وقایع تاریخ همواره مورد توجه برخی افراد بوده و هست. این که به عنوان مثال، در ۳هزار سال پیش چه روی داده و انسان‌ها در تاریخ با چه حوادثی مواجه شده‌اند گرچه به ظاهر ممکن است در عصر پرتغییر و تحول امروز که روز به روز با پیشرفت‌های فن‌آوری مواجه می‌شود چندان معنا نداشته باشد، اما آگاهی از آنها و آشنایی با سیر تحول تمدن بشری می‌تواند چراغ راهی باشد برای ما تا با نگرشی نو به زندگی بنگریم و در نتیجه گام‌هایی مطلوب‌تر برای درست کار گذاشتن آجرهای ساختمان جهان برداریم.

در این ستون، وقایع مربوط به قبل از میلاد مسیح از ۲۸هزار سال پیش تا قرون حاضر از منظر شما می‌گذرد. از امروز با سالشمار تاریخ با شما خواهیم بود:

قبل از میلاد مسیح (۱)

* ۲۸هزار سال: انسان‌های اولیه با عبور از یک گذرگاه زمینی از آسیا به آمریکا رسیدند.

* ۱۰ تا ۲۰هزار سال: پیشروی جویندگان سرزمین‌های ناشناخته به سمت اروپای جنوبی، آثار نقوشی از حیوانات در غارهایی در لاسکو، فرانسه و آلتامیرا، اسپانیا.

* ۱۰هزار سال: پایان عصر یخبندان، انقراض نسل پستانداران عظیم‌الجثه.

۸۴۰۰ سال: اهلی کردن نخستین سگ در آیداهو (آمریکای شمالی)

* ۸۰۰۰سال: آناتولی شرقی (ترکیه امروزی)، رونق کشاورزی نوپدید و ایجاد دهکده‌ها در این نواحی.

* ۷۰۰۰ سال: ساخت اولین ظروف سفالی در آناتولی، ساخت مصنوعات فلزی از جمله مس، ساخت سکونتگاه‌های محصور و دیوارکشی شده در منطقه اریحا (فلسطین)

* ۶۰۰۰ سال: آغاز عصر حجر جدید (نو سنگی)، رونق کشاورزی و دامداری نو پدید در آناتولی، تجارت نوعی شیشه آتشفشانی و سنگ چخماق (آتش‌زنه) به جزیره سیسیل و کشور یونان، نقاشی‌های سنگی آفریقایی (تا سال ۵۰۰۰)، ظهور سکونتگاه‌های اولیه در جزیره کرت، تشکیل شهر کاتال هویوک به عنوان یکی از اولین شهرهای جهان.

* ۵۰۰۰ سال: ظهور دسته‌ها و اجتماع‌های روستایی کشاورز در کنار رودخانه هوانگ هو یا رودخانه زرد چین، شروع دوران عصر حجر جدید آفریقا، کار روی سنگ‌های صیقل داده شده همزمان با پیشرفت تمدن در فیوم و نوبیا در دره نیل، ایجاد نخستین آبادی‌های روستایی در سومر (عراق فعلی) و در دره‌های دو رودخانه دجله و فرات.

* ۴۵۰۰ سال: شروع کار با فلزات در مصر و سومر.

* ۴۰۰۰ سال: استفاده از نخستین چرخ کوزه‌گری در بین‌النهرین (عراق)، کشت برنج یانگ شائو در چین، استقرار سومری‌ها در منطقه بابل (نام شهر و تمدنی باستانی در بین‌النهرین.)

* ۳۷۶۰ سال: اولین تاریخ در تقویم یهود.

* ۳۵۰۰سال: ساخت ابزارهای مسی در تایلند، اوج تمدن سومری‌ها در بین‌النهرین (تا سال ۳۰۰۰).

* ۳۱۰۰ سال: تشکیل نخستین سلسله مصری، ظهور اولین چنگ‌ها و فلوت‌ها، دانش اولیه نوشتن اعداد، شناخت شیوه نگارش خط میخی و تکامل آن در سومر با بهره‌گیری از نمادها و نشانه‌ها.