دنیای اقتصاد- احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ کشور گفت: سیستم مکانیزه را باید به معادن کشور برد تا آنها نیز از این تکنولوژی بهره ببرند و سلامت کارگران حفظ شود.به گفته وی، ویژگی ممتاز این مجموعه این است که به جای اینکه نیروی انسانی ما به اعماق زمین بروند و با خطرات گوناگون زغال‌سنگ استخراج کنند، اکنون دستگاه‌ها اصل کار را انجام می‌دهند. در مراسم افتتاح طرح تمام مکانیزه زغال‌سنگ طبس عنوان شد

تاکید احمدی‌نژادبه گسترش استفاده از ذخایر معدنی

دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، در مراسم افتتاح طرح زغال‌سنگ مکانیزه طبس و کارخانه زغال‌شویی آن، بر استفاده از ذخایر معدنی کشور تاکید کرد.

احمدی‌نژاد پس از بازدید از نقاط مختلف این دو طرح از مسوولان وزارت صنایع و معادن خواست که سیستم مکانیزه در کل معادن کشور گسترش یابد.

وی تصریح کرد: باتوجه به قابلیت‌های این منطقه، هرچه سریع‌تر‌ نسبت به احداث کارخانه کک‌سازی اقدام شود.

رییس‌جمهور هدف از این اقدام را ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بالاتر برای منطقه طبس و کشور عنوان کرد.وی همچنین به برنامه افزایش تولید فلزات پایه و مواد معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: افزوده شدن ۵۰درصد به ظرفیت تولید فولاد خام در کشور نشان از همت بالای مسوولان این حوزه‌ها دارد.

در سال‌جاری قرار است ظرفیت تولید فولاد خام و شمش آلومینیوم به ترتیب به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد؛ به طوری که ظرفیت تولید آلومینیوم بیش از ۲ برابر ارقام ۳۶ سال اخیر است.

وی خواستار پرداخت‌های بیشتر به کارگران (معدن) شد و تاکید کرد: دولت در این مساله دست مدیران را بازمی‌گذارد.

پیش از رییس‌جمهور، وزیر صنایع و معادن نیز از افتتاح ۳۰طرح در سی‌امین سالگرد انقلاب خبر داد.علی‌اکبر محرابیان تصریح کرد: بخش اعظم این پروژه‌ها قرار بود در سال آینده افتتاح شوند، اما با مساعدت دولت و تزریق منابع، پروژه‌ها زودتر از موعد به بهره‌برداری می‌رسند.وی مصرف فولاد امسال را ۱۸میلیون تن پیش‌بینی کرد و افزود: با رسیدن به ظرفیت تولید ۱۵میلیون تن، در پایان امسال همچنان با کسری مواجه هستیم که این امر تلاش دوچندان مدیران را طلب می‌کند.به گفته محرابیان، امسال همچنین ۲۵درصد به ظرفیت تولید مس کاتد افزوده می‌شود.

سال گذشته ۲۰۱هزار تن از این ماده تولید شد. محرابیان همچنین حجم ذخایر کشف شده سنگ‌آهن را در سال‌های اخیر قابل توجه ذکر کرد. طی سال‌های اخیر ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن از ۴میلیارد به ۵میلیارد تن رسیده است. به گفته وی، ۲/۳۸درصد نیز به کل ذخایر قطعی کشور (۳۷میلیارد تن) افزوده شده است.همچنین اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران خبر داد که منطقه طبس از یک‌میلیارد تن ذخیره زغال‌سنگ حرارتی برخوردار است که با آن می‌توان نیروگاه عظیمی را احداث کرد. این میزان ذخیره علاوه بر ذخیره زغال‌سنگ کک‌شو است که پس از تبدیل شدن به کک در کوره بلند ذوب‌آهن مصرف خواهد شد. به گفته وی، امسال ۱۱طرح معدنی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.