دلیل و درمان خشکی لب

راهنمای روز- یکی از مشکلات شایع، به‌خصوص در فصل زمستان خشک‌شدن و ترک‌خوردن مداوم لب‌ها است. البته زمستان تنها عامل برای خشک‌شدن لب‌ها نیست بلکه عوامل دیگری برای وقوع این عارضه دخیل هستند.

لب‌ها فاقد غدد چربی و به خشکی محیط خارج بسیار حساس هستند به همین‌خاطر به آسانی ترک‌ می‌خورند که در این صورت ممکن است ترک‌خوردگی در هر فصلی اتفاق بیا‌فتد.

یکی از کارهایی که بیشتر افراد برای مقابله با خشکی لب‌ها انجام می‌دهند، خیس‌کردن لب‌ها با آب دهان است. این راه‌حل نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه موجب تشدید آن می‌شود به‌جای تر کردن لب‌ها با آب دهان می‌توان از پماد لب یا از محصولاتی که با پایه وازلین و یا موم زنبور ساخته شده‌اند به طور مداوم استفاده کرد.

در فصل زمستان، به‌خصوص در روزهایی که باد زیاد می‌وزد صورتتان را بپوشانید. از یک شال یا ماسک برای پوشاندن لب‌هایتان استفاده کنید.

در فصل تابستان به علت تابش نور آفتاب از پمادهای لبی که حاوی ضدآفتاب است استفاده کنید؛ زیرا خورشید می‌تواند سبب ایجاد ترک در لب‌‌های شما شود یا اینکه آنرا بدتر کند.

یکی از علل خشکی لب‌‌ها، استرس و خستگی است که می‌توان با استراحت کافی و استفاده از ویتامین‌هایی از گروهB و چرب‌کردن مداوم لب‌ها با روغن زیتون، بادام و فندق این مشکل را رفع کرد.

گاهی اوقات می‌توانید یک‌ کپسول ویتامین E را باز کنید و پودر داخل آن را به روی لب‌هایتان بمالید. خانم‌ها بهتر است از رژ لب‌های فاقد پروانه بهداشت اجتناب کنند. فراموش نکنید گاهی اوقات ترک و خشکی لب‌ها مربوط به بیماری دیابت است.