ثابت شد که می‌توانیم

«محمود احمدی‌نژاد» نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز عزم راسخ، اعتماد به نفس و خودباوری ملت ایران در اوج است گفت که شرایط کشور برای جهشی بزرگ و رسیدن به قله‌ها آماده است و ما می‌توانیم. به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد که دوشنبه شب در چارچوب تبلیغات انتخاباتی خود در برنامه «با دوربین» شبکه یک تلویزیون با ملت ایران سخن گفت، افزود: اگر چه برخی بداخلاقی‌ها و کارشکنی‌ها وجود دارد، اما عزم ملت ایران بر همه اینها غلبه خواهد کرد.

متن کامل نطق تلویزیونی احمدی‌نژاد به شرح زیر است:

«اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه»

خدمت ملت بزرگ ایران سلام عرض می‌کنم. ملتی، ایمانی، آرمانی و فرهنگ وتمدن‌ساز.

باور من نسبت به توانمندی‌ها و بزرگی‌های ملت ایران یک باور عمیق است، من همواره به سه عنصر اصلی اعتقاد راسخ داشته‌ام اول لطف وعنایت توجه خدای بزرگ، اگر یک ملتی در مسیر آرمان‌های الهی بایستد و مقاومت بکند نصرت ویاری خدا حتمی است.

عنصردوم مدیریت عالی حضرت ولی عصر عج‌الله است. او حاضر است، ناظر است و جهان را مدیریت می‌کند و یار و یاور انسانهایی است که در مسیر صلاح و کمال حرکت می‌کنند، ‌هادی و راهبر ملت‌هایی است که می‌خواهند عزیز و سربلند زندگی بکنند.

عنصر سوم ظرفیت‌های عظیم و بی‌نظیر ملت ایران است ملت ایران یک ملت توانمند بزرگ و تاریخ‌ساز است.

ما ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملت ایران را در طول تاریخ و در عرصه‌های گوناگون مشاهده می‌کنیم. می‌خواهم به چند مقطع و دوران که بزرگی‌ها و ظرفیت‌های ملت ایران در آن بخوبی مشاهده می‌شود اشاره بکنم، اول نقش بی‌بدلیل ملت ایران در برپایی تمدن و فرهنگ جهانی است. امروز همه صاحبنظران همه مورخان و همه تحلیل گران، به نقش بی‌بدلیل و بی‌نظیر ملت ایران در برپایی تمدن بشری و سازوکارهای آن اذعان و اعتراف دارند ملت ایران نقش محوری و اصیل را در همه جلوه‌های برجسته تمدن بشری برعهده داشته است.

دوران و مقطع دومی که توانمندی‌های ملت ایران به خوبی آشکار و روشن شده است پایه‌گذاری تمدن اسلامی است. همه صاحبنظران به نقش محوری و کلیدی و سرنوشت ساز ملت ایران در برپایی تمدن اسلامی اعتراف دارند.

ملت ایران ملتی است که با آغوش باز و با دل امیدوار اسلام ناب را دریافت و در طول قریب ۱۴۰۰ سال اسلام را شکفت و بالاترین خدمات را به تبیین اندیشه اسلام ناب و ترویج آن انجام داد و خود از رهگذر این حرکت شکوفا شد و به مراحل والای انسانی و علمی و فرهنگی دسترسی پیدا کرد.

مقطع سوم و دوران سومی که عظمت‌های ملت ایران بخوبی در معرض دید جهانیان قرار گرفت، انقلاب عظیم اسلامی است. در انقلاب عظیم اسلامی ملت ایران یکبار دیگر نشان داد که می‌تواند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی الهام بخش تحول آفرین و پیشتاز باشد.

ملت ایران با انقلاب اسلامی همه معادلات یکسویه ظالمانه نظام سلطه را به چالش کشید و قدرت ملت‌ها و اقتدار ذاتی ملت‌ها را در برابر قدرت، ثروت و سرمایه صف‌آرایی کرد و دیدیم که ملت ایران در این هماورد تاریخ‌ساز پیروز شد.

می خواهم ذهن ملت عزیز ایران را به چهار سال قبل برگردانم. علت اینکه تصمیم گرفتم به عرصه مدیریت عالی کشور وارد شوم به عنوان قطره‌ای از اقیانوس عظیم و مواج و زلال ملت ایران، در آن زمان یک احساس عمومی در ملت ما شکل گرفت، احساس اینکه از مسیر نورانی و آرمانی انقلاب فاصله گرفته‌ایم و روز به‌روز فاصله ما با نقطه نورانی ارزش‌ها و آرمان‌ها بیشتر می‌شود، بنده هم بعنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ ملت ایران در این احساس بسیار مهم شریک بودم علت بوجود آمدن این احساس و فاصله گرفتن از مسیر را می‌توانیم در دو عنصر خلاصه و جست‌وجو کنیم. عنصر اول فاصله گرفتن از آرمان‌ها و ارزش‌های ملت ایران و عنصر دوم فاصله گرفتن مدیران ارشد کشور از مردم و متن ملت بود که البته اینها هردو از یک جنس‌اند که در مدیریت خودشان را نشان می‌دهند.

تاریخ نشان داده است که ملت ایران همیشه خوب بوده‌اند. در طول تاریخ، ملت ایران مسوولیت‌های خود را بخوبی ایفا کرده است و تاریخ نشان می‌دهد که هرگاه مدیرانی دلسوز و برآمده از مردم و صالح و معتقد به آرمان‌های ملت ایران در مصدر کار بوده‌اند ملت ایران قله‌های گوناگون را فتح کرده است و معجزه آفریده است.

ملت همواره و بخصوص در دوره انقلاب مسوولیت‌های خود را به زیبایی و خوبی و به طور کامل ایفا کرده‌اند و اگر چنین احساسی در ملت ما شکل گرفت علت را باید در مدیریت‌ها جست‌وجو بکنیم.

من می‌خواهم یک نگاه گذرایی داشته باشم به شرایط چهارسال قبل، به‌رغم اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیم و بی نظیری برای ملت ایران به ارمغان آورد اما در بخش‌های گوناگون دچار شرایطی شدیم که آن احساس را در ملت ایران بوجود آورد.

اعتماد و خود باوری ملی در نقطه حضیض قرار گرفت، دشمنان ملت ایران بدخواهان بشریت ناتوانی و ضعف را با فشار تبلیغات و فشار سیاسی بر ملت ما تحمیل کردند.

بدنبال این بودند که ملت ایران را تحقیر کنند. در حوزه اقتصادی مشکلات سنگین و به ظاهر لاینحل در برابر ملت ایران قرارداده شد و تنها راه را هضم در نظام اقتصاد سلطه بیان کردند. بیش از یک‌هزار و ۵۰۰بنگاه بزرگ اقتصادی در معرض بحران شدید و مشکلات سنگین بودند. بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور با معضلات بسیار مهم مواجه بودند در حوزه سیاست داخلی تزاحم درگیری کینه‌ورزی و برخورد در فضای عمومی کشور منتشر می‌شد هر روز به یک بهانه یک موضوع پیش پا افتاده با فشار تبلیغاتی به عنوان یک موضوع ملی برملت ایران تحمیل می‌شد و فضای عمومی کشور به سمت ناامیدی از آینده سوق داده می‌شد.

درعرصه سیاست خارجی دیدیم که آمدند تا ملت ایران را و انقلاب ملت ایران را در مناسبات یکسویه و ظالمانه جهان هضم کنند تهدید را به جایی رساندند که به صراحت اعلام کردند می‌خواهند ریشه ملت ایران بکنند دیدیم با گستاخی آمدند گفتند اول افغانستان بعد عراق و بعد ایران. دیدید که آمدند در موضوع هسته‌ای بدترین شرایط را بر ملت بزرگ ایران تحمیل کردند.

بعد از آن توافقنامه نامناسب و نامتجانس با بزرگی‌های ملت ایران اعلام کردند، که میوه عراق را در سعدآباد چیدیم و بعد در نشست پاریس هم آن را تکمیل کردند یعنی آمدند در برابر حرکت علمی و حرکت روبه رشد ملت ایران یک سد بزرگی را قراردادند تمام تاسیسات هسته‌ای را پلمپ کردند. حتی بخشهایی از تاسیسات هسته‌ای که ارتباطی به پادمان‌ها و مقررات آژانس نداشت، آن‌ها را هم تعطیل کردند و گستاخانه خواهان تعطیلی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی که می‌توانست پشتیبان فعالیت‌های هسته‌ای کشور بشود، شدند.

آنها گستاخی را به حدی رساندند که به ساحت ملت ایران توهین کردند. آنها گفتند که ملت ایران محور شرارت است در شرایطی این توهین نابخشودنی را به ساحت ملت ایران روا داشتند که بیشتر همکاری‌ها در افغانستان و در عراق با آنها روا داشته شد.

طبیعی بود و خیلی روشن بود که ملت بزرگ ایران چنین تحمیلاتی را و شرایطی را برای کشور نمی‌پسندد و دیدید که در انتخابات چهار سال قبل همه ملت به صحنه آمدند و فریاد بلند خودشان را دراعتراض به آن شرایط تحمیلی و پایبندی به آرمانها و عزم ملی برای پیگیری آنها به گوش جهانیان رساندند، باورمن این بود که ملت ایران می‌تواند و شایسته جایگاه بسیار رفیع و بالایی است.

شعار ما می‌توانیم در واقع حرف دل ملت ایران و ترجمان جایگاه بلند ملت ایران بود که با استقبال گسترده ملت بخصوص جوانان برومند این سرزمین مواجه شد و در طول چهار سال به‌رغم بحران‌های سنگین جهانی و فشارهای گوناگون دستاوردهای عظیمی برای ملت ایران به بار آورد. می‌دانید چهار سال گذشته جز سخت‌ترین مقاطع تاریخ ملت ما در قرن معاصر است.

بحران‌های عظیم سیاسی و اقتصادی در جهان مسایل افغانستان و عراق، حضور قدرت‌های بیگانه در اطراف مرزهای مقدس ایران، تهدید مکرر به حمله نظامی، تحریم بی‌سابقه و سنگین‌ترین فشار اقتصادی برملت ایران، سنگین‌ترین جنگ روانی علیه یک ملت به‌رغم همه اینها ملت ایستاد و با بزرگواری و متانت و البته شجاعت در برابر همه فشارها استقامت کرد و امروز می‌بینیم که در فضای عمومی کشور اعتماد به نفس و خود باوری دراوج است امید به آینده در اوج است عزت ملت ایران در نقطه اوج قرار دارد.

در عرصه اقتصاد به‌رغم فشارهای سنگین دستاوردهای بسیار عظیمی در اختیار ملت ایران است من می‌خواهم به چند مورد به‌عنوان نمونه از دستاوردهای ملت ایران اشاره کنم، می‌بینید که تقریبا همه کشورهای بلوک سرمایه‌داری و وابستگان و پیوستگان به آنان در شرایط بحرانی به سر می‌برند امیدی به آینده اقتصاد در آنها وجود ندارد التهاب اقتصادی حاکم است، اما در ایران عزیز به واسطه بزرگی‌های ملت ایران امروز ما یک ثبات نسبی بالا داریم. رشد تولید ما روز افزون است سرمایه‌گذاری ما روز افزون است. به چند عدد توجه بفرمایید:

در پی پنجاه سال از شروع صنعت فولاد در کشور ما، ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن بود، در طول این مدت به ۷/۱۷میلیون تن رسیده است، یعنی بیش از ۷۰‌درصد رشد.

در سیمان به همین ترتیب مجموعه ظرفیت تولید سیمان کشور ۳۴‌میلیون تن، امروز ۶۴‌میلیون تن یعنی نزدیک به دو برابر، در تولید آلومینیوم ۲۱۸‌هزار تن قبل از این دولت بود و امروز ۵۴۷‌هزار تن، ظرفیت تولید پتروشیمی نزدیک به ۲۳، ۲۴‌میلیون تن درسال و امروز دو برابر شده است یعنی بیش از ۴۸میلیون تن، در مس از ۱۷۸‌هزارتن به ۲۶۰‌هزار تن و‌ هزاران کارخانه که در مرز بحران بودند، امروز در آرامش مشغول تولید هستند.

صادرات غیر نفتی کشور سالانه به بیش از سه برابر بالاترین مقدار در سال‌های قبل ازاین دولت رسیده است، آنها ما را تحریم کردند اما در طول این چهار سال بیش از ۶۶‌میلیارد دلار فقط در بخش صنعت نفت سرمایه گذاری شد وامروز بیش از هفتاد‌میلیارد دلار قرارداد در این زمینه بسته شده است.

در علم و فناوری در سال ۸۳،سه‌هزار و۵۰۰ مقاله علمی در جهان به نام ایران ثبت شد در سال ۸۷ فقط در وزارت علوم ۱۳‌هزار و ۵۰۰مقاله علمی در جهان ثبت شد.

قبل از انقلاب از ثبت اختراعات خبری نبود و از ابتدای انقلاب تا این دولت ۴هزار ۶۵۰ اختراع به ثبت رسید اما در دوره چهار ساله اخیر بیش از ۲۰هزار اختراع به ثبت رسیده است.

در عرصه هسته‌ای که ما را محدود و تحریم کرده‌اند، امروز ما جزو چند کشور هسته‌ای جهان هستیم، در بخش هوا فضا امروز جز ۹ کشور جهان هستیم، در بخش بیوتکنولوژی سلول‌های بنیادین و نانوتکنولوژی جزو چند کشور اول جهان هستیم، در عمران و‌ آبادی بیش از سه برابر مدت مشابه قبل در کشور کار شد در ابتدای این دولت بنابر گزارشات نرخ بیکاری ۱۲/۹‌درصد بود، اما به‌رغم اینکه بیش از ۵۰‌درصد از حدود پیش‌بینی قانون برنامه برای ورود نیروی کار به بازار بیشتر نیروی کار وارد بازار شد، نرخ بیکاری به حدود ۱۰‌درصد کاهش پیدا کرد، یعنی در همین فاصله حدود ۸۰۰‌هزار نفر از بیکاران کشور کم شد.

اصلاحات ساختاری در بخش‌های گوناگون آغاز شد در یک حرکت انقلابی و به عنوان نماد کنترل مصرف انرژی مصرف بنزین و رشد شتابان مصرف بنزین مهار شد و در سیاست خارجی تهدید برای همیشه از ساحت مقدس ایران برطرف شد.

برخلاف تصور خیلی‌ها که خیال می‌کردند و می‌کنند که تهدید را با نرمش با کوتاه آمدن و با سازش می‌توان برطرف کرد، ملت ایران نشان داد که تنها راه رفع دایمی تهدید حرکت از موضع اقتدار و شجاعت است و ملت ایران این کار را انجام داد.

امروز تهدید برای همیشه از ملت ایران برطرف شده است کسانی که تا سه سال قبل می‌گفتند می‌خواهیم اساس ملت ایران را براندازیم، می‌خواهیم ایران را از جغرافیا حذف کنیم امروز از تمجید از فرهنگ و تاریخ ملت ایران مسابقه گذاشته‌اند و گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند.

کسانی که تا دیروز می‌گفتند می‌خواهیم ملت ایران را منزوی کنیم، امروز می‌گویند برای مدیریت جهان نیازمند ملت ایران هستیم و تا ملت ایران در مدیریت جهانی مشارکت نکند کارها به راه و به صلاح نخواهد شد. امروز ملت ایران آماده مشارکت تامین‌کننده و سرنوشت ساز در عرصه مدیریت جهانی برای برپایی صلح و امنیت و برادری پایدار است.

من نمی‌خواهم امروز گزارش کار بدهم، می‌خواهم بگویم که در این چهار سال یک بار دیگر اثبات شد که توانستیم و اثبات شد که می‌توانیم.

امروز به فضل الهی به لطف بزرگواری‌های ملت ایران امید و نشاط در سراسر کشور و در جهان موج می‌زند عزت ملت ایران روزافزون است. امروز احساس غیرت و اقتدارو عزت ملی در اوج است غرور ملی در اوج است و به واسطه غرور ملت ایران، سایر ملت‌ها هم احساس غرور می‌کنند.

اجازه بدهید یک صحنه را واگویه کنم در موضوع پرتاب ماهواره امید، موضوع پرتاب به مساله اول همه رسانه‌های جهان و همه ملت‌ها تبدیل شد. بسیاری از ملت‌ها به یکدیگر تبریک می‌گفتند ملت‌های غیر ایرانی در بسیاری از نقاط جهان، خود ملت‌ها شیرینی توزیع کردند. ماهواره امید را نشانه امید خودشان بازیابی هویت خودشان و باز یابی اقتدار خودشان شمردند، امروز ملت ایران یک ملت الهام بخش است. یک ملت پرچمدار برادری و صلح و نشاط و عشق و عدالت امید در جهان است.

اثبات شد که می‌توانیم و توانستیم البته این نقطه آغاز راه است، کسی تصور نکند که ما به قله‌های شایسته ملت ایران رسیده‌ایم، امروز باور این است که ملت ایران ظرفیت‌های عظیمی دارد. همه این تحولات نشاندهنده ظرفیت‌ها و استعداد‌های عظیم ملت ایران است که هنوز فرصت شکوفایی پیدا نکرده است. تازه بسترسازی انجام شده است، یعنی شرایط لازم برای شکوفایی مهیا شده است.

امروز همه باور داریم که ملت ایران برای کارهای بزرگ و تصمیمات عظیم و سرنوشت‌ساز آماده است و توانمندی دارد، اثبات شد که ملت ایران می‌تواند در عرصه‌های جهانی نقش آفرینی کند، امروز معلوم شد که ساختن ایران و نقش‌آفرینی در جهان از یک جنس‌اند در امتداد هم هستند لازم و ملزوم یکدیگرند، اگر بخواهیم ایران را به نقطه اوج برسانیم باید در عرصه‌های جهانی حضور فعال و با نشاط و اثرگذار داشته باشیم و اگر بخواهیم در عرصه‌های جهانی جایگاه شایسته و عزتمند خود را داشته باشیم باید ایران را بسازیم.

باورما این است که امروز شرایط برای تصمیمات بزرگتر و جهش‌های بزرگتر آماده شده است. امروز ملت ایران در آستانه حرکت‌های بزرگ به سمت قله‌ها است البته این به معنای آن نیست که در اداره کشور و در شرایط کشور نقطه ضعف و خلل و اشکالی وجود ندارد. اشکال هست نقطه ضعف هم هست، اما مهم‌تر از آن عزم یک ملت برای غلبه بر آنها و فتح قله‌های بلند است.

باور ما این است که امروز این عزم وجود دارد اعتماد به نفس ملی و خودباوری ملی امروز در اوج است و ملت ایران آماده پرش‌های بلند است.

البته بداخلاقی‌ها و کارشکنی‌ها هم وجود دارد، اما باور من این است که عزم و اراده ملت ایران بر همه اینها غلبه خواهد کرد و قله‌های بلند را فتح خواهد کرد.

می خواهم در پایان تشکر کنم از ملت بزرگ ایران به‌خاطر همه خوبی‌های‌شان، بزرگواری‌هایشان و همراهی‌هایشان و تحمل و استقامت شان. امروز عضو خانواده بزرگ ایران بودن بزرگترین افتخار است، علاوه بر آن خادم ملت ایران بودن افتخاری بی بدلیل و بی‌نظیر است، من از همه اقشار تشکر می‌کنم از کشاورزان، کارگران و کارمندان عشایر و طوایف، فرهنگیان، دانشگاهیان، هنرمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان، علما و روحانیون، ادبا، اندیشمندان، تجار و بازاریان وکسبه، ورزشکاران و اصحاب رسانه که همه و همه در یک همبستگی بی نظیر در مسیر عزت و کمال در حال حرکتند و از رهبری بزرگوار انقلاب اسلامی که در کنار ملت، یار ملت، پشتیبان حرکت‌های انقلابی ملت و پیشگام ارزش‌های ملت ایران هستند تشکر می‌کنم و از همه اقوام ایران زمین که گل‌های گلستان بوستان زیبای ایران هستند هر کدام یک قطعه‌ای موزون و زیبا از فرهنگ انسان ساز و متعالی ایرانند، آذری‌ها، کردها، لرها، بختیاری‌ها، قشقایی‌ها، لک‌ها، عرب‌ها، خوزستانی‌ها بندری‌ها، بلوچ‌ها، سیستانی‌ها و خراسانی‌ها، ترکمن‌ها ومازندرانی‌ها، گیلک‌ها وتالش‌ها و فارس‌ها از همه تشکر کنم و تشکر ویژه داشته باشم از زنان ایران زمین و دختران ایران زمین که کانون پاکی و محبت و عشق و بالندگی ملت ایران‌اند، شجاعت و همت را به کام ملت ایران می‌چکانند و پسران و مردان غیور این سرزمین که با فداکاری و شجاعت از لقای عزت ملت ایران پاسداری می‌کنند.

من از همه سپاسگزارم، امروز همه ما آماده‌ایم همه ما دست به دست هم آماده جهش و حرکت به سمت قله‌ها هستیم، عزم ملی و اراده ملی برای کار و تلاش و ساختن، باید حرکت کرد پیش به سوی ایرانی آبادتر، عزیزتر و سربلندتر.