اول بگویید چقدر پول دارید
شیما رستمی
گیتار، سازی که نوازندگی‌اش خیلی سخت نیست و می‌توان با چند دوره کلاس فشرده به سرعت آن را یاد گرفت. به همین دلیل برای کسانی که محدودیت زمانی دارند، ساز مناسبی است.

یک استاد آموزش گیتار در مورد تهیه ساز می‌گفت ما به همه هنرجوها توصیه می‌کنیم برای شروع گیتار زدن، از یک ساز ارزان قیمت تا حداکثر 100هزار تومان استفاده کنند. وی معتقد بود خیلی‌ها دمدمی مزاج هستند و مرتب سازشان را عوض می‌کنند. برخی جوان‌ها هم به نسبت مد روز سراغ گیتار می‌روند. این افراد بعد از مدتی خسته شده و فراگیری این ساز ساده را نیمه‌کاره رها می‌کنند. اما اگر فردی واقعا علاقه‌مند باشد و یادگیری این ساز را ادامه دهد، می‌تواند بعد از مدتی گیتار 100هزار تومانی خود را بفروشد و به فکر گیتاری حرفه‌ای باشد. این توصیه‌های استاد علاقه‌مندم کرد تا برای تهیه یک ساز راهی بورس گیتار تهران شوم. اینجا خیابان جمهوری است بین علاءالدین و استانبول. گیتارها در ویترین مغازه‌دارانی که شاید از گیتار چیزی ندانند به صف شده است.
در یک ظهر پاییزی و بعد از عبور از زیر پل حافظ با دیدن ردیف مغازه‌های دو طرف خیابان ذوق زده می‌شوم و تصمیم می‌گیرم حوصله به خرج بدهم و حسابی از فروشنده‌ها کمک بگیرم تا بهترین مدل را انتخاب کنم، غافل از اینکه...!! اولین فروشنده پس از شنیدن تقاضای من برای راهنمایی مدل‌ها پوزخند می‌زند و می‌گوید چه کار به مدل «سازها»داری بگو چقدر پول داری تا بگویم چه گیتاری به شما می‌خورد. با دیدن این وضعیت مغازه به مغازه ناامیدتر می‌شوم. عجیب این که هیچ فروشنده‌ای زحمت معرفی کردن سازها را به خودش نداد و فقط می‌پرسید چقدر پول داری؟ به آخرین مغازه می‌روم. صاحب آن می‌گوید بروشورسازها موجود است؛ اما بعد از یک سخنرانی مفصل متوجه می‌شوم که خبری از بروشور نیست این آقای فروشنده که مدرس گیتار است، تمام مدت به تبلیغ کلاس‌های آموزشی خودش پرداخت. این که یک ساز موسیقی با‌ آن نواهای زیبایش چه کلاسیک چه فلامینکو در چنین بازاری فروخته می‌شود، خیلی تاسف‌انگیز است. در این بین افرادی هم هستند که با دستمزدهای بالا (یک‌میلیون تومان به بالا) سفارش می‌گیرند و گیتار می‌سازند.
برای خرید این ساز می‌توان از 60هزار تا بالای 5میلیون تومان هزینه کرد. این تفاوت قیمت‌ها بیشتر مربوط به نوع چوب به کار رفته در بدنه‌ ساز، نشان و همچنین طنین صدای سازها هستند. اگر تصمیم به خرید گیتار دارید، گذشته از موجودی جیب‌هایتان!! و مدلی که انتخاب می‌کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید که بین همه گیتارها یکسان است.
اولین اقدام چک کردن ظاهر گیتار مخصوصا در قسمت اتصالات و دسته گیتار نباید هیچ لکه و یا خوردگی و خط و توررفتگی در آن وجود داشته باشد. چراکه هر کدام باعث ناهمگنی در صدای ساز می‌شود. دیگر اینکه باید دسته ساز صاف باشد و هیچ‌گونه انحنایی در آن وجود نداشته باشد و فرمت‌های گیتار (میله‌های فلزی که بر روی دسته گیتار قرار دارند) به صورت موازی قرار گرفته باشند و از کناره‌های دسته بیرون‌زدگی نداشته باشند. پشت دسته باید کاملا گرد نباشد. نکته مهم بعدی آزمایش صدای سیم‌ها است که اصطلاحا گز نداشته باشد. راه‌حلش هم این است که از فرت اول سیم یک شروع کرده و تا فرت ۱۳ و ۱۴ و... صداها را امتحان کنید و همین کار را برای ۵سیم دیگر نیز تکرار کنید
(البته وقتی از فروشنده‌ای در مورد صدای گز سیم‌ها سوال کردم، بسیار ناراحت شد و گفت این حرف‌ها برای سازهای ارزان قیمت است و این وصله‌ها به سازهای 200هزار تومان به بالا نمی‌چسبد).
دیگر اینکه پل به صورت کاملا عمود بر روی ساز قرار گرفته باشد؛ چرا که اگر کمی مایل باشد، احتمال شکستن پل زیاد است. گیتار باید سبک هم باشد. توصیه دیگری که بعضی افراد می‌کنند، گیتارهای خوش‌رنگ با سیم‌های فلزی است که می‌گویند با قیمت پایین می‌خری و بعد سیم‌هایش را عوض می‌کنید و از سیم نایلونی استفاده می‌کنید. اما مرتکب این اشتباه نشوید، چرا که جعبه ساز و طنین صدایی که ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. برای خرید و شروع یادگیری، وسایل جانبی هم وجود دارند؛ مانند پایه نگهدارنده نت، دیاپازون یاتیونر برای کوک کردن ساز و پایه نگهدارنده گیتار برای استراحت‌های بین تمرین و کیف گیتار. کیف‌هایی که برای گیتار در بازار موجود است دارای قیمتی از ۱۰هزار تا ۱۰۰هزار تومان هستند.