دنیای اقتصاد - سولانا روز دوشنبه در نشست اتحادیه اروپایی ناتو گفت که امیدوار است به زودی به نامه ایران پاسخ دهد. وی درخصوص پاسخ تهران، آن را مشکل و پیچیده توصیف کرد که «باید کاملا تحلیل و بررسی شود.» سولانا افزود: قدرت‌های جهانی همچنان در حال گفت‌وگو درباره پاسخ ایران هستند. اولین واکنش‌های ۱+۵ به پاسخ ایران

دنیای‌اقتصاد- اگرچه موضوع پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار اجلاس سران هشت کشور صنعتی موسوم به جی‌هشت در ژاپن و اجلاس هشت کشور عضو گروه D۸ در مالزی قرار ندارد، اما حواشی این اجلاس که به طور همزمان در حال برگزاری است، به اعتقاد برخی صاحب‌نظران به فرصتی برای پرداختن به این موضوع بدل شده است؛ به طوری که اغلب گفت‌و‌گوهای انفرادی رییس‌جمهور آمریکا با همتایان خود از سویی و از سوی دیگر رییس‌جمهور کشورمان با همتایان خود و خبرنگاران به موضوع پرونده هسته‌ای ایران و موضع‌گیری درباره حمله احتمالی و پیشگیرانه آمریکا و اسرائیل به کشورمان اختصاص یافته است. این همه در حالی است که در پی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ در قالب نامه منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی، نمایندگان کشورهای یاد شده، در یک کنفرانس تلفنی درباره پاسخ ایران به بسته پیشنهادی خود گفت‌و‌گو کردند. افزون بر این، می‌توان گفت‌و‌گوی تلفنی دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با همتای ایرانی خود را یکی از پیامدهای اجلاس گروه جی‌هشت و گفت‌و‌گوی بوش با مدودوف ارزیابی کرد.

خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش کردند که پاسخ رسمی دولت ایران به بسته پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان هنوز علنی نشده است و علائم ضد و نقیضی را در بیاناتی که تاکنون شنیده‌ایم، شاهد هستیم. رویترز افزود: ایران روز دوشنبه رزمایشی را آغاز کرد و رییس‌جمهور ایران درخواست قدرت‌های بزرگ مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم را «نامشروع» خواند.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، سولانا روز دوشنبه در نشست اتحادیه اروپایی - ناتو گفت که امیدوار است به زودی به نامه ایران پاسخ دهد.

وی گفت: ما هنوز پاسخ نداده‌ایم. همچنان در میان خودمان در این باره گفت‌وگو می‌کنیم. سولانا گفت: اما امیدوارم به زودی پاسخ دهیم. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات کند یا خیر، گفت که چنین ملاقاتی «غیرممکن نیست.» وی اظهار کرد: امیدوارم که بتوانیم به گفت‌وگو در هفته‌های آینده ادامه دهیم. خواهیم دید، اما نمی‌خواهم این برداشت ایجاد شود که خیلی خوشبین هستیم. وی درخصوص پاسخ تهران آن را «مشکل» و «پیچیده» توصیف کرد که «باید کاملا تحلیل و بررسی شود.» سولانا افزود: قدرت‌های جهانی همچنان در حال گفت‌وگو درباره پاسخ ایران هستند. در عین حال به نظر می‌رسد که روسیه به دنبال اعمال فشار علیه ایران باشد. مشاور دیمیتری مدودوف، رییس‌جمهور روسیه در ژاپن، محل برگزاری نشست سران گروه هشت گفت: روسیه برای فعال کردن گفت‌وگو با ایران هر اقدامی را انجام خواهد داد و انتظار دارد علایمی متقابل را از مقامات ایران دریافت کند.

آمریکا اعلام کرده است که هنوز در حال مشورت با دیگران است.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما پیش از اعلام پاسخ رسمی‌مان باید ببینیم که نظر دیگران در این باره چیست. این در حالی است که صدراعظم آلمان در نشستی مطبوعاتی که پس از دیدار با رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۸ تشکیل شد، از اظهارنظر درباره برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در تشریح این دیدار به روزنامه‌نگاران گفت که درباره راه‌های همکاری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به گفت‌وگو نشسته است.

وی ادامه داد: درباره نیاز به ادامه همکاری‌ها با هم در این زمینه بحث کردیم.

این در حالی بود که مرکل با امتناع از اظهارنظر درباره ایران و برنامه هسته‌ای برای فعالیت با اعضای هشت کشور صنعتی درباره تغییرات جوی و همکاری در زمینه‌های غذا و نفت ابراز خرسندی کرد.

اما در پی گفت‌وگوی بوش با مدودوف، همتای روسی خود در روز نخست اجلاس گروه هشت در ژاپن نیکلاس پاتروشف، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با دکتر سعید جلیلی همتای ایرانی خود اعلام کرد: مشترکات دو بسته پیشنهادی ایران و کشورهای ۱+۵ اساس خوبی برای آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوها است.به گزارش روابط عمومی شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، پاتروشف بعدازظهر دوشنبه با سعید جلیلی تلفنی مذاکره کرد.

در این مذاکره تلفنی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان آخرین تحولات و توافق‌های انجام شده با سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را به اطلاع همتای روسی خود رساند و از رویکرد سازنده روسیه درباره مذاکرات تشکر کرد.جلیلی با اشاره به مذاکرات مثبت انجام شده با سولانا و وزیران امور خارجه کشورهای چین، ژاپن، آلمان ابراز امیدواری کرد: دور جدید مذاکرات توام با ابتکار خلاقیت و مبتنی بر منافع مشترک و برد - برد باشد.

براساس این گزارش طرفین در این گفت‌وگوها درباره توسعه روابط دوجانبه و ابعاد مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کرده و توافق کردند. رایزنی‌های دو کشور درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه پیدا کند.

همچنین پاتروشف با ابراز خرسندی از پیشرفت مذاکرات جلیلی و سولانا گفت: روسیه از آغاز گفت‌وگوها براساس مشترکات بسته‌های طرفین و گام های سازنده و رو به جلو حمایت می‌کند و تاکید دارد که این مسائل از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو حل شود.