شاسی‌بلند دیگری در راه است
مژگان نعیمی
گسترش روبه‌رشد تولید خودرو در دنیا موجب شد که شرکت‌های مطرح خودروساز طراحی و تولید خودروهای شاسی‌بلند را به منظور به ‌دست‌آوردن مشتریان بیشتر و نفوذ در بازارهای جهانی در برنامه‌ کاری خود قرار دهند.

این شرکت‌ها سعی بر آن دارند که سالانه تولید یک خودروی جدید SUV را در برنامه تولیدی خود قرار دهند. تا به این وسیله بتوانند در بازار قطعه خودروهای شاسی‌بلند برای خود جایی پیدا کنند. خودروهای شاسی‌بلند در کشور ما نیز متقاضیان بسیاری دارد.
اما تاکنون شرکت‌های خودروسازی کشورمان در زمینه تولید خودروهای شاسی‌بلند اقدامی صورت نداده‌‌اند و خودروهای شاسی‌بلند در حال تردد در سطح کشور یا به صورت وارداتی هستند یا در داخل کشور مونتاژ می‌شوند، که این امر موجب شده این خودروها در ایران در رده خودروهای لوکس و گران‌ قرار گیرند.
طی سال‌های گذشته، مدل‌هایی چون تویوتا، پرادو، میتسوبیشی، پاجرو و بی‌ام‌و X3 و مدلی از بنز توسط برخی واردکنندگان، وارد بازار ایران شده است. همچنین برخی خودروسازان در این مدت مونتاژ برخی خودروهای شاسی‌بلند مانند رکستون، توراندو و سوزوکی، پاترویت و پاژن را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانند به نوعی بازار داخلی را با مونتاژ و تولید خودروهای شاسی‌بلند رونق دهند. خودروهای شاسی‌بلند در کشور ما متقاضیان بسیاری دارد؛ اما رنج قیمتی این‌گونه خودروها در ایران موجب شده که تنها قشر محدودی از متقاضیان، توانایی خرید این خودروها را داشته باشند.
سورنتو؛ شاسی‌بلند جدید
شرکت کیا‌موتور در سال 2003 و به منظور رقابت در بازار بزرگ خودروهای SUV طراحی و تولید خودروی سورنتو را در برنامه کاری خود قرار داد.این محصول از ابتدا یکی از سودآورترین خودروهای تولیدی کیا در آمریکا بوده و طی دو سال گذشته نیز پرفروش‌ترین خودرو کیا در آمریکا محسوب می‌شده است.
شرکت کیا‌موتور امیدوار است با ارائه مدل ۲۰۰۸ این خودرو، همچنان بتواند به موفقیتش در بازار آمریکا ادامه دهد.
دلیل اهمیت بازار آمریکا بالا بودن تیراژ تولید این خودرو در آمریکا است. طراحی خودروی سورنتو در سال 2007 از نظر فنی و ظاهری به کل تغییر کرد تا این خودرو بتواند باز هم پرفروش‌ترین خودروی آمریکا محسوب شود.
سورنتو در ایران
زمزمه‌های تولید کیا سورنتو در ایران از نمایشگاه شیراز پس از نمایش این خودرو در نمایشگاه‌های خودرو شیراز و اصفهان آغاز شد. سورنتو بازار رقابتی شدیدی با دیگر SUV‌ها خواهد داشت که به گونه‌ای بازار خودروهای شاسی‌بلند را داغ‌تر خواهد کرد؛ زیرا رقبای این خودرو در بازار آمریکا همان محصولات موجود در بازار ایران نظیر نیسان سورانو، هیوندای SantaFe، تویوتا پرادو، BMW X3 و پاژن هستند. این خودرو دارای سیستم کنترل پایدار الکترونیکی، رینگ رکستون 17، کروز کنترل در مدل‌های LX و EX شیشه شوی چراغ جلو، کنترل اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم با قابلیت تنظیم نور آفتاب، آینه برقی و قابلیت تنظیم ارتفاع است.