حسین منصوری

در صورتی که سه تن از کارشناسان رسمی دادگستری تشخیص دادند عمر مفید ساختمان به پایان رسیده است یا به هر دلیل ساختمان دچار فرسودگی شده و بیمه خطر یا ضرر جانی و مالی دارد اما اقلیت مالکان با تجدید بنای ساختمان موافق نباشند... آن دسته از مالکانی که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند براساس حکم دادگاه با تامین مسکن استیجاری مناسب برای مالکان یا مالکانی که از همکاری خودداری می‌ورزند ساختمان مورد نظر را نوسازی کنند و پس از اتمام بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از هزینه‌های انجام‌شده، سهم مالک یا مالکان یادشده را به اضافه هزینه‌ای که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد بگیرند. در صورت توافق حاصل نشدن در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیات‌مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یادشده خواهد کرد. در بخش‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکا است بخش‌های مشترک محسوب می‌شود و نمی‌توان حق انحصاری بر آنها قائل شد.

بخش‌های مشترک یک آپارتمان عبارتند از: الف- زمین و زیربنا خواه متصل به بنا باشد یا اینکه بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد.

ب- تاسیسات بخش‌های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رخت‌شویخانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها (از قبیل لوله‌های فاضلاب، آب، برق، تلفن، ‌حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت، هواکش‌ها، لوله‌های بخاری) گذرگاه‌های زباله‌ و محل جمع‌آوری آن و غیره. ج- اسکلت ساختمان. د- درها و پنجره‌ها، راهروها، پله‌ها، پاگردها که خارج از بخش‌های اختصاصی‌اند. هـ - تاسیسات مربوط به راه‌پله از قبیل وسایل تامین‌کننده روشنایی، تلفن و وسایل اخبار و غیره. و- بام و تمام تاسیساتی که برای استفاده عموم شرکا یا حفظ بنا در آن احداث شده است. ز- نمای خارجی ساختمان. ح- محوطه ساختمان، باغ‌ها و پارک‌ها که جنبه استفاده عمومی دارد و در سند قسمت اختصاصی نیز ثبت نشده باشد.

اداره امور ساختمان

* در صورتی که تعداد مالکان از سه نفر تجاوز کند مجمع عمومی مالکان تشکیل می‌شود.

* انتخاب یک نفر از مالکان برای معرفی به مجمع‌عمومی اجباری است.

* در اولین جلسه مجمع‌عمومی ابتدا رییس‌ مجمع تعیین خواهد شد و سپس در همان جلسه مدیر یا مدیران از بین مالکان یا اشخاص خارج انتخاب می‌شود. مجمع عمومی مالکان باید حداقل هر سال یک‌بار تشکیل شود.