دنیای اقتصاد - بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف دارایی خبر داده است که در دوره‌های ۹ماهه و ۱۲ماهه منتهی به آذر ۸۶ بازده واقعی همه دارایی‌ها به جز «مسکن» منفی بوده است و تنها بازدهی مثبت نصیب دلالان مسکن شده است. در گزارش بانک مرکزی که بازدهی دارایی‌های مختلفی اعم از سهام، خودرو، اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، ارز و سکه بررسی شده است، بازدهی مسکن در آذرماه ۹/۳درصد و متوسط بازدهی ماهانه آن در دوره‌های سه ماهه و شش ماهه منتهی به آذر ۷/۲درصد اعلام شده است.بانک مرکزی در توضیح این پدیده با اشاره به رشد بالای نقدینگی در چند سال اخیر و ایجاد تقاضای قابل‌توجه در بازار دارایی‌ها، تصریح کرده است که ریسک‌های موجود در اقتصاد ایران زمینه افزایش سریع‌تر قیمت برخی از دارایی‌ها را فراهم کرده است.

پس از مسکن، بازدهی سکه بهار آزادی رتبه دوم را در یک‌سال منتهی به آذرماه با ۵/۱درصد در ماه به خود اختصاص داده است که به دلیل یکسان بودن این نرخ با متوسط تورم ماهانه در همین مدت، حتی سرمایه‌گذاران این حوزه نیز از کسب بازدهی مثبت بازمانده‌اند. البته سکه در دوره‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه منتهی به آذرماه به ترتیب از بازدهی ۷/۵ و ۶/۲درصدی برخوردار بوده است که به دلیل متوسط تورم ماهانه ۰/۲ و ۷/۱درصدی در همین دوره‌ها، بازدهی مثبتی محسوب می‌شود.

بازدهی سکه در عین حال در خود آذر منفی ۳/۰درصد بوده است، در حالی که تورم در این ماه ۸/۲درصد اعلام شده است.

بانک مرکزی با اشاره به روند قیمت‌ها، در ادامه این گزارش از نشانه‌های پایداری نرخ تورم در سطح ساختاری سخن گفته است که براساس این گزارش، اگرچه توسط مجموعه‌ای از علل برونزا، فشار هزینه و نتایج سیاست‌های پولی، مالی و ارزی ایجاد شده است؛ اما در این میان، نقش سیاست‌های دولت برجسته‌تر است.

در گزارش بانک مرکزی با اشاره به رتبه تورمی ۹۶ ایران در بین ۱۷۷ کشور جهان در دوره زمانی (۲۰۰۴-۱۹۹۰) اعلام کرده است که در تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، بالاترین نرخ تورم در میان کشورهایی که اطلاعات آنها منتشر شده است، مربوط به ایران و سپس سری ‌لانکا است که تورم ایران ۹/۱۷درصد و تورم سری ‌لانکا ۳/۱۷درصد محاسبه شده است.