دادستان تهران با اشاره به پرونده زورگیری اخیر در تهران و دستگیری متهمان آن گفت که درباره‌ فردی که در این ماجرا اقدام به استفاده از اسلحه کرده اتهام محاربه و در مورد سه نفر دیگر، اتهام سرقت مسلحانه تفهیم شده و به زودی پرونده آنها به دادگاه خواهد رفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در این باره تصریح کرد: این متهمان که جوان و دارای سابقه هستند، بیکار بودند و متاسفانه در یک فرآیند غیرمتعارف و مجرمانه مرتکب جرم شده‌اند. از لحاظ قوانین فقهی و قوانین موضوعی کشور هر کس که سلاح بکشد و مردم را بترساند، محارب محسوب می‌شود و در فقه و قانون مجازات اسلامی، مجازات محارب اعدام است. همان‌طور که پیش از این گفته شد ترساندن مردم با اسلحه گرم یا سرد از مصادیق بارز محاربه است و مجازات سنگینی در انتظار متهمان خواهد بود.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمانی برای پرونده زورگیری اخیر تعیین کرده‌اید؟ گفت: برای متهم اصلی و سه متهم دیگر حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز زمان اعلام کردیم تا بتوانیم تحقیقات‌مان را به سرعت تکمیل کنیم و گزارش‌های دریافتی بررسی شود و هنگامی که پرونده به دادگاه ارسال می‌شود نقصی گرفته نشود. قاضی در مورد فرد نخست که اقدام به کشیدن اسلحه کرده است اتهام محاربه و در مورد سه نفر دیگر اتهام سرقت مسلحانه را تفهیم کرده است.

جعفری‌دولت‌آبادی ادامه داد: قدرت‌نمایی با چاقو، حمل چاقو، استفاده از چاقو و ارتکاب جرم با چاقو در قوانین ما پیش‌بینی شده است بنابراین کسانی که از طریق چاقوکشی و قدرت‌نمایی با چاقو مرتکب جرم می‌شوند اشد مجازات برای آنها اعمال می‌شود.وی در توضیح اینکه در چه مواردی رییس قوه قضائیه دستور ویژه می‌دهد، گفت: دستور ویژه در مواقعی صادر می‌شود که پرونده آثار ملی داشته باشد. در مواردی که آثار جرم گسترده است دستور ویژه داده می‌شود. پرونده‌هایی که امنیت عمومی را بر هم می‌زنند در دستور کار همه دادستان‌ها قرار دارد. در پرونده‌هایی که جنبه ملی پیدا می‌کند شخص رییس قوه قضائیه ورود می‌کند که نمونه آن پرونده عقرب سیاه است و همه دادستان‌ها در سراسر کشور موظف هستند به محض ایجاد پرونده‌های این‌چنینی گزارشی را به مرجع قضایی بالاتر ارسال کنند.

جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به دوربین‌های مورد استفاده در سطح شهر نیز گفت: درست است که در پرونده اخیر از سوی پلیس مطرح شد که انتشار فیلم کار پلیس را عقب انداخت، اما خود ضبط حادثه به کشف حادثه کمک کرد، بنابراین سیستم‌های شهری امروز می‌توانند با یک تنوع تکنیکی کاملا شهر را مهار کنند. با این جمعیت نمی‌توان در همه خیابان‌ها و شرکت‌ها پلیس گذاشت.