شعله‌هایی که غذا می‌سازند
یوسف آذرنوش
اجاق‌ها روشن می‌شوند تا غذایی گرم و لذت‌بخش بسازند. اجاق‌های امروز خوراکشان گاز است و در تمام خانه‌های شهری و اغلب خانه‌های روستایی جایگاه خود را پیدا کرده‌اند.

گرچه در شکل‌ها و کیفیت‌های مختلفی دیده می‌شوند، اما کارکرد همه آنها یکی است و آن تولید غذا و دیگر خوردنی‌ها است.
در قدیم که گاز و نفت نبود، اجاق‌های آجری این نقش را به عهده داشتند. اجاق‌هایی که خوراکشان چوب و هیزم نبود.
اجاق‌هایی که دود می‌کردند و ظرف‌های مسی را همرنگ خود می‌ساختند. با این همه غذاهایی که از این طریق طبخ می‌شد، خوشمزگی و لذیذی خاصی داشت که قابل مقایسه با غذاهای طبخ شده با شیوه‌های امروزی نبود.
پس از آنکه شیوه‌های جدیدتر پخت‌و‌‌پز آمد، این اجاق‌ها به سردی گراییدند و رو به خاموشی رفتند. در یک دوره‌ای هم اجاق‌های نفتی بود که برخی پخت‌وپزهای بزرگ و کوچک را انجام می‌دادند. اما امروز که گاز آمده است واحدهای تولیدی اجاق گاز نیز ظهور پیدا کرده‌اند. تا چند دهه پیش که گاز از طریق کپسول در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اجاق گازها نیز با کپسول گاز کار می‌کردند که البته گاهی اوقات مشکلاتی در عرضه کپسول گاز ایجاد می‌شد و مردم مجبور می‌شدند به روش‌های سنتی برای طبخ غذا و چای روی آورند.
اما امروزه که گاز از طریق لوله وارد خانه‌ها شده است، کپسول‌های گاز کنار گذاشته شده است. البته در برخی خانه‌های روستایی هنوز اجاق‌های سنتی روشن است.
اجاق گاز به لحاظ تعداد شعله ۵ نوع است. اجاق‌های یک شعله‌ای معمولا در اختیار افراد مجرد کم‌درآمد است. اجاق‌های دوشعله‌ای، ۳‌شعله‌ای، ۴شعله‌ای و ۵شعله‌ای نیز به تناسب نیاز افراد طراحی شده است.
در این میان واحد‌های تولید اجاق‌گاز نیز گسترده شده و بسیار رقابتی شده‌اند. قیمت اجاق گاز‌ها از سه‌هزار تومان تا بیش از یک‌میلیون تومان در بازار موجود است.
در‌حال‌حاضر اغلب تولیدکنندگان اجاق‌گاز از دغدغه کمیت گذشته‌اند و به کیفیت رسیده‌اند. گرایش به فن‌آوری‌های جدید و انحصاری از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر تولیدکنندگان اجاق گاز است، چرا که در این بازار رقابتی، آنها ناگزیر به شیوه‌های ساخت جدیدتر هستند.
ذائقه تمام مردم برای خرید اجاق‌گاز یکسان نیست و این امر با توجه به امکانات مالی افراد تغییر می‌یابد. بنابراین تولید اجاق گاز با فن‌آوری‌های مختلف در اختیار همه افراد جامعه قرار نمی‌گیرد و هرکس با توجه به قدرت مالی خود دست به انتخاب می‌زند. در واقع وجود اجاق گازهای ساده نیز در بازار مشتری دارد. همان‌طور که اجاق‌گازهای دیجیتالی با قیمت‌های بسیار بالا نیز خریدار دارد.
آنچه هنگام خرید اجاق گاز بیش از هرچیز مهم است، وجود کیفیت در آن است که البته برندهای معتبر این خصیصه را دارا هستند و از ضمانت‌نامه برخوردارند و نکته مهم دیگر ارائه خدمات پس از فروش است که موجب می‌شود خریدار با اطمینان خاطر به استفاده از آن بپردازد.
خریدارانی هم که از بنیه مالی بالاتری برخوردارند، می‌توانند با بهره‌گیری از اجاق‌گازهایی با فن‌آوری‌های پیشرفته‌تر، راحتی و ایمنی بیشتری را حس کنند و در واقع بتوانند با آرامش خاطر در حین روشن بودن اجاق گاز خانه را ترک کنند.
وجود ویژگی‌هایی نظیر فندک، لعابی‌ بودن، جوجه‌گردان، ترموکوبل و غیره در اجاق گاز از جمله امکانات مطلوبی است که در این بازار رقابتی مطرح می‌شوند.