زندگی در آن شهر رویایی
امیرهادی انواری- هر چند پایتخت کانادا نیست، اما از پرجمعیت‌ترین شهر‌های این کشور به شمار می‌رود. کانادا در چند دهه اخیر از مهاجرپذیرترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود.

این کشور نو پا که از پیشینه کوتاهی برخوردار است، در آمریکای شمالی واقع شده است. از آنجا که نظام اقتصادی کانادا بر اساس بازار آزاد اداره می‌شود، داشتن خانه در این کشور از اجاره آن معمول‌تر است. افراد برای خرید خانه می‌توانند از تسهیلات بانکی تا سقف ۹۵درصد بهای کل خانه برخوردار شوند. اما فرد باید طی بررسی‌هایی که بانک انجام می‌دهد به جز اینکه دارای یک شغل (job) باشد، توانایی پرداخت اقساط آن را داشته باشد. بر این اساس تعداد افراد خانواده یعنی همان فرزندان نیز عامل تعیین‌کننده دیگر است. در صورتی که پرداخت اقساط ماهانه به فرزندان فرد آسیب نرساند، بانک تا ۹۵‌درصد قیمت کل خانه مورد نظر را به متقاضی پرداخت می‌کند.
از محله‌های کم‌ارزش از نظر مسکن در ونکوور می‌توان به «ایست هستینگز» اشاره کرد که بیشتر محل تجمع افراد معتاد و بی خانمان به شمار می‌رود. از محله‌های گران قیمت شهر می‌توان به«لازندل» و «بارت» اشاره کرد، اکثر ویلاهای گران قیمت شهر در این منطقه مستقر هستند‌. نکته قابل توجه در حوزه مسکن در ونکوور ارزش بنای خانه‌های موجود است‌. بیشتر این خانه‌ها در برج‌ها و آسمان خراش‌ها واقع شده‌اند‌. ممکن است تفاوت قیمت دو آپارتمان هم متراژ و یکسان از نظر امکانات رفاهی در فاصله ده طبقه از یک برج گاه به چند ده دلار در هر متر برسد!
به هر حال از آنجا که در شهر قشر بندی خاصی از نظر محلات وجود ندارد، در خانه‌های این شهر که اکثرا آپارتمان هستند ،حرف اول را امکانات بنا می‌زند‌.