حمایت از روابط کشورهای عربی با ایران

عمروموسی، دبیر کل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جایگاه ایران در منطقه و رابطه با کشورهای عربی گفت: من بارها نظر خود را درباره جایگاه ایران به عنوان یک کشور در منطقه خاورمیانه و نقش موثر و حیاتی آن در منطقه و همچنین روابط ایران و جهان عرب بیان کرده‌ام که این روابط باید مسیر مثبت خود را به این دلیل که همه ما کشورهای دوست هستیم، طی کند. موسی افزود: اما این مساله مهم نمی‌تواند مانع اعتراف به این موضوع شود که اختلافاتی نیز درباره بعضی مسائل وجود دارد ؛ مثلا مشکلات دوجانبه‌ای مانند مساله جزایر سه گانه وجود دارد که حل عادلانه آن نیازمند مذاکرات میان ایران و امارات است. دبیر کل اتحادیه عرب گفت: من به همین دلیل برای حل این مسائل خواستار مذاکرات شفاف و صریح برای از میان برداشتن تمام مسائلی شدم که در مسیر روابط دو طرف مانع ایجاد می‌کند و این روابط باید بر اساس پایه‌های محکم و با ایده‌ای راهبردی که به نفع ثبات منطقه و منافع همه طرف‌ها است، شکل گیرد.

وی افزود: من از علاقه‌مندان و طرفداران ارتباط با رهبران و مسوولان ایرانی با هدف تبادل نظر و رایزنی درباره مسائل مختلفی هستم که برای ایران و جهان عرب اهمیت دارد. به گفته مومنی مسائل مشترک زیادی وجود دارد که مورد توجه و اهتمام همه منطقه است و من برای هر آنچه که به اعتماد سازی و ایجاد فضای مناسب برای برقراری روابط ایران و کشورهای عربی براساس پایه‌های محکم کمک می‌کند و برای از میان برداشتن هرچه سبب خدشه دار شدن این روابط می‌شود، تلاش می‌کنم.

دبیر کل اتحادیه عرب تصریح کرد: من اخیرا با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران درباره مسائل مهمی که مورد اهتمام منطقه است، مذاکره کردم. پیش از این هم با علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی ایران در مقر اتحادیه عرب در قاهره دیدار داشتم و با یکدیگر مذاکره بسیار با اهمیتی درباره چالش‌های پیش روی منطقه و راه‌های مقابله با آن انجام دادیم. من همچنین با وزیران امور خارجه ایران در دولت‌های مختلف تماس داشته و هم‌اکنون نیز با منوچهر متکی که دوست من است، در تماس مستمر هستم. موسی درباره حضور احمدی‌نژاد در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: من از حضور رییس جمهوری احمدی نژاد در نشست شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در دوحه استقبال کردم و معتقدم که این ارتباط ایرانی- عربی در سطح سران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و مذاکره درباره راه‌های تضمینی برای حل هرگونه اختلافی و ایجاد راه‌های مناسب برای برخورد با چالش‌های فراوان پیش روی منطقه، اهمیت دارد.

درنتیجه علاقه‌مند هستیم که روابط ایران و کشورهای عربی به دور از هرگونه کشمکش یا تقابل باشد. دبیرکل اتحادیه عرب همچنین با اشاره به حمایت از مذاکره ایران و آمریکا گفت: من از کسانی هستم که مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکا را پیگیری می‌کنم و از طرفداران ترجیح گزینه گفت‌وگو بر گزینه تقابل و تحریم‌ها هستم و نظر خود را به صراحت درباره مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق ابراز داشتم. هر مذاکره‌ای که مربوط به زمان حال و آینده عراق است، اساسا خود عراقی‌ها باید مدیریت آن را برعهده گیرند و این مذاکرات با کمک کشورهای همسایه و به ویژه اعراب یا اتحادیه عرب در کنار ایران و ترکیه انجام شود.