پراید، پرفروش، کم‌کیفیت

محسن گروسی

پرتیراژترین، پرفروش‌ترین، ارزان‌ترین و البته کم‌کیفیت‌ترین. تمامی اینها صفاتی است که خودروی پراید در حال حاضر آنها را یدک می‌کشد. این خودرو هم‌اکنون مشتری زیادی در بازار داخل دارد که به طور قطع دلیل آن کیفیت پراید نیست. بلکه موضوعی که سبب استقبال مشتریان داخلی آن شده قیمت ارزان‌تر آن نسبت به سایر تولیدات داخلی است. شرکت سایپا نیز این موضوع را بسیار خوب فهمیده و کماکان در حال بالا بردن تیراژ تولید پراید است.

طبق آخرین اطلاعات حاصله از بازار، هم‌اکنون مدل بنزین‌سوز این خودرو قیمتی معادل با ۷میلیون و ۷۵۰هزار تومان در بازار دارد در حالی که اگر خواهان خرید نوع دوگانه‌سوز آن باشید باید ۸میلیون و ۶۵۰هزار تومان پرداخت کنید.

این تفاوت قیمت نیز به علت نصب اقلام اضافه یعنی کیت و مخزن روی این خودرو است، البته تا پیش از آنکه دولت یارانه ۷۷۰هزار تومانی خودروهای دوگانه‌سوز را حذف کند،مشتریان پولی بابت این تغییرات در سیستم سوخت‌رسانی پراید پرداخت نمی‌کردند، اما در حال حاضر با حذف یارانه مذکور، هزینه این تغییرات نیز بر گردن مشتریان افتاده است.

البته از آنجایی که پراید خودرویی کم‌مصرف به شمار می‌رود، شاید خیلی برای مشتریان فرقی نکند که مدل بنزین‌سوز آن را خریداری کرده یا از نوع دوگانه‌سوز این خودرو استفاده کنند.