه «پایبندترین ملت‌ها به قانون ملت ایران است»، افزود: شما کار خود را کردید و هرچه تیر در تیردان خود داشتید پرتاب کردید و شد این قطعنامه. برای صدور این قطعنامه التماس می‌کردید و آرا را گدایی کردید، حالا چطور می‌خواهید اجرا کنید. خودتان هم می‌دانید که قادر نیستید اجرایش کنید و البته من اینجا اعلام می‌کنم که هر دولتی در هر گوشه‌ دنیا که به بهانه این قطعنامه‌ها بخواهد کوچک‌ترین و ذره‌ای از حقوق ملت ایران را ضایع کند، ملت ایران حق اقدام متقابل قاطع را برای خودش محفوظ خواهد داشت.

یکی از خواسته‌های ایران نجات مردم آمریکا از حکومت غیردموکراتیک آمریکا خواهد بود

وی همچنین به سخنان اوباما و بیانیه وی در سالروز انتخابات اشاره کرد و افزود: کاری که ایشان کرد ما را متعهد کرد که از این به بعد یک ماموریت جهانی دیگر را به ماموریت قبلی خود اضافه کنیم. آقای رییس‌جمهور آمریکا شما اگر به فکر ملت‌ها هستید اول به فکر ملت خودت باش و این کاری که تو کردی ما را به این واداشت که اعلام کنیم از این به بعد یکی از خواسته‌های اصلی ملت ایران، نجات مردم آمریکا از حکومت غیردموکراتیک و زورگوی دولت آمریکا خواهد بود.

افراد متمکن حساب دریافت یارانه باز نکنند

احمدی‌نژاد که در ورزشگاه شهرکرد سخن می‌گفت، افزود: برای اصلاح اساسی اقتصادی از اوایل نیمه دوم امسال طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا خواهد شد. همانطور که وزارت رفاه اعلام کرده کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند باید حساب بانکی باز کنند تا سهم یارانه در اختیارشان قرار داده شود. رییس‌جمهور در ادامه گفت: البته من از افراد متمکن و کسانی که به این سهم نیاز ندارند، خواهش می‌کنم که اجازه دهند منابع بیشتری در اختیار دولت قرار بگیرد تا بتواند فاصله بین دهک‌های بالا و دهک‌های پایین را کم کند.

احمدی‌نژاد گفت: الحمدلله ما در کشور خانوارهایی داریم که ۲۰ -۱۵ و ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند، در عین حال خانواده‌هایی هستند که ۱۰۰ هزار تومان ،‌۲۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند و با این مقدار زندگی می‌کنند، آنها که وضع‌شان بهتر است حساب باز نکنند و اجازه دهند فاصله بین درآمدها را کم کنیم و به آنها که برای گذران زندگی مشکل دارند به صورت درست و حسابی و مستمر کمک کنیم تا بتوانند روی پای خود بایستند و احساس عزت کنند.

تمام فعل و انفعالات مالی شفاف می‌شود

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اصلاح اخذ مالیات گفت: اگر مالیات به درستی و عادلانه اخذ شود، بخش مهمی از نیاز دولت به نفت که سرمایه ملی است، برطرف خواهد شد و این ثروت به جای این‌که هزینه پرسنل را بدهد صرف سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی می‌شود. اما مقررات مالی ما به گونه‌ای است که مالیات‌ها عادلانه گرفته نمی‌شود و کسانی هستند که ۵۰ برابر یک کارمند درآمد دارند، اما حتی یک صدم آنها هم مالیات نمی‌دهند، این عادلانه نیست.

کسانی که مالیات نمی‌دهند باید احساس مسوولیت کنند و مالیات خود را بپردازند، این یک حق عمومی است و نباید خود را مدیون ملت کنند. در این زمینه دولت برنامه‌ای دارد که به زودی تمام فعل و انفعالات مالی شفاف می‌شود و مالیات اخذ می‌شود.

سرعت کاهش قیمت مسکن بیشتر می‌شود

احمدی‌نژاد به مشکل مسکن اشاره کرد و گفت: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده، اما باید به جایی برسیم که موضوع مسکن از دغدغه خاطر جوانان بیرون برود. باید به جایی برسیم که هر زوج جوانی بتواند از مسکن مناسب برخوردار شوند. کارهایی که شروع شده با تصمیمات جدیدی که گرفته می‌شود باعث می‌شود، سرعت کاهش قیمت مسکن بیشتر شود.