دنیای اقتصاد- رییس مجلس دیروز از کمیسیون تلفیق بودجه خواست تا ردپایی از لایحه یارانه‌ها را در بودجه ۸۸ ببینند. به نظر می‌رسد اشاره وی معطوف به اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی است که در کمیسیون بودجه مجلس نیز مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مثال قیمت بنزین با کاهشی جزئی نسبت به لایحه دولت ۳۵۰ تومان و قیمت گازوئیل ۵۰ تومان تعیین شده است. لاریجانی در مراسم آغاز به کار کمیسیون تلفیق بودجه ۸۸ عنوان کرد:

رد پایی از لایحه یارانه‌ها در بودجه دیده شود

کمیسیون تلفیق از روز گذشته و با حضور رییس مجلس کار بررسی لایحه بودجه ۸۸ را آغاز کرد. اولین جلسه این کمیسیون پیش از ظهر دیروز در حالی برگزار شد که اکثر کمیسیون‌های تخصصی هنوز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تلفیق ارسال نکرده‌اند و در این میان تنها کمیسیون‌های عمران و آموزش و تحقیقات هستند که پیشنهادهای خود را به اعضای تلفیق ارائه کرده‌اند.

کاهش قیمت نفت و افزایش حجم بودجه جاری و احتمال عدم تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه ۸۸ و نیز تعیین نرخ حامل‌های انرژی و نرخ ارز و دلار از جمله مواردی است که کمیسیون‌ها همچنان مشغول بررسی آن بوده و هنوز نتوانسته‌اند پیشنهادهای خود را به تلفیق ارائه دهند. در همین راستا هم رییس مجلس در جلسه اعضای تلفیق از تفاهم بین مجلس و دولت در تصویب لایحه بودجه ۸۸ سخن گفته و بر واقعی شدن آن تاکید کرده است. تاکید مجدد رییس مجلس بر اجرای درست سیاست‌های اصل ۴۴ و در نظر گرفتن رد پایی از لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها در بودجه ۸۸ نیز از جمله توصیه‌های رییس مجلس در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بوده است.

همچنین به گفته محمدمهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق، لاریجانی در جلسه روز گذشته به نکاتی اشاره کرده است که از آن جمله توجه به اصل ۴۴ و کارهایی که دولت می‌تواند در راستای اجرای این قانون به بخش خصوصی واگذار کند، بوده است. لاریجانی همچنین به دولت توصیه کرده است که این قبیل امور را تا جایی که ممکن است در بخش هزینه‌ای دولت نگنجاند. به گفته مفتح تاکید لاریجانی هم در بخش عمرانی و هم در بخش جاری بود و کلا لاریجانی معتقد بود کارهایی را که می‌توان توسط مردم انجام داد، در بودجه دولت در نظر گرفت.

مخبر کمیسیون تلفیق با اشاره به دیگر توصیه‌های لاریجانی گفت: تاکید دیگر رییس مجلس این بود که اگر دستگاه‌های اجرایی می‌توانند درآمدزایی داشته باشند، این موضوع در لایحه بودجه در نظر گرفته شود. همچنین موضوع مورد تاکید دیگر وی توجه به بودجه فرهنگ به ویژه بودجه حوزه‌های علمیه بود.وی با اشاره به دیگر توصیه‌های لاریجانی گفت: ایشان تاکید کرد اگر لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس تا انتهای بررسی لایحه بودجه ۸۸ به تصویب نمی‌رسد، لااقل ردپایی از آن در لایحه بودجه لحاظ شود. وی همچنین تاکید کرد دیوان محاسبات و مستشاران آن در نحوه نظارت بر عملکرد بودجه دولت دقیق‌تر عمل کنند.

اما به‌رغم چراغ سبز تلویحی که لاریجانی به دولت در تصویب لایحه نشان داده است، برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس تغییرات جدی را در هنگام بررسی لایحه ایجاد کرده‌اند که از آن جمله حذف بند ۱۰ لایحه بودجه ۸۸ کل کشور و نپذیرفتن تدوین بودجه با دو سقف و نیز حذف بند مربوط به حامل‌های انرژی در بودجه در کمیسیون انرژی است. علی ادیانی‌راد، مخبر کمیسیون انرژی با اعلام این مطلب به خبرگزاری مهر گفت که از مجموع بندهای مورد بررسی، کمیسیون انرژی بند ۱۰ را به دلیل مغایرت با قانون برنامه چهارم و قانون اساسی حذف کرد.

براساس بند ۱۰ از احکام ۱۲ گانه لایحه بودجه ۸۸، به دولت اجازه داده می‌شود در صورت افزایش منابع حاصل از صادرات نفت نسبت به معادل ارزی مبلغ دویست و هشتاد و شش هزار میلیارد (۲۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال، تا مبلغ شصت و یک هزار میلیارد (۶۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال آن را بر اساس جدول شماره ۲۱ این لایحه بنا به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تصویب هیات وزیران بر اساس تخصیص اعتبار، تعهد و پرداخت نماید.

ادیانی‌‌راد همچنین گفت که کمیسیون در بررسی بند ۷ نیز این بند را حذف و پیشنهاد جایگزین ارائه کرد. در بند ۷ نیز آمده است: به منظور اعمال حق مالکیت دولت بر منابع نفت و گاز کشور و رعایت مفاد ماده ۳۹ قانون محاسبات عمومی، رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه‌داری کل و حساب ذخیره ارزی) و کلیه شرکت‌های وابسته و تابعه ذیربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو بابت یارانه‌های انرژی و همچنین سهم از تولید برای منابع سرمایه گذاری پارس جنوبی و گازرسانی به شهرها و روستاها (سه‌درصد) سهم از تولید برای سرمایه گذاری در طرح‌های نفتی (سهم شرکت ملی نفت ایران در میادین دریایی و مشترک یازده‌درصد) و در سایر میادین شش‌درصد، مالیات عملکرد سال ۱۳۸۸ پنج‌درصد و سود سهام علی الحساب دولت بابت عملکرد سال یاد شده هشت‌درصد و هزینه صادرات به صورت سیف در چارچوب اعتبارات مندرج در ردیف‌های مرتبط در این لایحه، توسط دولت تعیین می‌شود. به این ترتیب مفاد این بند جایگزین مفاد تبصره ۳۸ دائمی قانون بودجه سال ۱۳۵۸ کل کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در بند ۷ نظر کمیسیون در قالب پیشنهاد جایگزین به کمیسیون تلفیق ارائه شد. این پیشنهاد در راستای شفاف سازی هرچه بیشتر مجموع درآمدها و منابع مصارف دو وزارت نفت و نیرو است. ادیانی راد یادآورشد: کمیسیون انرژی در بررسی خود پیشنهادهای متعددی در قالب تکمیل یا الحاق بندها و تبصره‌ها در حوزه وزارتخانه‌های نفت و نیرو به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است.

مخبر کمیسیون انرژی تاکید کرد: پیشنهادهای مصوب کمیسیون برای ارائه به کمیسیون تلفیق در حوزه حامل‌های انرژی، نفت، گاز و آب و برق و پتروشیمی بالغ بر ۵۰ پیشنهاد است که در قالب اصلاحی، الحاقی، حذف کل و یا جایگزین مطرح خواهد شد.

بودجه‌ای با حساسیت بالا

همچنین یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز لایحه بودجه ۸۸ را به دلیل نوسانات قیمت جهانی نفت و افت شدید درآمدهای نفتی بودجه‌ای با حساسیت بالا دانست و با اشاره به مطرح شدن ایرادات مرکز پژوهش‌های مجلس به ساختار لایحه بودجه ۸۷ در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق، گفت: ایرادات مرکز پژوهش‌ها در جلسه دیروز مطرح شد، ولی تا بررسی جزء به جزء لایحه بودجه و یافته شدن ایرادات وارده، تصویب یا عدم تصویب کلیات لایحه دولت به تاخیر خواهد افتاد.

وی بررسی آثار و ایرادات بودجه ۸۷ را دیگر موضوع مورد تاکید کمیسیون تلفیق دانست و خاطرنشان کرد: تاکید اعضای تلفیق این بود که اشکالات و ایرادات بودجه ۸۷ مجددا در لایحه بودجه ۸۸ تکرار نشود.

مخالفت با دلار ۹۵۰تومانی

از سوی دیگر تعیین نرخ دلار نیز یکی دیگر از مباحثی است که هنوز اجماعی درباره آن حاصل نشده است و برخی از نمایندگان با نرخ ۹۵۰تومانی در نظر گرفته شده برای بودجه ۸۸ مخالف هستند، به طوری که عباسعلی نورا از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به فارس گفت که نرخ ۹۵۰تومانی در نظر گرفته شده برای دلار در بودجه سال آینده با توجه به تاثیرات بحران مالی جهانی، کمتر از میزان واقعی در نظر گرفته شده و موجب افزایش شدید واردات به کشور خواهد شد. وی در خصوص تثبیت نرخ ارز روی مبلغ ۹۵۰تومان و در مقابل کاهش قیمت کالاهای تولید خارج، اظهار کرد: دولت و مجلس باید تمهیدات لازم را در این خصوص قبل از رشد واردات غیرضروری بیاندیشند تا واردات به سادگی امروز صورت نپذیرد.