داستان تکراری نبود، تسویه حساب به موقع با گروه‌های تئاتری امسال همچون سال‌های گذشته دغدغه اهالی تئاتر ایران شده است. با وجود گذشت ۹ ماه از آغاز سال ۸۶ تعدادی از گروه‌هایی که آثارشان را سال ۸۵ یا نیمه اول سال ۸۶ اجرا کرده‌اند به گفته خودشان هنوز موفق به دریافت کامل دستمزدهایشان نشده‌اند.

هادی مرزبان یکی از کارگردان‌هایی است که اوایل امسال نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» را به صحنه برده است.

این کارگردان تئاتر به ایسنا گفت: متاسفانه مدیران تئاتری مدام جشنواره‌های رنگارنگ برگزار می‌کنند، در حالی که بهتر است به جای برگزاری این جشنواره‌ها، دستمزد گروه‌های نمایشی را بپردازند.

او با اشاره به افزایش بودجه تئاتر طی دو سال گذشته معتقد است: با وجود این افزایش بودجه هیچ تغییری در زمان تسویه حساب گروه‌ها بوجود نیامده است. در هیچ دوره‌ای با این همه تاخیر در پرداخت دستمزدها روبه‌رو نبوده‌ایم.

مرزبان متذکر شد: اعتراض اعضای گروه‌ها به کارگردان‌ها کاملا به حق است و در این میان کارگردان‌ها هستند که مانند افراد بدهکار باید مدام در حال فرار باشند. این درحالی است که بارها عنوان کرده‌ایم گروه‌ها باید مدیر تولید یا تهیه‌کننده داشته باشند تا کارگردان‌ها شرمنده گروه‌هایشان نشوند.

به اعتقاد او این سیستم پرداخت دستمزدها هنرمندان را دچار مشکلات اساسی کرده است. او در پایان گفت: تاکنون سکوت کرده‌ام، اما گروهم آن‌قدر تحت فشار هستند که ناچار به شکستن این سکوت شده‌ام.

نادر برهانی مرند که زمستان گذشته نمایش «مرگ فروشنده» را اجرا کرده بود، به ایسنا گفت: هنوز یک قسط از قراردادمان باقی‌ مانده است که زمان پرداخت آن هم مشخص نشده است.

از سوی دیگر محمد رحمانیان که بهمن سال گذشته نمایش «عشقه» را اجرا کرده بود، گفت: تسویه حساب این نمایش کامل شده است اما به شکل غیرقانونی مبلغ ۵‌درصد از قرارداد‌ها بابت مالیات کسر شده است.

او معتقد است: قراردادها متعلق به سال ۸۵ است و سال ۸۶ اعلام کردند بر اساس قراردادهای جدید مبلغ ۵‌درصد از فروش گیشه کسر خواهد شد و این درحالی است که این اقدام کاملا غیرقانونی است؛ چرا که در مراجعه به دفتر مالیاتی به ما اعلام شد چنین قانونی وجود ندارد.