سفر به ونیز شرق

میترا یزدچی

تایلند، یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا است که توانسته تقریبا نیمی از گردشگران آسیا را به خود جلب کند. مردم تایلند بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. آنها آرام و صبور بوده و به ندرت عصبانی می‌شوند. تایلند دارای سواحلی زیبا، کوهستان‌هایی شگفت‌انگیز و مردمی دوست‌داشتنی است. بنابراین سال‌های سال است که این کشور محبوب‌ترین مقصد گردشگران آسیا به شمار می‌رود.

بازارهای سنتی و شناور

از جاذبه‌های تایلند که برای گردشگران خیلی جالب است، بازارهای سنتی و شناور تایلند هستند. این بازارها که در قایق‌های محلی هستند، علاوه بر رفع نیاز افراد بومی، مرکز عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی منطقه محسوب می‌شوند.

به دلیل وجود همین بازارها، تایلند به ونیز شرق مشهور است. معروف‌ترین بازار شناور تایلند «دمنوین سادواک» است.

این بازار در ۱۰۹ کیلومتری جنوب بانکوک (پایتخت تایلند) قرار دارد و نام آن در واقع از نام کانالی گرفته شده است که در دوران سلطنت «رامای چهارم»، توسط سربازان و مردم عادی تحت نظارت وزیر دفاع، حفر شد.

در آن زمان، بدون وجود رودخانه‌ها و کانال‌ها، کار حمل و نقل بسیار کند بود و رامای چهارم، برای رونق گرفتن تجارت و اقتصاد کشور، این کانال را که متصل‌کننده رود «تاچین» به رود «مکلونگ» بوده و راه ارتباطی دو استان مهم است، به وجود آورد. به غیر از محصولات کشاورزی، کارهای دستی مانند سبد، مجسمه‌های چوبی، کلاه‌های حصیری و پارچه در کانال‌های «دمنوین سادواک» دادوستد می‌شوند.

بانکوک

بانکوک، نه تنها به عنوان پایتخت تایلند بلکه به عنوان یکی از زیباترین شهرهای این کشور همواره مورد توجه گردشگران است. شما در این شهر می‌توانید به بازدید معبد زمرد بودا، مجموعه قصرهای بزرگ و خانه «جیم تامسون»، شخصی که پارچه ابریشم تایلند را به جهان شناساند و قصر ویمان مک، بزرگ‌ترین ساختمان با چوب ساج جهان بروید.

همچنین برای خرید به خیابان‌های سیلم، سوکوم ویت، بانگ‌لاپو و پراتونام بروید و در ورزشگاه لوم‌بینی، با ورزش‌های رزمی تایلند آشنا شوید.

آیوتایا

آیوتایا، در ۷۰ کیلومتری شمال بانکوک قرار دارد و بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۷۶۷ میلادی پایتخت این کشور بوده است و هنوز خرابه‌هایی از معابد و کاخ‌های باشکوه آن زمان در این شهر باقی مانده است.

یکی از مراکز مورد توجه خاص ایرانیان در این شهر مقبره «شیخ احمدقمی» ملقب به «چاویرایا بوون راج نایوک» است. وی یک شیعه ایرانی بوده که در درون آیوتایای وسطی به مقام «ساموهانیوک» معادل با مقام نخست وزیری رسید و اولین کسی بود که به مقام «چولاراج مونتری» یا «شیخ الاسلام» مفتخر شد.

به گونه‌ای که همه امور مسلمانان تایلندی را برعهده گرفت. خاندان «بوناک» از فرزندان وی هستند که از گذشته تا امروز نقش مهمی در اقتصاد و سیاست تایلند دارند.

این شهر به دلیل ویژگی‌های خاصش از سوی یونسکو به عنوان «میراث تمدن جهانی» به رسمیت شناخته و ثبت شده است.

پوکت

اگر اهل ورزش و تفریحات هیجان‌انگیز هستید توصیه می‌کنیم در تایلند حتما به پوکت سری بزنید. پوکت جزیره‌ای در قسمت جنوب تایلند است و یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری جهان محسوب می‌شود.

وجود سواحل زیبا و فرح‌انگیز باعث ایجاد ورزش‌های آبی و در کنار آن سایر ورزش‌های هیجانی در این جزیره شده است که هر کسی را به سوی خود جلب می‌کند.

وجود مناظر زیبا در کنار زندگی بومی و محلی باعث شده که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از این منطقه بعضا برای تهیه فیلم استفاده

کنند.

چیانگ مای و چیانگ رای

این دو استان در قسمت شمال تایلند قرار دارند که پوشیده از آبشارها و کوه‌ها است و معماری کهن و صنایع دستی محلی بسیار زیبایی دارند.

چیانگ مای و چیانگ رای از لحاظ آداب‌ و رسوم با سایر استان‌های تایلند متفاوت هستند. این منطقه در بین گردشگران نیز بسیار معروف است و به مثلث طلایی شهرت دارد.

کانچانابوری

این شهر در غرب بانکوک و به فاصله ۳ ساعت رانندگی قرار دارد. گردشگران این شهر را به خاطر وجود پل رودخانه «گوآی» به خوبی می‌شناسند که در جنگ جهانی دوم سربازان زیادی برای ساختن ریل مرگ، جان خود را از دست دادند.

علاوه بر این مناظر زیبای طبیعی مانند قندیل‌های زیبایی که در داخل غار با اشکال متنوع و جذاب مناظر بدیعی را به وجود آورده‌‌اند، آبشارهای پر آب جنگل‌های سرسبز سفر را برای هر گردشگری که به این شهر می‌آید لذت‌بخش می‌کند.

ساموت پراکان

ساموت پراکان در مرز بانکوک قرار دارد. شاید بتوان گفت این شهر دیدنی‌ترین، دیدنی‌های تایلند یعنی مزرعه پرورش تمساح‌ها را دارد. در این مزرعه بیش از ۳۰۰۰۰تمساح پرورش داده می‌شود.

علاوه بر این در «ساموک پراکان» شهرکی گردشگری ساخته شد که تمام جاذبه‌های این کشور را به صورت ماکت در آن قرار داده‌اند و شما اگر وقت ندارید به همه جای تایلند بروید در این شهرک، تمام آنها را خواهید دید.

آداب و رسوم

تولد پادشاه: پنجم دسامبر، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تعطیلات کشور تایلند است. این روز مصادف با سالروز تولد پادشاه تایلند است و تایلندی‌ها این روز را به نام روز پدر نام‌گذاری کرده‌اند، چرا که پادشاه را پدر خود

می‌دانند.

مردم از چند هفته قبل این روز، تمام ساختمان‌ها را با نمادها و تصاویر پادشاه تایلند تزئین می‌کنند. پوشیدن لباس زرد رنگ در تایلند نشانه علاقه و احترام است و مردم تایلند در ایام

جشن تولد پادشاه، لباس زرد پوشیده و دستبند زرد می‌اندازند.

علاوه بر این چون روزی که پادشاه تایلند به دنیا آمده است، دوشنبه بوده تمام دوشنبه‌های سال مردم این کشور زرد می‌پوشند تا دوستی خود را نسبت به پادشاهشان نشان دهند و امسال که شصتمین سال تولد پادشاه تایلند است، مردم سعی می‌کنند تمام سال لباس زرد پوشیده و شادمان باشند.

آب پاشان: تقویم تایلند بر اساس تولد بودا است که امسال ۲۵۴۷سال از آن می‌گذرد. مردم تایلند مانند خیلی از کشورهای دیگر دنیا تماس زیاد و مداومی با خارجیان دارند، ولی همواره می‌خواهند فرهنگ خود را حفظ کرده و حتی گسترش دهند.

یکی از آداب و رسوم فرهنگی که مردم تایلند دارند و برای هر گردشگری جذاب است، آیین آب پاشان است. این آیین که هر ساله در نیمه اول اردیبهشت به مدت ۳ روز برگزار می‌شود و تمام مردم تایلند حتی مسوولان رده اول نیز در این جشن شرکت دارند، در هر کوچه و خیابان مردم به همدیگر آب می‌پاشند تا پاک و شاداب شوند. در این ایام تمام مردم از کوچک، بزرگ، پیر، جوان، دختر، پسر به روی هم آب می‌پاشند.

هر ساله خارجی‌های زیادی در این ایام به تایلند می‌روند تا در این جشن شرکت کنند.

آنچه که باید پیش از سفر بدانید

بهترین زمان برای سفر به تایلند از نوامبر تا اوایل آوریل است. در این ماه‌ها درجه هوا ۲۸درجه سانتیگرادمی‌رسد و سواحل تایلند، بهترین آب و هوا را دارند. البته در ایام سال جدید میلادی تایلند پذیرای گردشگران زیادی است؛ بنابراین اگر تصمیم داشتید در این ایام به تایلند بروید حداقل از یک ماه پیش باید برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

با توجه به آب و هوای ملایم تایلند، می‌توانید از لباس‌های نخی و کتانی گشاد و راحت استفاده کنید، ولی اگر باید در پایتخت رفت‌وآمد کنید، بهتر است لباس رسمی بپوشید.

اغلب ملیت‌ها برای سفر به تایلند نیاز به ویزا دارند، اما توصیه می‌شود هر زمان تصمیم به سفر گرفتید جدیدترین اطلاعات را از سفارتخانه تایلند در ایران یا دفتر خدمات مسافرتی که می‌خواهید با آن به سفر بروید، بپرسید.

دولت تایلند در تمام مناطق اصلی توریستی اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده تا توریست‌ها را از امنیت عمومی مطمئن کند.

اسناد سفر، پول، کارت‌های اعتباری و چک‌های مسافرتی را تا جایی که امکان دارد در جای امن نگهداری کنید.

پول نقد زیادی حمل نکنید و کیفتان را همیشه نزدیک خود نگه دارید تا سارقان نتوانند آن را از شما جدا نمایند.

هیچ‌گونه خوراکی یا نوشیدنی را از افراد غریبه قبول نکنید و به کسانی که سعی دارند بدون آشنایی قبلی با شما طرح دوستی بریزند،‌ اعتماد نکنید.

به دلیل حضور گردشگران از تمام نقاط دنیا در تایلند، در اغلب مراکزی که گردشگران در رفت‌وآمد هستند، می‌توانید انگلیسی صحبت کنید، ولی مردم تایلند به زبانشان خیلی علاقه دارند و اگر چند لغت هم زبان «تایی» بیاموزید، خالی از لطف نیست.

طبق قانون دولت تایلند از ورود بیش از یک جعبه سیگار خارجی حتی توسط اتباع تایلند جلوگیری می‌کند.

ورود برخی داروها، اسلحه گرم، ساعت‌‌‌های گرانبها و جواهرات به تایلند ممنوع است.

مسافران باید به دو خط قرمز و آبی در فرودگاه‌های تایلند توجه کنند چون در این خطوط می‌توانند اظهارنامه‌ها را تحویل دهند.

خط سبز در فرودگاه برای کسانی است که کالای خاصی ندارند و صرفا می‌خواهند از آنجا عبور کنند.

عدم توجه به قوانین ورودی تایلند از جمله ورود ساعت‌ها و جواهرات گرانبها و همراه داشتن سیگار بیش از حد متعارف باعث دستگیری و مصادره اموال مسافر خواهد شد.

در تایلند برای تمام ذائقه‌های ملل دنیا رستوران‌هایی وجود دارد و مسلمانان نیز می‌توانند برای خوردن غذاهای حلال به رستوران‌‌های مخصوص بروند.

تا غذایی را نمی‌شناسید سفارش ندهید و ترجیحا غذایی را سفارش دهید که در جلوی چشمتان تهیه می‌شود.

از خوردن سبزیجات خام و محلی ناشناس بپرهیزید.

فقط از آب‌های معدنی برای نوشیدن استفاده کنید.

اگر با اعضای جوان خانواده و بچه‌ها به تایلند می‌روید، شهر پوکت را به شما توصیه می‌کنیم تا در کنار بزرگترها بچه‌ها هم بتوانند به ورزش‌های آبی، مینی‌گلف، بولینگ، اسب‌سواری، فیل‌سواری و... بپردازند.

در هتل‌های بزرگ و برخی از رستوران‌ها ویزا کارت و مسترکارت مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در مهمان‌پذیرها، مغازه‌ها و بسیاری از رستوران‌ها کارت اعتباری پذیرفته نمی‌شود.

پول رایج تایلند (بات) است و ارزان‌ترین راه برای گرفتن آن داشتن کارت‌های اعتباری این کشور است.