«درباره الی»‌میلیاردی می‌شود

رسیدن فروش روزانه کمدی‌های «خروس‌جنگی» و «پسر تهرونی» به فیلم تلخ «درباره الی» مهمترین نکته اکران فصل تابستان سینماهای تهران در روزهای پایانی تیرماه است.

به گزارش مهر، فصل تابستان در حالی به روزهای پایانی نخستین ماه خود نزدیک می‌شود که فیلم سینمایی «درباره الی» در هفته پنجم اکران مرز فروش ۸۰۰‌میلیون تومان را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به فروش یک‌میلیاردی راهی نه چندان طولانی پیش رو دارد؛ رقمی که مضمون تلخ و تکان‌دهنده فیلم اصغر فرهادی پیش‌بینی رسیدن به آن را سخت می‌کرد.

«درباره الی» روزهای جمعه و شنبه ۱۹ و ۲۰ تیرماه به ترتیب ۲۹ و ۲۱‌میلیون تومان فروخت تا در سی و ششمین روز نمایش در ۲۵ سینمای تهران به ۸۴۶‌میلیون تومان برسد. چهارمین فیلم فرهادی پس از «رقص در غبار»، «شهر زیبا» و «چهارشنبه‌سوری» داستان سفر چند روزه یک گروه به شمال و گم شدن دختری به نام الی را روایت می‌کند.

حضور ستاره‌هایی چون شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور، صابر ابر و... در کنار خرس طلایی بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین، حاشیه‌های به وجود آمده برای فیلم در جشنواره فجر پارسال و البته آرام شدن فضای جامعه پس از چند هفته از جمله دلایل پرفروش شدن «درباره الی» است.

«پسر تهرونی» یکی از بسیار کمدی‌هایی است که بهار و تابستان امسال روی پرده سینماها رفتند و البته برخی نتوانستند به حداقل موفقیت هم برسند. تازه‌ترین ساخته کاظم راست‌گفتار در حالی در آغاز سومین هفته اکران به فروش ۲۳۰‌میلیون تومانی دست یافته که برخی کمدی‌های مشابه آن در پایان اکران با فروشی کمتر از ۱۰۰‌میلیون از روی پرده پائین آمدند.

حضور ستاره‌ای پولساز چون امین حیایی در سال‌های اخیر تضمین‌کننده فروش فیلم‌هایی بوده که ابتدا تصور می‌شد نمی‌توان چندان به موفقیت آنها در گیشه امید بست، اما این بازیگر جوان در کنار زوجی چون محمدرضا شریفی‌نیا و استفاده از طناز طباطبایی و سارا خوئینی‌ها در دیگر نقش‌ها عامل توفیق نسبی «پسر تهرونی» بوده است.

فیلم داستان جوانی است که تازه از فرنگ برگشته و پدرش قصد دارد برای او آستین بالا بزند. راست‌گفتار پیش‌تر با فیلم جنجالی «نقاب» نشان داده بود رگ خواب مخاطب را پیدا کرده و فروش ۲۳۰‌میلیونی «پسر تهرونی» پس از ۱۵ روز در ۲۴ سینما این فرضیه را اثبات می‌کند. فیلم روزهای جمعه و شنبه گذشته به ترتیب ۳۲ و ۲۰.۵‌میلیون تومان فروخته است.

«خروس‌جنگی» مسعود اطیابی هم با مضمون کمدی خود و استفاده از رضا عطاران، مریلا زارعی و احمد پورمخبر در سه نقش اصلی در روزهای اخیر پا به پای دو فیلم قبلی پیش آمده و جمعه و شنبه به ترتیب ۳۱ و ۲۰.۵‌میلیون تومان فروخته تا پس از ۳۳ روز نمایش در ۲۱ سالن سینمای تهران به مرز ۳۷۳‌میلیون تومان برسد.

عطاران در سینما تقریبا همان کلیشه شخصیت‌های محبوب تلویزیونی خود را ایفا می‌کند و مخاطبی که از دیدن این بازیگر بامزه در قاب کوچک تلویزیون خاطره‌ای خوش در ذهن دارد، برای دیدن او رنج به سینما رفتن را هم متحمل می‌شود. زارعی نیز که فیلم جدی «درباره الی» را همزمان روی پرده دارد، دیگر عامل جذابیت و توفیق نسبی «خروس‌جنگی» است.

«هر چی تو بخوای» دیگر کمدی روی پرده و محصولی تازه از محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان باسابقه سینمای ایران است. فروش روزانه این فیلم حتی در تعطیلات آخر هفته هم از مرز دو‌میلیون تومان بالاتر نرفته تا ثابت شود استفاده از بازیگران طنز تلویزیون همیشه و همه جا عامل موفقیت یک فیلم نیست.

«هر چی تو بخوای» در حالی سی و سومین روز اکران عمومی در تهران را پشت سر گذاشته که تعداد سینماهای نمایش‌دهنده آن به شش سالن کاهش یافته و فروش فیلم هنوز به ۶۰‌میلیون تومان نرسیده است. به نظر می‌رسد ترکیب ناهمگون مجید صالحی، لادن مستوفی، حسن شکوهی و کیانوش گرامی به دل مخاطب نه چندان مشکل‌پسند سینمای ایران ننشسته است.

«امشب شب مهتابه» از آن دست فیلم‌هایی است که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر پارسال تصور می‌شد به دلیل داشتن‌ جذابیت‌های فراوان می‌تواند یکی از امیدهای فروش سال ۸۸ سینمای ایران باشد، اما تلفیق موسیقی و سینما، بازی مهناز افشار و صدای گرم و گیرای احسان خواجه‌امیری هم نتوانست مخاطبان را در روزهای گرم تابستان به سالن‌های تاریک بکشاند.

محمدهادی کریمی فیلم خود را اثری برای خانواده‌ها توصیف و در آن داستانی عاشقانه اما تلخ روایت کرده است. دانیال عبادی دیگر بازیگر اصلی «امشب شب مهتابه» است که در صحنه‌های کنسرت و خوانندگی روی صدای خواجه‌امیری لب زده و در خود فیلم نقش یک خواننده را با سرنوشتی غمبار ایفا کرده است.

«امشب شب مهتابه» در سی و سومین روز اکران تنها در ۱۲ سالن سینمای تهران روی پرده است و توانسته در این مدت ۱۶۶.۵‌میلیون تومان بفروشد که قطعا انتظار و توقع تهیه‌کننده و کارگردان را برآورده نمی‌کند. این فیلم روزهای جمعه و شنبه ۱۰.۵ و شش‌میلیون تومان فروخته تا نشان دهد رسیدن به رقم ۲۰۰ تا ۲۵۰‌میلیون تومان هم برایش راضی‌کننده است.

در فاصله حدود ۴۰ روز تا آغاز ماه مبارک رمضان و در شرایطی که شورای صنفی نمایش اکران فیلم‌های روی پرده را تا مدتی تمدید کرده است، به نظر می‌رسد دو فیلم «پسر تهرونی» و «درباره الی» از این شرایط بیشترین استفاده را ببرند. فیلم فرهادی احتمالا تا ۱۰ روز آینده‌میلیاردی می‌شود و راست‌گفتار هم می‌تواند حداقل روی ۵۰۰ تا ۷۵۰‌میلیون تومان حساب کند.