در جامعه‌ای که آب و نان نباشد نمی‌توان از آزادی‌های مدنی دم‌زد

رییس‌جمهور سابق کشورمان گفت: «در حال حاضر رسانه‌های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها درصدد تخریب اصلاح‌طلبان می‌باشند که البته این تخریب‌ها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستانی است که آن را انجام می‌دهند و البته باعث لطمه دیدن ارزش‌ها می‌شود.» به گزارش پایگاه خبری بنیاد «باران» سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشکده خبر با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های تاریخی و موجود و نیز منطقه‌ای و جهانی برای توسعه کشور استفاده کنیم، گفت: «ما عقب مانده بودن ایران را شایسته ملت ایران نمی‌دانیم. انقلاب ما آمد تا جامعه ثروتمند و پیشرفته باشد و با توجه به اعتقادات دینی و نظرات اجتماعی عدالت هم بر آن حاکم باشد و جامعه طوری نباشد که امتیازات و زمینه‌های زندگی مستقل در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد.» خاتمی افزود: «باید ببینیم چه کار کنیم که هویت ما تحریف نشود و در ضمن در انتخاب شعارها و حرف‌ها به نیازهای واقعی قشرهای مختلف مردم احترام بگذاریم و در همه حال مسائل عینی امروز را مورد توجه قرار دهیم.» وی تاکید کرد: «ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستیم.»

رییس دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود گفت: «یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که تصور می‌شد اصلاح‌طلبی فقط محصور در حوزه محدودی از اهل فکر و روشنفکران است و آن‌گونه که باید و شاید رابطه با توده مردم برقرار نشد که این امر خلاف واقع بود.» رییس بنیاد باران افزود: «مساله مهم دیگر رسانه است که بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کرد و متاسفانه در اختیار ما نیست و تمام رسانه‌های پرتیراژ، تعیین‌کننده و مهم در اختیار یک سلیقه خاص است و وظیفه خود می‌داند که آن سلیقه‌ای را که نمی‌پسندد تخریب کند.» سید محمد خاتمی همچنین تاکید کرد: «جامعه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادات خاص خود را دارد و ما با این واقعیت‌ها رو به رو هستیم. در جامعه‌ای که آب و نان نباشد، نمی‌توان از آزادی‌های مدنی دم‌زد.»

رییس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم(ص) که «اگر نان نباشد نماز و روزه هم نخواهد بود»، گفت: «کسی که شکم گرسنه دارد یا کسی که زندگی آشفته دارد و امید به آینده ندارد مجالی ندارد تا درباره آزادی بیندیشد. به همین دلیل بود که ما گفتیم توسعه باید همه‌جانبه باشد و همه امور باید با توجه به واقعیت و شرایط تاریخی جامعه باشد و با شرایط تاریخی جامعه به جلو برود.» خاتمی تاکید کرد: «جامعه باید بداند اگر اصلاح‌طلبان سر کار بیایند از اولویت‌دارترین کارها پرداختن به مسائل عینی جامعه است. در عین حال که بقیه اهداف اصلی را فراموش نخواهد کرد. همان طور که در دوره اصلاحات موفق‌ترین بخش‌های ما بخش اقتصادی بود.» رییس دولت اصلاحات یادآور شد: «با اینکه شعار اصلی ما اقتصادی نبود، اما متاسفانه به دلیل شتاب‌زدگی این‌گونه القا شد که اصلاحات فقط یک رسالت دارد که متوجه جنبه‌های سیاسی است و ما حتی با رسانه‌هایی که در اختیار داشتیم نتوانستیم به مردم بگوییم در کشور کارهای بزرگی صورت گرفته است و از «هیچ»، چیزهای بزرگی ساخته شده است.

در زمینه عدالت اجتماعی گام‌های بزرگی برداشته شد و کسانی که خود را سخنگوی اصلاحات می‌دانستند، کمتر به خود زحمت این را دادند که بگویند چه زحمت‌هایی برای زندگی مردم کشیده شده است.» خاتمی افزود: «در دوره اصلاحات فقط تیراژ روزنامه و کتاب افزایش پیدا نکرد، یکی از دستاوردهای مهم تربیت خبرنگاران جوان و خوشفکر بود که متاسفانه امنیت و تضمین برای شغل و کار آنها ایجاد نشد.» رییس بنیاد باران تاکید کرد: «باید با رسانه امکان برقراری ارتباط ما با جامعه فراهم شود که در این زمینه تنگنا داریم. باید ساز و کاری پیدا کنیم که توده مردم نیز حرف و نظر ما را بشنود و بفهمد. در فضای نابرابر رسانه‌ای ما چاره‌ای جز روبه‌رو شدن با مردم و صحبت با آنها و شناخت مخاطب نداریم.» وی افزود: «در حال حاضر رسانه‌های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها درصدد تخریب اصلاح‌طلبان می‌باشند که البته این تخریب‌ها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستان است که آن را انجام می‌دهند و لطمه دیدن به ارزش‌ها. چون دروغ و نسبت‌های ناروا را نمی‌توان به اسلام و ارزش‌ها نسبت داد.» وی با بیان این که ما صرفنظر از مشکلات پیش و پس از انتخابات که در ضمن بیان دغدغه‌هایم اشاره‌هایی به آنها داشتم، در موقعیت حساسی هستیم، گفت: «وقتی به صحنه می‌آییم باید با برنامه‌ریزی برای پیروزی باشد. برای ما که پست و مقام نمی‌خواهیم و فقط آرمان‌ها، اعتقادات و دلبستگی‌هایی به اسلام، انقلاب و مردم داریم و تعهدی در مقابل خدا، مردم و خواست تاریخی مردم داریم، اگر به صحنه می‌آییم برای خدمت می‌آییم و بنابراین نمی‌آییم تا شکست بخوریم. اگر از همه مراحل گذشتیم و یک اصلاح‌طلب سر کار آمد، مشکلات بزرگی پیش روی اوست که همیشه دغدغه خاطر من بوده است.» خاتمی ادامه داد: «ولی وقتی تصمیم به آمدن گرفته شد؛ باید توکل بر خدا و با همت و عزم و اراده به صحنه آمد و با وجود مشکلات بتوان با برنامه کار را انجام داد.