دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه حامل‌های انرژی در کشور پرداخت می‌شود. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس در مورد حجم یارانه حامل‌های انرژی در کشور گفت: حجم یارانه‌ها بر اساس محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام به نرخ فوب (تحویل روی عرشه کشتی) خلیج فارس حساب می‌شود و چون این نرخ هر روز تغییر می‌کند، بنابراین عدد کل یارانه‌ها در اقتصاد نیز متفاوت می‌شود.وی افزود: وقتی قیمت نفت کاهش می‌یابد، حجم یارانه می‌تواند کم شود و برعکس وقتی قیمت نفت و گاز بالا می‌رود، حجم کل یارانه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها تاکید کرد: ارزیابی من این است که بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان کل یارانه‌ها (فاصله بین قیمت داخلی حامل‌های انرژی و قیمت فوب خلیج فارس) در اقتصاد کشور برآورد می‌شود.فرزین در مورد نرخ سبد انرژی گفت: در حالی که سبد انرژی در کشور تقریبا ۳۴ دلار عرضه می‌شود، اما ارزش واقعی این سبد بر اساس قیمت نفت خام، بیش از ۱۰۰ دلار برآورد می‌شود که این فاصله به عنوان یارانه حامل‌های انرژی پرداخت می‌شود.

همه مشکلات تولید مربوط به یارانه‌ها نیست

فرزین در مورد حمایت از تولید گفت: همه حمایت‌ها برای این است که تولید‌کننده بتواند نقدینگی لازم را داشته باشد، تا بتواند تغییر تکنولوژی داده و در نهایت منجر به بهینه‌سازی تولید شود. وی تاکید کرد: حمایت از صنعت در هدفمندی یارانه‌ها بر این قضیه استوار است که به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت شود، وگرنه نمی‌توان همه مشکلات و مسائل تولید را به هدفمندی یارانه‌ها ربط داد.