کسب درآمد 20 هزار میلیاردی یارانه‌ای در 6 ماه خلاف قانون است

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس انتظار تحقق درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال را «غیرواقع ‌بینانه» دانست و در عین حال گفت: اگر منظور دولت از تعویق اجرای این قانون کسب ۲۰ هزار میلیارد تومان در شش ماه باشد، قطعا این خلاف قانون است. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه بر خلاف تصور ما دولت در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار محافظه‌ کارانه عمل می‌کند، گفت: البته احتیاط در اجرای قانون مطلوب است، اما نباید این قضیه به گونه‌ای باشد که اجرای قانون را به تاخیر بیندازد.

نماینده تهران در مجلس با یادآوری اینکه مجلس آنچه را به دولت منتقل کرده بود، این بود که در ماه‌های باقیمانده سال دولت این قانون را اجرا کند، ادامه داد: معنای این مساله منحصر کردن اجرای این قانون به ۶ ماه نبود.

مصباحی ‌مقدم با یادآوری این موضوع که رییس‌جمهور قبل از تصویب این قانون بسیار تاکید داشت که هرچه زودتر هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود، تصریح کرد: تصور ما هم این بود با توجه به تاکید آقای احمدی‌نژاد با تصویب این قانون، دولت مقدمات اجرایی آن را پیش‌‌بینی کرده و باید هر چه زودتر آن را اجرا کند، اما گفته‌‌ها و رفتارهای اخیر ایشان نشان می‌‌دهد که هنوز بستر اجرایی کردن این قانون فراهم نیست.

وی به سخنان اخیر صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در چند استان به صورت پایلوت اشاره کرد و ادامه داد: اینکه آقای محصولی عنوان کرد که در برخی از استان‌ها قرار است این قانون اجرا شود، جای سوال دارد؛ چرا که این پروسه زمان طولانی را می‌طلبد و ما بر این تصوریم که سال جاری شاید تنها مقدار اندکی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شود.

نماینده تهران گفت: انتظار به دست آمدن ۲۰ هزارمیلیارد تومان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌جاری غیرواقع بینانه است، چه برسد به انتظاراتی که دولت اعلام می‌کند. وی ادامه داد: کمیسیون ویژه مجلس دوشنبه هفته آینده از آقایان محصولی و رویانیان دعوت کرده است تا در راستای بحث مدیریت سوخت در جلسه این کمیسیون حاضر شده و توضیحات لازم را نسبت به تصمیماتی که تاکنون گرفته‌اند، ارائه کنند.

برنامه پنجم چهارساله نمی‌شود

مصباحی مقدم درباره زمان بررسی برنامه پنجم در مجلس نیز اظهار داشت: ظاهرا برنامه پنجم از اوایل خرداد ماه در کمیسیون‌ها مطرح خواهد شد و از ۱۷ خرداد ماه به صحن علنی خواهد آمد. وی افزود: با توجه به اینکه زمان خوبی در اختیار داریم می‌توانیم بررسی جامعی روی برنامه پنجم داشته باشیم و پس از برطرف کردن نواقص برنامه پنج‌ساله خوبی را برای کشور تنظیم کنیم.مصباحی مقدم درباره اینکه ازچه زمان شاهد ملاک قرار گرفتن برنامه پنجم در تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود، تصریح کرد: در لایحه بودجه ۸۹ تصویب شد که بودجه سال جاری در چارچوب برنامه چهارم به مدت یک سال تمدید شود و از سال آینده شاهد آغاز برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با شش ساله شدن برنامه چهارم، برنامه پنجم در ۴ سال اجرا خواهد شد یا خیر گفت: برنامه پنجم پنج ساله خواهد بود و با توجه به افزایش یکساله مدت برنامه چهارم، تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افزایش یک ساله یک برنامه در چشم‌انداز هم تغییر ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: قرار نیست که چشم انداز بیست ساله توسعه کشور با پایان یک برنامه پنج‌ساله محقق شود؛ لذا در سال ۱۴۰۴ شاهد چشم‌انداز بیست ساله توسعه کشور خواهیم بود و از طرفی پایان برنامه پنج‌ساله در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.