نهادهای اطلاعاتی کشورهای اروپایی در گزارش مشترکی هشدار دادند که روابط تجاری میان کشورهای اروپایی و ایران و همچنین روابط تجاری ایران و ژاپن می‌تواند موجب حمایت از مواضع ایران در بحران هسته‌ای‌اش با غرب شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الوطن‌، چاپ عربستان‌، در این گزارش که در بروکسل منتشر شده، آمده است: اختلاف منافع کشورهای غربی در دست نیافتن به نتایج مهمی در رابطه با ایران و مانع‌تراشی بر سر خواسته‌های هسته‌ای این کشور سهیم است. این گزارش مدعی شده است که کشورهای غربی باید به آن‌چه «حمایت‌های تجاری سری به ویژه در بخش تسلیحاتی که برای ایران فراهم می‌کنند» خوانده می‌شود، توجه داشته باشند و این راه‌ها را ببندند تا بتوانند از آن به عنوان برگ فشاری علیه تهران استفاده کنند، چرا که در غیر این صورت استراتژی جدید آمریکا و اروپا برای تعامل با ایران از بین خواهد رفت.

این گزارش همچنین با ادعای فعالیت غیرقانونی ۶۰۰ شرکت اتریشی و آلمانی در فروش تجهیزات نظامی و استراتژیکی به کشورهای مختلف از جمله ایران مدعی شد: با وجود تعامل نداشتن شرکت‌های آمریکایی با ایران از سال ۱۹۹۵ اما احتمال برخی معامله‌های سری وجود دارد.

این گزارش ایران بزرگ‌ترین خطر برای جهان غرب خواند و افزود: اختلاف منافع کشورهای اروپایی با ایران موجب می‌شود تا این کشور همچنان به مواضع خود در قبال بحران هسته‌ای‌اش با غرب پافشاری ‌کند و منافع سری و علنی میان کشورهای اروپایی با ایران و منافع ایران و ژاپن چه بسا می‌تواند به حمایت از مواضع ایران منجر شود.