گزارش اژه‌ای از پرونده مسوولان دولتی

عکس: خبرگزاری ایرنا

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: سخنگوی قوه‌قضائیه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال ۹۱ به بیان روند رسیدگی به پرونده برخی مسوولان دولتی در دستگاه قضایی پرداخت. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با تشریح پرونده‌های علی اکبر جوانفکر (مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور)، حمید بقایی (معاون اجرایی رییس‌جمهور)، سعید مرتضوی (مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی) و محمد شریف ملک زاده (معاون سابق وزیر امور خارجه) گزارشی از مراحل رسیدگی به پرونده‌های این افراد در قوه‌قضائیه ارائه کرد. سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: حکم جوانفکر و بقایی قطعی شده است و در مرحله اجرای احکام است و پرونده سعید مرتضوی هم با اعتراض شکات پرونده کهریزک، مجددا به جریان افتاده است و مرتضوی باید به دادگاه برود. او درباره پرونده محمد شریف ملک زاده نیز خبر داد که این پرونده با اعتراض دادستان به قرار صادره توسط بازپرس مواجه شده و به دادگاه رفته و قاضی نظر دادستان را تایید کرده است و به این ترتیب پرونده وی مجددا برای صدور قرار سنگین تر به دادگاه باز می‌گردد. اژه‌ای همچنین از محاکمه چند معاون وزیر در جریان رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این افراد جزو ۳۲ متهمی هستند که از سوی دادستانی برای آنها کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره علت اجرا نشدن احکام صادره علیه علی‌اکبر جوانفکر و حمید بقایی گفت: در این موارد حکم صادر شده، به دایره اجرای احکام رفته و در حال طی کردن مسیر اجرایی است. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده محمد شریف ملک زاده اینگونه توضیح داد: در این پرونده قراری صادر شده بود و آن قرار مورد اختلاف قرار گرفت. دادستان قرار بازپرس را قبول نداشت و حل اختلاف به دادگاه سپرده شد. دادگاه قرار را به نفع خواسته دادستان تایید کرد و پرونده به دادسرا بازگشت و الان در دادسرا مطرح است.

دادستان کل کشور درباره زمان اجرای حکم جوانفکر و همچنین فائزه هاشمی گفت: حکم نهایی این افراد از سوی دادگاه تایید شده و احکام قطعی درباره آنها صادر شده که ان‌شاء‌الله اجرا خواهد شد.

احضار سعید مرتضوی به دادگاه

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره پرونده «سعید مرتضوی» گفت: همان‌طور که قبلا گفتم؛ پرونده او باز است و طبیعی است که این پرونده در حال رسیدگی است و اگر متهم احضار نشده است، احضار خواهد شد. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: قرار منع تعقیب صادره برای این پرونده در دادگاه نقض شده است و طبیعی است که وی برای رسیدگی مجدد احضار خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره مرتضوی و سمت جدید وی در مدیریت صندوق تامین اجتماعی با توجه به تعلیقش از کسوت قضاوت گفت: چه کسی گفته است که اگر یک نفر از قضاوت تعلیق شود هیچ کاری نمی‌تواند بکند؟ شما مستند بیاورید، بعد در این زمینه با هم صحبت می‌کنیم. اظهارات سخنگوی قوه‌قضائیه پس از آن مطرح شد که وکیل خانواده محمد کامرانی فر یکی از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که با اعتراض این خانواده به قرار منع تعقیب صادر شده برای دادستان سابق تهران،‌ از سوی دادگاه عمومی قرار جلب متهم به دادرسی صادر شده است. کمالی جلودار در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون برای پرونده شکایت خانواده کامرانی‌فر علیه سعید مرتضوی،‌ وی در دادسرا حاضر شده است؟ گفت: دادستان سابق تهران برای دفاع از خود در دادسرا حضور یافته و از خود دفاع کرده است.

محاکمه چند معاون وزیر

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری دیروز خود با اشاره به برگزاری دادگاه فساد بانکی هم گفت: در میان ۳۲ متهمی که در پرونده فساد عظیم بانکی برایشان کیفرخواست صادره شده و محاکمه‌ آنان در جریان است، تعدادی معاون وزیر نیز حضور دارند. محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: این افراد به زودی در دادگاه حضور می‌یابند و محاکمه می‌شوند. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قضات پرونده فساد مالی اخیر به ارتباط آقای جهرمی با متهمان دست یافته‌اند یا خیر؟ گفت: چون شما اسم بردید، من معذور هستم جواب بدهم. در یکی از رسانه‌ها اسامی اعلام شده که اگر کسی از این رسانه به دلیل ذکر اسامی شکایت کند، قابل‌تعقیب است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توصیه نامه‌هایی که گفته می‌شود از سوی دفتر ریاست جمهوری برای گروه متخلف در جریان پرونده فساد مالی صادر شده است، گفت: در این پرونده افراد مختلفی تحت عناوین مختلف متهم شده‌اند و اگر کسی در امر خلاف اقدام به انجام کاری کرده باشد، حتما بررسی خواهد شد و اقدامات لازم درباره عمل مجرمانه وی انجام می‌شود. توصیه نامه جرم نیست، اما اگر بنا به تخلف باشد جرم به حساب می‌آید.

صدور کیفرخواست فرد پرتا‌ب کننده کفش به رییس جمهور

محسنی‌اژه‌ای درباره سرنوشت فرد پرتاب‌کننده کفش به رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: در مورد کسی که کفش پرتاب کرد، قبلا سوال پرسیدید و من پاسخ دادم که این فرد تحت تعقیب قرار گرفته است. امروز هم عرض می‌کنم که این فرد سه ماه بازداشت شد و تحقیقات جامعی در مورد این فرد انجام شد تا ببینیم که این یک اقدام فردی بوده یا وابسته به گروهی بوده است؛ ولی به هر حال کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است، ولی هنوز حکمی صادر نشده است. این فرد هم در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

تخلفات دولت نیاز به شعبه ویژه ندارد

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تخلفات دولت به قوه‌قضائیه ارسال شده، اما مورد بررسی قرار نگرفته است؛ آیا قرار است شعبه ویژه‌ای برای بررسی تخلفات دولت ایجاد شود؟ گفت: پرونده تخلفات دولت در حال رسیدگی است، اما در بعضی موارد قانون شعبی را مشخص کرده و نیاز به شعبه ویژه دارد. وی گفت: گزارش‌هایی که از مجلس دریافت شده یکسان نیست و مربوط به دستگاه‌های مختلف می‌شود و در صلاحیت یک بخش خاص نیست که بتوان برای آن شعبه ویژه در نظر گرفت.

تیرانداز پمپ بنزین اصفهان تحت تعقیب است

اژه‌ای همچنین درباره اینکه آیا حکم تیراندازی مشاور سعید مرتضوی در یک پمپ بنزین اوایل سال جاری محاربه است یا خیر؟ گفت: اینکه این فرد چه سمتی دارد، نمی‌دانم. اما عمل این فرد محاربه نیست. اقدام وی تحت تعقیب است و در دادسرای اصفهان پرونده تشکیل شده بود که ادامه رسیدگی به این پرونده به دادسرای تهران موکول شده است.

حق الوکاله ۱۰ میلیاردی یک وکیل پرونده فساد بانکی

وی در مورد جدیدترین اخبار مربوط به پرونده فساد مالی اخیر نیز گفت: در این پرونده برخی از وکلا قراردادهای کلانی منعقد کرده اند که در یک مورد وکیلی قرارداد ۱۰ میلیاردی با موکل و خانواده موکل منعقد کرده که بر اساس قانون باید برگه وکالت و قرارداد را به دادگاه ارائه می‌داد، ولی در برگه قرارداد نوشته شده بود، یک میلیارد تومان. وکیل دیگری اعلام کرده است من به صورت مجانی وکالت متهم را به عهده می‌گیرم، ولی بعدا خبر رسید که پول گرفته است که تمامی این موارد قابل‌پیگیری است. وی افزود: یکی از وکلا هم در جلسه دادگاه به برخی خبرنگاران گفته است، بیایید بیرون تا مسائلی را مطرح کنم و فضاسازی شود که خبرنگاران قبول نکردند؛ اما این اقدام وکیل هم قابل‌تعقیب است.