دنیای اقتصاد- نایب رییس مجلس از تعویق قطعی بررسی بودجه سال ۹۱ کل کشور تا سال آینده خبر داد و گفت: «متاسفانه تصویب نهایی لایحه بودجه ۹۱ قطعا به سال آینده موکول می‌شود و مجلس چاره‌ای جز تصویب بودجه چند دوازدهم ندارد.» محمدرضا باهنر با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس تاکید کرد: «انتظار داشتیم دولت در سال انتخابات مقداری با مجلس همکاری داشته باشد.» لایحه بودجه ۹۱ هنوز از تصویب نهایی دولت نیز نگذشته است و بررسی آن در هیات وزیران ادامه دارد. نایب رییس مجلس موضع قطعی قوه مقننه را گفت

تعویق بررسی بودجه ۹۱ تا سال ۹۱

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی‌: نایب‌رییس اول مجلس اعلام کرد که «بودجه ۹۱ قطعا سال ۹۱ در مجلس بررسی می‌شود». محمدرضا باهنر، در حالی روز گذشته خبر بررسی بودجه ۹۱ درسال را آینده داد که مطابق قانون دولت یک ماه در ارائه لایحه بودجه به مجلس، تاخیر دارد و این تاخیر از نظر باهنر«غیرقانونی و تخلف» است.او همچنین در جمع خبرنگاران گفت که مجلس چاره‌ای جز تصویب بودجه چند دوازدهم ندارد و مقصر هم خود دولت است.

موضع‌گیری باهنر در مقابل تاخیر دولت در ارائه بودجه در حالی انجام می‌شود که یک روز پیش از او علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس، پاسخ داده بود: همانقدر که شما (خبرنگاران) از لایحه بودجه خبر دارید، ما هم خبر داریم. وی اظهار کرد: مطابق قانون بودجه باید ۱۵ آذر به مجلس می‌آمد که نیامد و کار را مشکل کردند.

اظهارات گلایه‌مندانه رییس و نایب‌رییس اول مجلس آن هم به فاصله یک روز از هم، در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مجلس از راه‌های زیادی، اعم از تهدید و تطمیع، تلاش کرد تا دولت امسال لایحه را زودتر به مجلس بیاورد. از مامور کردن یکی از اعضای هیات‌رییسه برای پیگیری لایحه بودجه در دولت و ارائه زودتر آن گرفته تا دو نامه هیات‌رییسه به احمدی نژاد و خط و نشان کشیدن پی‌در پی نمایندگان برای دولت در رسانه‌ها که «مجلس مهلت اضافه به دولت نمی‌دهد» و امثال آن.

این در حالی است که تاخیر در ارائه لایحه بودجه در دولت‌های نهم و دهم اندک اندک به روالی عادی تبدیل شده و کمترین تاخیر دولت ۳۲ روز و بیشترین آن ۷۵ روز، آن هم در ارائه لایحه بودجه ۹۰ بوده است.

تاخیر رکوردشکنانه دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۰ در اول اسفند ۸۹، آن هم همزمان با ارائه برنامه پنجم توسعه به مجلس موجب شد مجلس بررسی برنامه را در اولویت نخست خود قرار دهد و پس از آن به بررسی لایحه بودجه بپردازد.

بنابراین برای اولین بار در تاریخ بودجه‌نویسی کشور، مجلس بودجه سنواتی را به شکل چند دوازدهم تصویب کرد.

امسال نیز هیچ یک از وعده‌های دولت درباره ارائه سریع‌تر بودجه ۹۱ به مجلس در سال انتخابات به بار ننشست؛ چه آن وعده محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور که در هفته اول آذر، اعلام کرده بود «تلاش می‌کنیم در وقت مقتضی در آذر یا اوایل دی‌ماه» لایحه بودجه را به مجلس ارائه کنیم. و چه وعده ای که شهاب الدین صدر، نایب‌رییس دوم مجلس از قول احمدی نژاد داد و گفت که: رییس‌جمهور به بنده قول دادند که لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر به مجلس بیاورند. حالا هم که پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان قانونی دولت برای ارائه بودجه، رییس جمهور به همراه اعضای هیات دولت برای مدت یک هفته به آمریکای لاتین سفر کرده و خبری از ارائه لایحه بودجه به مجلس نیست.

مقصر خود دولت است

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس اول مجلس با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۱، اعلام کرد: متاسفانه تصویب نهایی لایحه بودجه ۹۱ قطعا به سال آینده موکول می‌شود و مجلس چاره‌ای جز تصویب بودجه چند دوازدهم ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی روز گذشته در حاشیه نشست با مسوولان کانون‌های بازنشستگی کشور با تاکید بر اینکه مقصر خود دولت است، افزود: طبق قانون دولت باید تا ۱۵ آذر ماه هر سال، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند و قانون در این زمینه مسلم و روشن است.

انتظار داشتیم دولت همکاری کند

نایب رییس مجلس گفت: با توجه به اینکه قرار است انتخابات مجلس نهم ۱۲ اسفند ماه برگزار شود و این انتخابات نیز بسیار بزرگ و با اهمیت است، انتظار داشتیم دولت مقداری با مجلس همکاری داشته باشد و لایحه بودجه سال ۹۱ را زودتر تقدیم مجلس کند.

وی توضیح داد: متاسفانه با وجود تاخیر غیرقانونی‌ای که در این زمینه وجود دارد و سفر رییس جمهور به ۴ کشور آمریکای لاتین که ظاهرا حدود یک هفته به طول می‌انجامد، این هفته هم نمی‌توانیم امیدوار باشیم که لایحه بودجه ۹۱ به مجلس ارائه شود.

معاون نظارت مجلس متذکر شد: اگر دولت لایحه بودجه را به موقع تقدیم می‌کرد، از ۱۵ اسفند بررسی آن را در جلسات علنی مجلس آغاز می‌کردیم،‌ اما هم‌اکنون دیگر این زمان‌بندی قابل اجرا نیست و مجلس بعد از ارائه لایحه بودجه ۹۱ تا هرکجا که بتواند و فرصت وجود داشته باشد، این لایحه را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و تا قبل از سال آینده در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کند.

تصویب بودجه چند دوازدهم

باهنر تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دیگر باید به سراغ تصویب بودجه چنددوازدهم برویم و از این طریق به دولت اجازه هزینه در سال آینده را بدهیم.وی یادآور شد: در ۳۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها در سال‌های ۸۹ و ۹۰ لایحه بودجه با این اندازه تاخیر تقدیم مجلس شده است.

باهنر اظهار کرد: دولت در تصویب بودجه چند دوازدهم بسیار متضرر می‌شود و مسوولان دستگاه‌های مختلف نمی‌توانند برنامه‌های سالانه خودشان را تنظیم کنند و به اصطلاح امور روزمره می‌شود، یعنی در دو ماه اول سال، زندگی را پیش می‌برند تا بعدا تکلیف روشن شود.

نگران اجرای فاز دوم هدفمندی هستیم

نایب رییس اول همچنین در نشست تخصصی با مسوولان کانون‌های بازنشستگی کشور، با تاکید بر اینکه «مجلس نگران اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست»، گفت: دلیل این نگرانی محاسبات و میزان پرداخت یارانه‌های نقدی مرحله دوم به مردم است.وی افزود: مجلس نگران تورم و افزایش نقدینگی و سایر مشکلات حاصل از افزایش میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها است.این در حالی است که عبدالرضا‌رحمانی فضلی رییس دیوان محاسبات نیز چند روز قبل به مخالفت با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداخته بود و گفته بود: دولت به جای اجرای فاز دوم این قانون بر اجرای کامل فاز اول تمرکز کند.علی لاریجانی رییس مجلس هم دو روز پیش ضمن مخالفت با حذف یارانه پردرآمدها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که دولت می‌تواند به یک عده یارانه نقدی بیشتری بدهد، اما نمی‌تواند عده‌ای از مردم را از دریافت یارانه حذف کند.باهنر اما با انتقاد از نحوه پرداخت یارانه نقدی و میزان این یارانه‌ها در فاز اول هدفمندی، اظهار کرد: در زمان تصویب قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها توصیه کردیم که دولت تلاش کند با پرداخت یارانه نقدی به مردم، بخشی از مشکلات خانواده‌ها را مرتفع کند، به عنوان مثال اگر دولت به جای ۴۰ هزار تومان یارانه نقدی، ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌کرد، می‌توانستیم مشکلات بسیاری از بیماران خاص، مانند تالاسمی، سرطان، بیماران قلبی و ام اس را برطرف کنیم. نایب رییس اول مجلس با اشاره به اینکه تصور مجلس برای اجرای این قانون همین موضوع بود، افزود: با دولت به تفاهم رسیده بودیم که یارانه نقدی که قرار است به خانواده‌ها تزریق کند، بخشی از مشکلات خانواده‌ها از جمله بیماران خاص را برطرف سازد. وی ادامه داد: دلیل نگرانی‌های مجلس برای اجرایی‌شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم همین موضوع و محاسبات دولت و میزان پرداخت یارانه نقدی به مردم است.