ناکامی بوش در مصاف با افکار عمومی
دنیای اقتصاد- سه‌شنبه صبح به وقت واشنگتن، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، خود را ناگزیر از آن دید که در مقابل خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شود و در مقابل انتقادات تند اصحاب رسانه از خود و سیاست‌های دولتش در تقابل با جمهوری اسلامی و برنامه هسته‌ای تهران دفاع کند.
بوش که در تور سوالات پیاپی و حملات شدید خبرنگاران گرفتار شده بود، همچون مشاور امنیتی خود راهی جز تناقض‌گویی نیافت. خبرنگاری به بوش گفت: گفته بودید که جنگ جهانی سوم در کار خواهد بود. ماه‌ها قبل از این اظهارات، اطلاعات تازه به گوش اعضای دولت شما رسیده بود، آیا شما را نمی‌توانند متهم کنند که این خطر را بیش از حد بزرگ نشان می‌دهید و آیا نگران اعتبار آمریکا نیستید؟
رییس‌جمهوری آمریکا با حالتی پریشان پاسخ داد: من گزارش تخمین اطلاعات ملی را هفته گذشته شنیدم. در ماه اوت فکر می‌کنم که مایکل مک کانل گفت که اطلاعات تازه‌ای دارند، ولی نگفت که این اطلاعات چه هستند!

ناکامی بوش در مصاف با افکار عمومی
دنیای اقتصاد - سه‌شنبه صبح به وقت واشنگتن، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، خود را ناگزیر از آن دید که در مقابل خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شود و در مقابل انتقادات تند اصحاب رسانه از خود و سیاست‌های دولتش در تقابل با جمهوری اسلامی و برنامه هسته‌ای تهران دفاع کند.
روز قبل از آن و پس از انتشار گزارش مشترک ۱۶ نهاد امنیتی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران، کاخ سفید برنامه‌های عادی رسانه‌ای خود را لغو کرد و استفان هدلی، مشاور امنیت ملی آمریکا را به پشت تریبون فرستاد تا در مقابل سوال‌های متعدد خبرنگاران، تناقض گزارش اخیر و گزارش ۲۰۰۵ را توجیه و از مواضع جنگ‌طلبانه کاخ سفید حمایت کند.
هدلی البته چندان در این ماموریت موفق نبود و با جواب‌های ضد و نقیض و گاه نامربوط از پرسش خبرنگاران فرار کرد.
مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که گفت «در سال ۲۰۰۵ به ما گفتند که ایران برنامه تسلیحاتی هسته‌ای دارد و حال به ما می‌گویید که آنها این برنامه را در سال ۲۰۰۳ رها کرده‌اند» به فرافکنی روی آورد و گفت: فراموش نکنید که ایران یکی از مشکل‌ترین اهداف اطلاعاتی ما است. آنها در مخفی‌ نگهداشتن اسرار خیلی خوب کار می‌کنند و احتمالا هیچ رازی را بهتر از برنامه هسته‌ای خود نگاه نمی‌دارند.خبرنگاری پرسید: پس اشتباه کردید.آیا ناراحت کننده نیست که دو سال اشتباه کردید؟ هدلی پاسخ داد: فکر نمی‌کنم که تا این حد اشتباه بود، فکر می‌کنم که درست بود.
وی در اظهاراتی که با گفته‌های دیگرش و نیز گزارش در تضاد بود،‌ گفت: اگر ما در سال 2005 می‌گفتیم که نگران نباشید، ایران بلندپروازی‌های هسته‌ای ندارد، آن وقت اشتباه می‌کردیم چون آنها چنین برنامه‌ای داشتند.
هدلی پس از مجادله طولانی با خبرنگاران که حتی موضوع اشتباه جبران ناپذیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق را پیش کشیدند در نهایت با نادیده گرفتن تفاوت فاحش دو گزارش ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ گفت: موضع سیاسی ما همان موضع قبل از ارائه گزارش اخیر است.
بوش نیز که در تور سوالات پیاپی و حملات شدید خبرنگاران گرفتار شده بود، همچون مشاور امنیتی خود راهی جز تناقض‌گویی نیافت.
نشست مطبوعاتی بوش با خبرنگاران با این سوال آغاز شد که اطلاعات جدید نشان می‌دهد که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را ۴سال قبل رها کرده، آیا هنوز هم فکر می‌کنید که ایران قصد دارد تسلیحات هسته‌ای بسازد، آیا اطلاعات تازه می‌تواند انتخاب نظامی را از روی میز بردارد که شما درباره آن صحبت کرده‌اید؟
بوش گفت: می‌دانیم که آنها هنوز سعی می‌کنند غنی‌سازی اورانیوم را تکمیل کنند. غنی‌سازی اورانیوم مرحله مهمی برای کشوری است که می‌خواهد تسلیحات هسته‌ای بسازد. می‌دانیم که برنامه داشته‌اند و متوقف شده است. فکر می‌کنم که برای جامعه بین‌الملل مهم است که تشخیص دهند، اگر ایران دانشی را بدست بیاورد که بتواند به یک برنامه مخفی منتقل کند، خطری برای جهان ایجاد می‌شود. من به همین دلیل، این گزارش را به صورت یک هشدار می‌بینم. آنها برنامه داشتند و آن را متوقف کردند. به این دلیل یک هشدار است که می‌توانند این برنامه را دوباره آغاز کنند، چیزی که می‌تواند یک برنامه را خطرناک کند، داشتن قابلیت غنی‌سازی اورانیوم است. دانش آن می‌تواند به برنامه‌های مخفی منتقل شود. به نظر من، گزارش تخمین اطلاعات ملی فرصتی ایجاد می‌کند تا جامعه بین‌الملل را جمع کنیم و به ایران فشار بیاوریم تا برنامه غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآورد. گزارش تخمین اطلاعات ملی اشاره دارد که این فشار موثر بوده است و همین مساله را دولت ما به شرکای دیگر توضیح داده تا فشار بین‌المللی را به ایران بیشتر کنیم.
وی درباره گزینه اقدام نظامی گفت: بهترین و موثرترین دیپلماسی، آن است که همه انتخاب‌ها روی میز باشد.
خبرنگاری به بوش گفت: سلاح‌های کشتار جمعی در عراق وجود نداشت و گزارش نهادهای امنیتی درباره ایران نیز چیزی بر خلاف نظرات شما می‌گوید. آیا نگران نیستید که آمریکا اعتبارش را در جهان از دست داده و به صورت کشوری درآمده که فقط می‌خواهد در دنیا جنگ درست کند؟
رییس‌جمهوری آمریکا گفت: درست پس از شکست اطلاعات در مورد عراق ما به جامعه اطلاعاتی اطلاع دادیم.
بوش افزود: یکی از دلایلی که این گزارش آشکارا برای مردم عنوان شده، این است که من می‌خواستم مردم واقعیت‌ها را همان‌طوری که ما می‌بینیم ببینند، دوم این که اعضای دولت من درباره برنامه تسلیحاتی بسیار روشن بودند و بنابراین برای مردم آمریکا مهم است که بدانند ارزیابی تازه‌ای درباره برنامه ایران انجام شده است.
خبرنگاری به بوش گفت: پیشتر درباره ایران گفتید که جنگ جهانی سوم در کار خواهد بود. ماه‌ها قبل از این اظهارات، اطلاعات تازه به گوش اعضای این دولت رسیده بود، آیا شما را نمی‌توانند متهم کنند که این خطر را بیش از حد بزرگ نشان می‌دهید و آیا نگران اعتبار آمریکا نیستید؟
رییس‌جمهوری آمریکا با حالتی پریشان پاسخ داد: من گزارش تخمین اطلاعات ملی را هفته گذشته شنیدم. در ماه اوت فکر می‌کنم که مایکل مک کانل گفت که اطلاعات تازه‌ای دارند، ولی نگفت که این اطلاعات چه هستند. او گفت که مدتی طول خواهد کشید تا این اطلاعات را بررسی کنند.تا هفته گذشته به من گزارش نداده بودند.
بوش ادعا کرد: در مورد قسمت دوم سوال شما، ایران خطرناک بود، هست و خواهد بود؛ اگر آنها دانش لازم را برای ساختن تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.
خبرنگاری پرسید: آیا شما می‌گویید که گزارش اخیر تخمین اطلاعات ملی تغییری در سیاست شما در رابطه با ایران ایجاد نمی‌کند؟
رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ مدعی شد: قبل از این گزارش، ایران خطرناک بود و بعد از آن هم ایران خطرناک است. زمان آن رسیده که جهان کار سخت لازم را انجام دهد تا ایران را متقاعد کند که راه بهتری وجود دارد. خبرنگاری گفت: چگونه می‌گویید که هیچ چیز تغییری نکرده است. شما ممکن است این طور فکر کنید، اما بقیه جهان می‌گوید که برنامه ایران در سال ۲۰۰۳متوقف شده است. وقتی که اولین بار این را دیدید آیا خشمگین شدید؟ در سال ۲۰۰۵ با اطمینان گفتید که ایران می‌خواهد تسلیحات هسته‌ای تولید کند، چگونه می‌گویید که بقیه کشورها با شما جمع می‌شوند و از شما و اطلاعات شما حمایت می‌کنند؟
رییس‌جمهوری آمریکا گفت: بسیاری در جهان می‌دانند که اگر ایران تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، جهان بسیار خطرناک خواهد شد. دوم این که فشار دیپلماتیک بود که منجر به تغییر عقیده آنها شد و مردم می‌دانند که اگر آنها غنی‌سازی را یاد بگیرند، می‌توانند این دانش را برای ساختن تسلیحات هسته‌ای به‌کار گیرند. به نظر من، این راهی است که می‌توانیم شرکای خود را جمع کنیم، من و کاندولیزا رایس با تلفن مشغول گفت وگو هستیم و به شرکای خود زنگ می‌زنیم و از نظراتی که از پایتخت‌ها آمده قدردانی می‌کنیم. یک مساله حتمی است، تخمین اطلاعات ملی صحبت از این می‌کند که سیاست تشویق و تهدید می‌تواند کارساز باشد. این خبر خوبی برای کسانی است که فکر می‌کنند از یک طرف باید فشار را بیشتر کنیم و از طرف دیگر راه بهتری برای ایرانیان مشخص کنیم.
بوش در گفته‌های خود مدام به تداوم برنامه غنی‌سازی ایران استناد می‌کرد. از این رو خبرنگاری او را مخاطب قرار داد و گفت: معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ایران را از داشتن دانش غنی‌سازی اورانیوم منع نمی‌کند. آیا شما درباره ایران استاندارد تازه‌ای در سطح جهانی وضع می‌کنید؟ آیا این مساله تلاش‌های شما را در سازمان ملل و در سطح جهانی، پیچیده نمی‌کند؟
رییس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: مشکلی که عمده جهان می‌بیند، این است که ایران برنامه را مخفی کرده است.
بوش بدون آنکه پاسخ خبرنگار را بدهد، نتیجه‌گیری می‌‌کند که «بنابراین زمان آن رسیده که با هم کار کنیم و آنها را متقاعد کنیم تا برنامه غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورند.»
از بوش درباره مکالمه تلفنی اخیرش باپوتین سوال شد. وی توضیح داد: یکی از تصمیم‌های راهکاری جالب که روسیه گرفته، این است که آمریکا از حق ایران برای داشتن برنامه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کند. آنچه که ما به آن اعتماد نداریم، این است که غنی‌سازی اورانیوم انجام شود.
به گفته رییس‌جمهوری آمریکا، روس‌ها گفتند که ما از این حمایت می‌کنیم و ما سوخت را برای آنها فراهم می‌کنیم و سوخت مصرف شده را جمع‌آوری می‌کنیم. من به‌صورت علنی گفته‌ام که این قسمتی از راهبرد ما است.


تکاپوی رایس
دنیای اقتصاد- آسوشیتدپرس گزارش داد که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات‌متحده از طریق تماس تلفنی با مقام‌های دیگر کشورها تلاش می‌کند از سیاست خصمانه دولت بوش در قبال ایران دفاع کند. رایس به خبرنگاران گفت: کاهش فشارها علیه ایران «اشتباه بزرگی» خواهد بود.وی گفت: من همچنان ایران را قدرتی خطرناک در سیاست‌های بین‌المللی می‌بینیم. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تقریبا با همه شرکای مهم خود که به مساله ایران می‌پردازند، پس از انتشار برآورد اطلاعات ملی آمریکا تماس گرفته است.