تحرکات تازه اسرائیل علیه ایران

روزنامه یدیعوت آحارونوت خبر داده است که وزارت خارجه رژیم اسرائیل یک سری فعالیت‌های دیپلماتیک را با هدف تحت فشار گذاشتن تعدادی از کشورهای برجسته جهان برای اعمال تحریم علیه ایران حتی در صورت شکست شورای امنیت در اتخاذ چنین تصمیمی آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی عرب نیوز با اعلام این خبر به نقل از یدیعوت آحارونوت گزارش داده است: اسرائیل می‌کوشد آمریکا، استرالیا، کانادا و برخی از کشورهای برجسته اروپایی را برای شدت بخشیدن به تحریم اقتصادی ایران تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین گزارش، هدف از این کار تضعیف ثبات ایران در راستای واداشتن آن به انتخاب میان رها کردن برنامه هسته‌ای یا بی‌ثباتی است. این گزارش به نقل از آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل در یکی از مذاکراتش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم افزوده است که احتمال می‌رود چین و شاید روسیه مانع از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران شوند. این فرض بر مشکلاتی مبتنی است که در چهار دور تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مشخص شده است که در این موارد پکن و مسکو برای اقدام علیه ایران در جهت محدود کردن برنامه هسته‌‌ای‌اش عجله‌ای نداشتند.

این گزارش به نقل از لیبرمن در جلسات محرمانه نوشته است که تاریخ تعیین شده برای اقدام خارج از چارچوب سازمان ملل باید در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر دنبال شود. لیبرمن معتقد است که اگر گفت‌وگوی اوباما با ایران شکست بخورد و چین و روسیه در مسیر تحریم‌های شورای امنیت مانع‌تراشی کنند، اسرائیل باید بتواند با همکاری شدید، تحریمی جداگانه را از سوی هر یک از کشورهای غربی علیه ایران به دست آورد.