ده سال پس از سند توافق کیوتو در ژاپن، هم‌اکنون جدال بر سر تنظیم یک توافقنامه جدید است. سال گذشته نمایندگان کشورهای صنعتی و در حال رشد و کشورهای نوپای صنعتی در نایروبی کوشیدند به یک اتفاق نظر «پس از کیوتو» دست یابند. ولی این تلاش نافرجام ماند. حال نمایندگان اتحادیه اروپا با طرح‌های خود به بالی سفر خواهند کرد.

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا قصد دارد در کنفرانس بالی به این هدف دست یابد که جامعه بین‌الملل تا پایان سال ۲۰۰۹ یک قرارداد الزام‌آور برای دولت‌ها را به تصویب برساند. این قرارداد باید سندی باشد که کشورهایی را که بیشترین آلودگی‌ را ایجاد می‌کنند، یعنی کشورهایی مانند چین و ایالات متحده آمریکا را نیز در برگیرد. کشورهای نوپای صنعتی مانند هند نیز باید خود را بدان متعهد بدانند. استاوروس دیماس، کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا تا اندازه‌ای با اطمینان خاطر طرح‌های خود را به بالی می‌برد و می‌گوید: احساسم به من می‌گوید که فرصت خوبی در بالی فراهم شده تا به‌طور مبسوط مذاکراتی درمورد تعیین یک ضرب‌الاجل صورت گیرد. طبق معمول همه چیز بستگی به توافق بر سر جزییات مساله دارد. من خیال‌باف نیستم که فکر کنم این کنفرانس به‌راحتی برگزار خواهد شد. ولی این فرصت دیده می‌شود که جامعه بین‌الملل بتواند شاخ گاو را بچسبد و راه را بگشاید. در غیراین صورت دیگر نمی‌توان جلوی دگرگونی‌های خطرناک آب و هوایی را گرفت.

آماج اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا قصد دارد برای ثابت نگاه داشتن گرمایش زمین در حد دو درجه، تمامی کشورهای آلوده‌کننده هوا را وادارد تا سال ۲۰۲۰ تولید گازهای آلاینده را به ۳۰درصد تقلیل دهد. اروپا خود تا ۲۰درصد تولید گازهای آلاینده را کاهش خواهد داد. این را اجلاس سران اتحادیه اروپا به ریاست آلمان که در اوایل سال جاری میلادی تشکیل شد، به تصویب رساند. دیماس می‌افزاید: این خیلی خوب خواهد بود که اتحادیه اروپا در بالی به طور یکپارچه سیاست خود را به نمایش بگذارد. ما یک‌نظر سخن خواهیم گفت. این درست است که بحث‌هایی در صفوف ما وجود‌دارد که چگونه می‌توان این اقدامات را عملی کرد. ولی ما به یک اجماع رسیده‌ایم که جامعه بین‌الملل چگونه می‌تواند با دگرگونی‌های آب و هوایی مقابله کند و سهم اروپا در این اقدامات کدام است.

اروپا به وظیفه خود عمل می‌کند

به نظر این کمیسر اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی هم‌اکنون دارند به وظایف خود عمل می‌کنند. سند سابق کیوتو که امضا کنندگان را متعهد به کاهش ۸درصدی گازهای گلخانه‌ای کرده بود، این هدف تا سال ۲۰۱۰ میلادی تحقق خواهد یافت. در صورتی که اتحادیه اروپا اقدامات دیگری را به تصویب برساند، مانند محدود ساختن گازهای سوخت خودرو و یا گازهای ناشی از سوخت هواپیماها، آنگاه تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۱درصد کاهش خواهند یافت. این ارقام بر اساس سال ۱۹۹۰ تنظیم شده است که اعضای اتحادیه اروپا تنها ۱۵ کشور را در بر می‌گرفته است. هم‌اکنون ۲۷ کشور عضو این اتحادیه هستند.