سینما

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۸ آبان تا ۳ آذر ماه سال جاری در کشور برگزار می‌شود. «دیگری» به کارگردانی مهدی رحمانی و فیلم «زخم شانه حوا» به کارگردانی حسین قناعت عناوین پروژه‌هایی است که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم امسال برنامه ویژه‌ای در بزرگداشت «دنیس‌هاپر» سینماگر فقید‌هالیوود برگزار می‌کند.

فرهاد توحیدی، دبیر جشن چهاردهم خانه سینما گفت: داوری امسال جشن سینما دو مرحله‌ای است و فیلم‌های تولیدی سال ۸۷ تا ۸۹ با داشتن پروانه ساخت، می‌توانند شرکت کنند.

«هوپ دیویس» در پروژه سینمایی «فولاد واقعی» با هیوجکمن همبازی می‌شود.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد آندره آرزومانیان صبح دیروز چهارشنبه با حضور مدیرعامل خانه موسیقی، خانواده این آهنگساز و جمعی از علاقه‌مندان به هنر موسیقی در محوطه باز تالار وحدت برگزار شد.

مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی، گفت: مروری بر آثار فیلمسازان بزرگ سینمای ایران در زمره برنامه‌های مخاطب خاص است.

شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ با حضور فیلمسازانی از کشورهای مختلف از جمله «استیون سودربرگ» و «ورنر هرتزوگ» برگزار می‌شود.

منتقد سینمایی سایت خبری «هافینگتون پست» گفت: فیلم «شاهزاده ایرانی» به طرز تاسف باری تاریخ ایران را تحریف کرده است. منتقد سینمایی سایت آمریکایی «هافینگتون پست» پس از مشاهده این فیلم‌هالیوودی گفت: در این فیلم تاریخ ایران به شدت تحریف شده است.

تئاتر

نمایش «کالیگولا» نوشته «آلبر کامو» با طراحی و کارگردانی همایون غنی‌زاده از روز یکشنبه ۱۶ خرداد‌ ماه به صحنه می‌رود.

هیات‌مدیره خانه تئاتر در دیدار با معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدگاه‌ها و مباحث خود را درباره مسائل مطرح شده در نشست خبری معاونت هنری مطرح کردند.

علی نرگس‌نژاد نمایش «روح لاغر هیولای خانگی» را برای شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی مرداد ماه، آماده اجرا می‌کند.

رسانه

مدیر رادیو تهران از پخش برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان و تغییرات محتوای برنامه‌های این شبکه با شروع فصل تابستان خبر داد.

فیلم‌های پیچ تند، کیلومتر ۱۴، برکت، دیواره شمالی، جهان، آینه‌ای در غبار و میهمان حبیب خداست، تعطیلات پایان هفته و روز شنبه ۱۵ خرداد ماه از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.

فرهنگ

پردیس سینمایی رازی شامگاه ۱۱ خرداد شاهد حضور ۱۷۰ میهمان روشندلی بود که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه ‌زهرا(س) دور هم جمع شده بودند، تا مراسم جشنی هرچند کوچک را تبدیل به خاطره کنند. حضور اکبر عبدی «بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون» که از بستر بیماری به آنجا آمده بود و خوانندگانی چون مهرداد کاظمی و خشایار اعتمادی که به اجرای موسیقی برای روشندلان پرداختند، از نکات بارز این برنامه بود.

جشنواره و مسابقه «امام آرزوها» و مسابقه وبلاگ‌نویسی «ماورای حقیقی» به مناسبت بیست و یکمین سالروز عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای ملل و ولا برگزار می‌شود.

بعد از استعفای بهمن نامور مطلق از سمت دبیری فرهنگستان هنر، یحیی آقالو به صورت موقت جایگزین وی شده است.

ادبیات

نجف‌ دریابندری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است. این مترجم پیشکسوت به دلیل سکته مغزی از روز نهم خرداد ماه در بیمارستان ایرانمهر بستری شده است.

ابراهیم میرقاسمی معتقد است: تنها برای کتاب‌های خاص و سفارشی که از فیلتر گذشته‌اند، تبلیغ می‌شود.

«پونته ۳۳»، ناشر ایتالیایی مجموعه کتاب‌های مصطفی مستور به زودی این کار را با چاپ مجموعه داستان «استخوان خوک و دست‌های جذامی» آغاز می‌کند. انتشارات ایتالیایی «پونته ۳۳» - که معنی نام آن «پل ۳۳» است و اشاره‌ای دارد به سی و سه پل اصفهان- به زودی کتاب «استخوان خوک و دست‌های جذامی» نوشته مصطفی مستور را در این کشور چاپ و توزیع می‌کند.

«فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» به جلد سوم رسید. یک سال پس از انتشار جلد دوم «فرهنگ آثار ایرانی - اسلامی» و درگذشت رضا سیدحسینی که یکی از سه عضو اصلی هیات ‌علمی ‌این فرهنگ بود، مجلد سوم این مجموعه آماده چاپ شد.

علی‌اکبر نقی‌پور، شاهنامه‌پژوه که به خاطر ابتلا به سرطان خون مدتی است در بستر بیماری به سر می‌برد، همچنان به کار پژوهشی خود در حوزه زبان و ادبیات فارسی ادامه می‌دهد و به تازگی نوشتن کتاب «نوآوری در شعر فارسی» را به پایان برده است.

موسیقی

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی، آخرین اجرای خود را به یاد «آرزومانیان» برگزار کرد.

گروه لیان، تنها گروه موسیقی ایرانی حاضر در نمایشگاه بزرگ شانگهای اجرای خود را به مدت شش روز تمدید کرد.

اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی با یک دقیقه سکوت برای آندره آرزومانیان ـ نوازنده پیانو ـ همراه شد.

تجسمی

محمود فرشچیان در بازدید از نمایشگاه جامع شاهنامه‌نگاری، این حرکت را گامی مؤثر در رونق و شکوفایی هنرهای ایرانی دانست.

محمد سلحشور، خوشنویسی یک سوم قرآن مجید را که قابلیت دارد از ابعاد کوچک تا اندازه ۶ در ۴ متر منتشر شود، به پایان رسانده است. استاد خوشنویسی در مورد طرحی که در دست اجرا دارد، گفت: یکی از کارهای شخصی که این روزها مشغول انجام آن هستم، خوشنویسی آیات قرآن است که تا به حال یک سوم آن را به پایان برده‌ام؛ ولی باید مروری روی آنها داشته باشم و اصلاحاتی انجام دهم.