برگزیدگان جایزه ادبی «واو»

حتی اگر بپذیریم تعمد مجریان چهارمین جایزه ادبی «واو» بر هدایت متفاوت مراسم و صحبت‌های طولانی نویسندگانی که به سن دعوت می‌شدند، کسالت‌آورتر از انتظار حاضران اندک سالن همایش خانه شهریاران جوان بود، نمی‌توان تلاش بانیان مراسم را که در شرایط رکود بازار نشر گردهم آمدند، ولی حمایت مادی و معنوی ارگان‌های مختلف، چهار دوره مراسم تقدیر از آثار «متفاوت» ادبی را برگزار کردند، نادیده گرفت.

مراسم تقدیر از مولفان و ناشران متفاوت سال، ‌عصر شنبه در همان مکانی برگزار شد که چند ماه پیش در آن از برندگان جایزه ادبی گلشیری تقدیر شده بود.

در این مراسم، هیات داوران این جایزه در بیانیه بخش رمان برگزیده با بیان اینکه پس از شناسایی و معرفی ۱۳ اثر متفاوت سال ۱۳۸۵ از میان ۳۴ رمان و داستان بلند، شش اثر را برای راه یافتن به مرحله ماقبل نهایی انتخاب کرده است، در نهایت و به دلایلی از قبیل قالب‌شکنی به خاطر تعدد راویان داستان و پرداخت های مناسب شخصیت‌های آن، رمان «عقرب روی پله های راه آهن اندیمشک» نوشته حسین مرتضائیان آبکنار (نشر نی) را به عنوان رمان برگزیده معرفی و جایزه آن را که یک تندیس، لوح تقدیر و جایزه ای نقدی بود به نویسنده این رمان اهدا کرد.

هیات داوران همچنین از میان ۵ کاندیدای باقیمانده در این بخش و به دلایلی از قبیل روایت ترفندآلود قصه‌ای غیر واقعی به شیوه‌ای واقعی، رمان «دیلماج» از حمیدرضا شاه‌آبادی (نشر افق) را شایسته تقدیر معرفی و لوح تقدیر آن را به نویسنده این رمان اهدا کرد.

شاه‌آبادی به هنگام دریافت جایزه از دست محمود دولت‌آبادی، با ابراز خوشحالی از آن، گفت: بسیار خوشحالم که گروهی که تا امروز هیچ‌کدام از اعضای آن را نمی‌شناختم و فارغ از هر نوع رابطه خارج متنی کار من را انتخاب و از آن تقدیر کرده است.

هیات داوران این جایزه در بیانیه بخش ناشر برگزیده هم با بیان اینکه انتشار آثار متفاوت ادبی شاید توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد و این کار احتمالا به خاطر حمایت معنوی از چنین جریانی صورت می گیرد، نشر نی را به عنوان ناشر برگزیده انتخاب کرد و تندیس این بخش را به جعفر همایی مدیر این انتشارات اهدا کرد. همایی نیز به هنگام دریافت این جایزه، گفت: باید از دریچه‌های متفاوت به آثار ادبی نگریست و زوایای بسیاری برای این کار وجود دارد و به عقیده من ما اگر تنگ نظری را کنار بگذاریم، می‌توانیم به همه کسانی که به جنگ می‌پردازند، جایزه بدهیم.

وی همچنین از حسین مرتضائیان آبکنار به خاطر اینکه از زاویه‌ای متفاوت جنگ را دیده و آن را نوشته است، تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم نویسندگانی مانند محمود دولت‌آبادی، مدیا کاشیگر، اسدا... امرایی، حسین سناپور و بسیاری دیگر حضور داشتند.