بهترین شهر عربی

دبی یکی از شهرهای مهم امارات متحده عربی و یکی از هفت امارت امیر نشین امارت متحده عربی به شمار می‌رود. دبی بیشترین جمعیت را در میان این هفت امارت دارد و دومین امارت وسیع آن بعد از ابوظبی است‌. دبی از دیگر امارت‌های امارات متحده متمایز است‌.

اصل نام «دبی» از «دُبا»، نام نوعی ملخ کوچک قبل از بال در آوردن است. این نوع ملخ در زمان گذشته در این منطقه وجود داشته به همین جهت نام منطقه را (دُبا) گذاشته بودند که به مرور زمان به (دبی) تبدیل شده‌است. برای مدت کوتاهی نیز این شهر «الوصل» نامیده می‌شد.

خور دبی شهر دبی را به ۲ بخش دیره و بر دبی تقسیم کرده. دو پل به نام‌های «قرهود» و «آل مکتوم» که از روی خور و یک تونل به نام «نفق الشندقه» که از زیر آب می‌گذرد، این ۲ قسمت را به هم مربوط کرده است.دیره در شرق و بر دبی در غرب قرار دارند. دیره محلی بازاری، سنتی و قدیمی‌ و کارگری است. اما بخش بر دبی محلی است که مسوولان دبی قصد دارند از آن شهری مدرن با بافت مدرن درست کنند. خیابان شیخ زاید با ساختمان‌های مجلل و بلند قرار است پایین شهر جدید دبی شود که بزرگ‌ترین برج دنیا را در خود جای خواهد داد. بالای شهر دبی، ساحل کناری «جمیرا» خواهد بود با انواع ویلاهای مجلل چندین میلیون دلاری که در دل خلیج‌فارس پی‌ریزی و بنا شده‌اند. حدود ۵۰درصد سرمایه وارد شده در سال‌های اخیر به دبی از طریق بخش املاک بوده، به طوری که متقاضیان با خرید خانه‌ها و آپارتمان‌ها به صورت هوایی و ۹۹ ساله، صاحب امتیاز اقامت خواهند شد. پیش از این اختیار خانه بدون اجاره کردن آن برای بیگانه‌تباران امکان‌پذیر نبود. بستکیه،. یکی ازمناطق مهم و تاریخی این شهر است. بزرگ‌ترین مرکز خرید دنباله دار دبی به نام «مرکز تجاری تفریحی دبی» است.

بر دبی توسط پیش آمدگی خلیج‌فارس به داخل خشکی که مشابه رودخانه‌است و «خور» نامیده می‌شود، به دو قسمت تقسیم شده‌است، قسمت غربی این تقسیم که قسمت قدیمی‌تر شهر است «بر دبی» نامیده می‌شود، اما قسمت شرقی آن «بردیره» نامیده می‌شود.

از بازارهای سنتی معروف دبی می‌توان به بازار مرشد، نایف، سبخه، تخته، بازار طلا و خیابان یوسف باقر اشاره کرد. از محله‌های فقیر نشین دبی می‌توان به «کرامه» اشاره کرد‌. «دیره» اقشار متوسط را در خود جای داده و «جمیرا» محل سکونت ثروتمندان شهر است‌.

وام مسکن توسط بعضی از بانک‌ها تا ۶۰درصد قیمت کل خانه مورد نظر متقاضی به وی داده می‌شود‌. شرط اصلی پرداخت این وام داشتن اقامت در دبی و داشتن حساب بانکی با سابقه بیش از ۲سال است‌. مبلغ و شیوه باز پرداخت وام به طور خاص با میزان درآمد ماهانه افراد مرتبط است‌.