دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در بروکسل هشدار داد که تحریم‌های بین‌المللی جدید علیه ایران بر سر برنامه هسته‌‌ای می‌تواند به مواجهه منجر شود.

وی در دومین و آخرین روز از سفرش به پایتخت بلژیک در «مرکز سیاست اروپایی» اظهار کرد که «دو گزینه» برای حل این مشکل وجود دارد. اولین گزینه مبتنی بر همکاری و دیگری مبتنی بر رویارویی است. متکی هشدار داد‌: «قطعنامه» شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران «مبنایی برای رویارویی» است.

سخنرانی متکی در پارلمان اروپا
وزیر خارجه ایران هشدار داد که تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند به مواجهه منجر شود
دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در بروکسل هشدار داد که تحریم‌های بین‌المللی جدید علیه ایران بر سر برنامه هسته‌‌ای می‌تواند به مواجهه منجر شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه‌ ایران در دومین و آخرین روز از سفرش به پایتخت بلژیک در «مرکز سیاست اروپایی» اظهار کرد که «دو گزینه» برای حل این مشکل وجود دارد. اولین (گزینه) مبتنی بر همکاری و دیگری مبتنی بر رویارویی است.
متکی هشدار داد‌: «قطعنامه» شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران «مبنایی برای رویارویی» است.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: این گزینه مرجح ما نیست؛ اما برعهده‌ دیگر طرف‌هایی است که تمایل داشته باشند در آن مسیر حرکت کنند.
متکی تاکید کرد که ایران قصد رها کردن برنامه‌هایش برای غنی‌سازی 20 درصدی را ندارد. او با گفتن این که «این (کار) خلاف قانون نیست» افزود: قطعنامه جدید سازمان ملل ابتکار اخیر برزیل و ترکیه را از بین خواهد برد.
در هر حال وزیر خارجه ایران روشن کرد که بدون این توافق «قطعا ما به تولید ۲۰ درصدی‌مان ادامه خواهیم داد.» وی افزود‌: از طرف دیگر «اگر ما به (اورانیوم) ۲۰ درصد نیاز نداشته باشیم، در این مسیر حرکت نخواهیم کرد.»
متکی‌ همچنین در پارلمان اروپا بیانیه تهران را گامی ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد که این اقدام مثبت ایران، پاسخ مناسبی را از سوی طرف مقابل دریافت کند.به گزارش خبرگزاری فارس‌، متکی عصر سه‌شنبه طی سخنانی در جمع نمایندگان پارلمان اروپا، نسبت به حضور در بین اعضای این کمیسیون ابراز خرسندی کرد و گفت: این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که از شروع به کار پارلمان جدید اروپا کمتر از یک سال می‌گذرد، ما اکنون شاهد پیمان لیسبون هستیم که قطعا‌ افق‌های جدیدی را برای اتحادیه اروپا ترسیم کرده است. وزیر خارجه افزود: بیش از صدها سال است که در تاریخ ایران هیچ حمله‌ای از سوی ایران به سرزمین‌های دیگر ثبت و ضبط نشده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران همواره در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و منازعات جهانی نقش فعالی داشته است.
وی افزود: ما نقش خود را در استقرار ثبات در بسیاری از مناطق جهان ایفا کرده‌ایم و نقش مثبت ایران در حل بسیاری از منازعات کاملا‌ مشهود است. وزیر خارجه در این زمینه با اشاره به نقش فعال ایران در حل منازعات بالکان، آزادسازی کویت و بازسازی عراق و افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین نقش فعالی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته و پذیرای میلیون‌ها اتباع عراقی و افغان بوده است. متکی همچنین قاچاق مواد مخدر را یکی دیگر از نگرانی‌های جهانی عنوان کرد و با بیان اینکه افغانستان منبع بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر است، گفت: حضور نیروهای بیگانه در این کشور با ادعای مبارزه با این پدیده صورت گرفت، ولی باید پرسید که واقعا نتیجه چه بوده است؟
به گفته وی، بسیاری از مسائل مطرح فی‌مابین ایران و اروپا می‌تواند فرصتی برای همکاری‌های بیشتر باشد و زمینه را برای نزدیکی دیدگاه‌های طرفین فراهم کند. متکی گفت: تهدیدات هسته‌ای یکی از نگرانی‌های جهانی است و ایران نیز خود از چنین تهدیداتی نگران است و به همین دلیل باید همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای برای برطرف کردن این نگرانی‌ها شکل گیرد. وی افزود: ما خواهان جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و معتقدیم که بازنگری معاهده NPT در سال 2010 می‌تواند موفقیتی در این زمینه باشد. امیدواریم که خاورمیانه حقیقتا‌ به سوی منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای پیش رود. رژیمی که 300 تا 500 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و اجازه نظارت بازرسان آژانس را نمی‌دهد و هیچ احترامی نیز برای درخواست‌های مکرر پارلمان اروپا و هیچ نهاد بین‌المللی دیگری قائل نیست، تهدیدی جدی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به یورش اخیر رژیم صهیونیستی به کاروان کمک‌های بشردوستانه به غزه یادآور شد: همه ما می‌دانیم که این رژیم با وجود مخالفت‌های جهانی همچنان به اقدامات خود در این زمینه ادامه می‌دهد. وزیر خارجه تروریسم را نگرانی مشترک دیگر ایران و اروپا برشمرد و افزود: همان‌طور که می‌دانید ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است. وی همچنین گفت: زمینه‌های متعددی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران و اروپا می‌توانند در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از آن سود ببرند. وزیر خارجه با اشاره به بیانیه سه جانبه تهران نیز افزود: این بیانیه که به ابتکار ایران، ترکیه و برزیل صورت پذیرفت، گام ارزشمند دیگری است و می‌تواند به عنوان علامت مثبتی برای اعتمادسازی از سوی جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.
وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که این اقدام مثبت ایران پاسخ شایسته‌ای را از سوی طرف مقابل به همراه داشته باشد.
قطعنامه فرصت‌ها را از بین می‌برد
وزیر خارجه همچنین در دیدار با استیون واناکر، همتای بلژیکی خود صدور قطعنامه را حرکتی تقابلی و تخریبی خواند که فرصت‌های ایجاد شده را از بین می‌برد.
در این دیدار دو طرف در خصوص راه‌های گسترش همکاری، مشورت در رابطه با موضوعات مهم بین‌المللی از جمله بحران‌های منطقه و نقش موثرتر و جدی‌تر اروپا در حل این بحران‌ها و به کارگیری روش‌های منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.
متکی در این دیدار به تشریح آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای کشور و جزئیات بیانیه تهران پرداخت و بر لزوم حمایت همه کشورها به ویژه کشورهای اروپایی از رویکرد همکاری تاکید کرد و گفت که این مساله می‌تواند بسترساز رفع بحران‌های موجود در فعالیت‌های هسته‌ای و زمینه‌‌ساز همکاری‌های وسیع‌تر هسته‌ای بین کشورهای مستقل و محترم شمردن حقوق همه اعضای NPT باشد.
در دیدار وزرای خارجه ایران و بلژیک، دو طرف آمادگی خود را برای مذاکره درباره موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، دموکراسی، مقابله با تروریسم و مواد مخدر اعلام کردند.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار تاکید کرد که صدور قطعنامه، حرکتی تقابلی و تخریبی است و می‌تواند فرصت‌های مناسب ایجاد شده را از بین ببرد. متکی که به منظور انجام سفری دو روزه‌، سه‌شنبه وارد بروکسل پایتخت بلژیک و مقر پارلمان اروپا شد، با «مارتین شولز» رهبر حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
متکی در این گفت‌وگو اظهار کرد: بحران‌های بین‌المللی و جهانی راه‌حل حیاتی می‌طلبد و برای حل آنها نیاز به مشارکت همه کشورها است.
متکی یکجانبه‌گرایی و اصرار بر ادامه راه بی‌نتیجه گذشته را رویکردی درست ندانست.
وی ضمن استقبال از گفت‌وگوهای باز و سازنده بین ایران و اتحادیه اروپایی از شولز جهت سفر به ایران برای ادامه گفت‌وگوها دعوت به عمل آورد که با نظر مثبت طرف اروپایی روبه‌رو شد. وزیر خارجه کشورمان ظهر سه‌شنبه نیز در ضیافت نهار ایزابل دورانت نایب رییس پارلمان اروپا حضور یافت و طی سخنانی با بیان اینکه همه کشورها باید تعریفی مشترک از تروریسم داشته باشند، حل مشکلات جهانی را نیازمند همکاری همه کشورها دانست.
رامین مهمانپرست، سخنگو و علی آهنی، معاون اروپای وزارت خارجه متکی را در این سفر همراهی می‌کنند.
متکی امروز به لوکزامبورگ سفر می‌کند.
حمایت معاون پارلمان اروپا از بیانیه تهران
گزارش خبرگزاری فارس همچنین حاکی است: جیانی پتیلا، معاون پارلمان اروپا سه‌شنبه در دیدار متکی بیانیه سه جانبه تهران را گام مثبتی در جهت حل و فصل موضوع تبادل سوخت هسته‌ای ارزیابی و از آن حمایت کرد.
در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر بیانیه تهران، تداوم گفت‌و‌گو‌ها را تنها راه حل و فصل مسائل موجود برشمردند. معاون پارلمان اروپا در این دیدار بیانیه تهران را گام مثبتی در جهت حل و فصل موضوع تبادل سوخت هسته‌ای ارزیابی و از آن حمایت کرد. طرفین همچنین حملات اخیر نیروهای صهیونیستی به امدادگران و ارسال‌کنندگان کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را به شدت محکوم کردند و خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی به این جنایات شدند.