لیز مثل صابون
مهتا گوهری
تا حالا به این مساله فکر کرده‌اید که صابون در سلامتی پوست شما چه نقشی دارد؟

شاید در نگاه اول، صابون به آن کوچکی که زیاد هم به چشم نمی‌آید، نتواند از نقش خودش دفاع کند و شاید هم با زیرکی تمام تصمیم نداشته باشد آن چیزی که هست را بعد از یک بار مصرف شدن معرفی کند.
اما به هر حال شما هستید که خوبی‌ها و بدی‌های آن را با مصرف کردن رسوا می‌کنید. بنابراین باید در انتخاب یک صابون مناسب نهایت دقت را به عمل بیاورید.
چرا که پوست یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین اعضای بدن است و محافظی است برای حفظ و نگهداری اعضای داخلی بدن که با آسیب دیدنش ممکن است سلامت دیگر اعضای بدن به خطر بیافتد. اگر تاریخ را بالا و پایین کنیم و به جست‌و‌جو در مورد صابون بپردازیم، به اینجا می‌رسیم که صابون هیچ گاه کشف نشده بلکه به تدریج این ماده بهداشتی از دل مواد خام قلیایی و چربی‌ها، سر بر آورده است. حتی در افسانه‌های قدیمی روم آمده که در آنجا کوهی وجود داشته که رومی‌ها در آن مکان حیوانات را قربانی و به خدایان خود پیشکش می‌کرده‌اند و باران، چربی این حیوانات و خاکستر آتشی را که مردم درست کرده بودند می‌شست و به درون رودخانه می‌ریخت. پس از مدتی مردم متوجه شدند اگر گل‌و‌لای این رودخانه را با آب مخلوط و استفاده کنند بدنشان تمیزتر می‌شود و این اولین صابونی بود که انسان‌ها متوجه آن شدند. هم‌اکنون صابونی که ما استفاده می‌کنیم از نمک‌های سدیم، پتاسیم و اسیدهای چرب تشکیل شده‌اند. پیه، ماده چرب اصلی است که در صابون‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از گلیسیریدهایی که از آب کردن چربی جامد گاوی با بخار به دست می‌آید، تهیه می‌شود. مقدار آن حدود سه چهارم کل روغن‌ها و چربی‌های مصرفی صنایع صابون‌سازی است. به منظور افزایش انحلال‌پذیری صابون معمولا پیه را در داخل ظرف صابون‌سازی یا ظرف آبکافت با روغن نارگیل مخلوط می‌کنند.
روغن دنبه منبعی از گلیسیریدهای چرب است که به عنوان دومین ماده اولیه صابون‌سازی به شمار می‌آید.
برای ساخت هر نوع صابون از ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده می‌شود، در نتیجه این محصول در بازار، انواع مختلفی دارد که به معرفی برخی از این محصولات می‌پردازیم:
صابون حمام و دستشویی
در این نوع صابون‌ها برای رعایت نکات بهداشتی مربوط به پوست بدن و موی سر، مواد قلیایی را به حداقل مقدار کاهش داده می‌شود و از مواد پرکننده طبیعی و مواد معطر رنگی و نرم‌کننده پوست نیز به آنها اضافه می‌شود.
صابون طبی
این نوع صابون‌ها برای معالجه بیماری‌های عفونی جلدی و قارچ‌های پوستی تهیه می‌شوند و در ساخت آنها از موادی مانند اسید بوریک، اکسید روی و یدیدها استفاده می‌شود.
صابون شفاف
این نوع صابون شامل گلیسیرن، قند و الکل است و ظاهری شفاف و با قدرت پاک‌کنندگی کمتری است.
صابون لباس‌شویی
این نوع صابو‌ن‌ها حدود پنج تا 15درصد از مواد آلی در نقش حلال و مواد امولسیون‌ کننده و موارد افزونی موردنظر را در بردارند.
صابون مخصوص آب‌های سخت
این نوع صابون‌ها از چربی‌های گیاهی مانند روغن نخل و نارگیل و از مواد افزودنی تهیه می‌شوند که این صابون‌ها در آب دریا به خوبی کف می‌کنند و از این رو حایز اهمیت هستند.
علاوه‌بر این صابون‌‌ها، امروزه شاهد حضور صابون‌های جدیدی با تاثیرات خاصی در بازار هستیم. صابون‌های دریایی مانند صابون خرچنگ یا میگو یک نوع از این صابون‌ها هستند که ضدجوش، ضدلک، ضدآکنه و ضدچروک بودن آنها، ویژگی‌هایی است که برایشان تعریف شده یا صابون خاویار که حاوی ویتامین E، کلاژن و خاویار است و خاصیت لایه‌برداری، سفید‌کننده پوست، ضدجوش از محاسن این صابون به شمار می‌آید.
درصد زیادی از صابون‌‌ها به صورت صنعتی ساخته می‌شوند، اما هنوز در بعضی از شهرستان‌ها صابون به صورت سنتی تهیه می‌شود.
صابون سنتی و طبیعی مراغه با قدمتی چندین ساله یکی از معروف‌ترین صابون‌های سنتی است.
این صابون به صورت سنتی و نیمه‌صنعتی تولید و از دنبه گوسفند و سود سوزآور تهیه می‌شود و صابونی ایده‌آل برای شست‌و‌شوی بدن و موی سر است.