بر اساس گزارش‌های جهانی، گردشگران ایرانی که رتبه نخست گردشگران دنیا در تایلند و رتبه چهارم گردشگران دنیا را در ترکیه دارند، سالانه درآمدی بالغ بر ۲/۱ میلیارد دلار نصیب این کشورها می‌کنند.

به گزارش فارس، طبق گزارش‌های جهانی منتشر شده درباره آمار توریست ایرانی در دیگر کشورها عمده‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان کشورهای تایلند، ترکیه و امارات هستند. بر اساس آمار رسمی ترکیه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۱ به ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه محسوب می‌شوند.

ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را دارا است که درآمد حاصل از این گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.

تایلند که گردشگران ایرانی مقام نخست آمار توریست‌های ورودی به این کشور را دارا هستند در سال ۲۰۱۰ طبق آخرین آمارهای منتشر شده ۱۶۰ هزار ایرانی را جذب کرده است که درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۱۰ رقمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

گردشگران ایرانی به حدی برای کشور تایلند مهم و قابل برنامه‌ریزی هستند که با وقوع سیل اخیر در این کشور سفیر تایلند در ایران به طور رسمی در کشورمان تشکیل جلسه می‌دهد و خطاب به ایرانیان اعلام می‌کند که سیل، تاثیری بر جاذبه‌های تایلند نداشته و ایرانیان همچنان به سفرهای خود به این کشور ادامه دهند!

دبی نیز که سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار ایرانی را میزبانی می‌کند روزانه ۱۸ پرواز و هفته‌ای ۱۲۶ پرواز مستقیم به ایران دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود؛ این در حالی است که ما در کشورمان هیچ توری برای دبی نداریم و تمام سفرها به صورت انفرادی انجام می‌شود، البته بخشی از گردشگران ایرانی در دبی ترانسفرینگ هستند و از دبی به دیگر کشورها سفر می‌کنند.

مقاصد جدیدی که ایرانی‌ها پس از سه کشور ذکر شده برای خود تعریف کرده‌اند ارمنستان، گرجستان و بلغارستان است که پیش‌بینی می‌شود حجم عظیمی از گردشگران ایرانی نیز طی سال‌های آینده به این کشورها سرازیر شوند.

بنابراین گزارش، به رغم آنکه نرخ تورهای داخلی در ایران روندی صعودی دارد، نرخ تورهای خارجی سیر نزولی را طی می‌کنند.

بارها مطرح شده است که تورهای خارجی ارزان‌ قیمت‌تر از سفرهای داخلی در کشور هستند، در حالی‌که نکته مهم در این زمینه این است که دیگر کشورها نرخ سفر را کم نمی‌کنند، بلکه از نرخ واقعی تور می‌کاهند به این معنی که هتل‌داران و آژانس‌داران گردشگران بسیاری را با کم‌کردن هزینه‌های سفر جذب می‌کنند و در مقابل دولت این مابه‌التفاوت کم کردن هزینه را به واسطه ورود گردشگر بسیار از سایر کشورها تامین می‌کند.