تذکر 14 نماینده به رییس‌جمهور و وزیر خارجه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تذکر ۱۴ نماینده مناطق غرب و جنوب کشور به رییس‌جمهور و وزیر خارجه در خصوص گرد و غبار ورودی به کشور خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس خواهان بسیج همه امکانات برای رسیدگی به این موضوع هستند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان این مطلب، افزود: از حدود ۶ ماه پیش ۱۴ نماینده استان‌های مرزی از وزیر خارجه به دلیل عمل نکردن کشور عراق به تفاهم نامه موجود بین ایران و عراق در خصوص مالش پاشی، سوال کردند اما هنوز نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

وی همچنین با اشاره به تذکر این تعداد از نمایندگان در این خصوص به رییس‌جمهور افزود: به دلیل اینکه سازمان محیط زیست فاقد وزیر است، نمایندگان مجلس نمی‌توانند از رییس این سازمان سوال کنند، به همین علت تذکر مربوطه را به رییس‌جمهور داده‌ایم تا همه امکانات برای مقابله با این بحران بسیج شود.

فلاحت‌پیشه در خصوص علت این پدیده توضیح داد که گرد و غبار ناشی از بیابان‌ها و تالاب‌های خشک شده‌ای که در عراق و عربستان وجود دارد، به کشورهای همسایه منتقل می‌شود و دولت عراق به دلیل دستکاری‌های مصنوعی زیست محیطی و تا حدی هم کشور عربستان مسوول این پدیده هستند.

وی با بیان اینکه رژیم سابق عراق در سال‌های گذشته، فرآورده‌های نفتی را روی بیابان‌ها می‌ریخت که با توفان به گرد و غبار تبدیل نمی‌شد که به اصطلاح به این عمل «مالش‌پاشی» می‌گویند، اما دولت کنونی عراق این کار را انجام نمی‌دهد و این پدیده مضر، سایر کشورهای منطقه را نیز درگیر کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: در زمان صدام به دلیل اینکه طرح نفت در برابر غذا در خصوص این کشور پیاده می‌شد، دولت این کشور فقط می‌توانست به اندازه تامین غذا و دارو نفت را بفروشد، لذا اکنون که نفت در عراق ارزش پیدا کرده و با توجه به این که گروه‌های مختلفی حاکم بر دولت عراق هستند، هیچ کس متولی امور نیست تا بخشی از فرآورده‌های نفتی را برای رفع این پدیده هزینه کند.

وی با بیان اینکه موج جدید گرد و غبار امروز (سه‌شنبه) کرمانشاه را در برگرفته، تصریح کرد: این موج در روزهای آتی مجددا به تهران خواهد رسید.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: اگر میزان گردوغبار اولیه در تهران ۹ برابر بود، در کرمانشاه به ۱۰۰برابر رسید، لذا با وجود این مشکلات هنوز اقدامی صورت نگرفته است، چرا که رییس سازمان محیط زیست برای رسیدگی به موضوع زمانی به عراق رفت که پدیده گرد و غبار به تهران رسیده بود.

نماینده مردم کرمانشاه خاطرنشان کرد: با آغاز به کار مجلس سوال از وزیر خارجه و تذکر به رییس‌جمهور در خصوص گرد و غبار را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.