اجرای لایحه یارانه‌ها جنبش سبز را تقویت می‌کند

سایت الف وابسته به احمد توکلی نماینده مجلس به آثار لایحه یارانه‌ها پرداخت و نوشت: هدفمندی یارانه‌ها، سیاست‌های تعدیل و... بسته‌هایی هستند جهانی، طراحی شده از سوی نهادهای حافظ منافع سرمایه داری مثل بانک جهانی و صندوق پول و در ضمنِ یک موج جهانی وارد کشورها می‌شود. در پشت لفاظی‌های منطقی - نما در فرآیند توجیه این بسته، روابط قدرت - منفعت صاحبان سرمایه به خوبی پنهان می‌ماند. هدفمندی یارانه‌ها آن چنان که در حال حاضر منطقی و ناگریز نشان می‌دهد، به راحتی می‌تواند با موجی دیگر از سوی همان نهادها و ... غیرمنطقی و غیرعقلایی جلوه کند. این طرح به راستی سرنوشتی به‌سان تعدیل خواهد داشت. پس از تحمیل هزینه‌های فراوان و بریدن بیش از پیش طبقات اجتماعی از نظام نهایتا متوقف خواهد شد. تلخی این ماجرا نسبت به ماجرای تعدیل این خواهد بود که نهادهای جهانی این بار برای نشان دادن خطاهای تحلیلی این بسته به تجربه تلخ ایران استناد خواهند کرد.

سایت الف می‌افزاید: از سویی فارغ از لفاظی‌های ساده‌اندیشانه در رسای عدالت گستری این بسته، تاثیرات سوء آن بر رفاه فرودستان واضح و مبرهن است. طیف فرودستانی که بعد از جنگ همواره بی‌پایگاه و به مثابه «یک گروه اندک حاشیه‌ای» جلوه‌گر شده‌اند، می‌رفت تا امیدوار شده پایگاهی در دل دولت عدالت پیدا کنند؛ اما گویی سرنوشت تلخ این عده بی‌شمار است که همیشه بیشترین هزینه‌ها را در مقابل کمترین عوایدی بپردازند. پس از ناامید شدن ایشان از دولت عدالت، بسا حافظه بد ایشان نسبت به سران جنبش سبز کمی تعدیل شده باشد. بنابراین به عقیده تحلیل‌گران سبز، وقت را مغتنم باید شمرد. از منظر این تحلیل‌ها با اندکی چرخش به سمت فرودستان می‌توان از ظرفیت عظیم و حمیت والای ایشان بهره‌مند شد. هم از شدت رنج و آلام ایشان کاست و هم سوار بر موج ایشان دغدغه‌های سیاسی جنبش را مطالبه کرد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصاد سیاسی سبز، اشتباه استراتژیک سران جنبش قابل جبران است. این جبران هم از درون و هم از بیرون بایستی صورت گیرد. هم در درون بایستی نقطه ثقل را از فرادستان به فرودستان منتقل ساخت و هم در بیرون از تصویب بسته هدفمندی یارانه‌ها خوشحال بود. از درون بایستی اشتباهات گذشته را اصلاح کرد و از برون بایستی از اشتباه دولت استقبال کرد. این دو در کنار هم تنها امید برجایی و پویایی جنبش است.سایت الف می‌افزاید: آیا آرزوهای این دست از تحلیل‌ها به سرانجام می‌رسد؟ همه چیز در چند ماه آینده مشخص خواهد شد.