دنیای اقتصاد- اولین گام دولت برای کم کردن شمار یارانه بگیران، نامه‌نگاری با خانوارهای پردرآمد و تشویق آنان به «خودانصرافی» است؛ این را محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در حاشیه دیدار چهره به چهره با مردم شرق تهران اعلام کرد و گفت:«وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی، این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند. برهمین‌اساس بنا داریم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کرده و از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم.» رییس جمهور به این ترتیب هم خبر برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد یارانه بگیران را تایید کرد و هم خبر افزایش یارانه نقدی خانوارهای باقیمانده را. او البته درباره زمان دقیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار است در سه ماه پایانی سال باشد، تنها گفت:«در دست بررسی است.» همزمان، محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از احتمال حذف سهمیه بنزین در زمان اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها خبر داد. با این حال رویانیان هم جزئیات بیشتری از قیمت بنزین بدون سهمیه و شیوه فروش آن ارائه نداد و فقط گفت:«در حال بررسی است.» رییس جمهور: با پردرآمدها مکاتبه می‌کنیم که از دریافت یارانه انصراف دهند

نامه انصراف از یارانه نقدی می‌آید

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: محمود احمدی نژاد پس از آنکه خبر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری داد، به پردرآمدها هم پیام داد که دولت با آنها نامه‌نگاری می‌کند تا ازدریافت یارانه صرف‌نظر کنند. رییس جمهور این کار را برای منتفع شدن بیشتر اقشار پایین دستی اجتماع عنوان کرد. اعلام تلویحی آغاز پروسه حذف پردرآمدها از فهرست یارانه بگیران در شرایطی است که رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از احتمال حذف سهمیه‌های بنزین همزمان با اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها خبر داده است.

خبری که دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم به نوعی آن را تایید کرده و گفته است که همزمان با «اصلاح قیمت‌ها» در فاز دوم اجرای هدفمندی قیمت «حامل‌های انرژی» هم اصلاح خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها همزمان با سه عمل دولت همراه خواهد شد، حذف پردرآمدها از لیست دریافت یارانه، اصلاح دوباره قیمت حامل‌های انرژی در کنار حذف احتمالی سهمیه‌های بنزین. هرچند، ظاهرا موضوع حذف یارانه پردرآمد‌ها در اولویت برنامه دولت قرار گرفته است.

محمود احمدی نژاد در نخستین گام اطلاع‌رسانی از فاز دوم یارانه‌ها، احتمال سه برابر شدن یارانه نقدی را مطرح کرده بود. موضوعی که تامین منابع آن از سوی برخی مقامات قوه مقننه و قضائیه غیر ممکن دانسته شد. به ویژه آنکه دیوان محاسبات و برخی نمایندگان مجلس گزارش‌هایی از تامین منابع یارانه نقدی فعلی از سایر محل‌های بودجه‌ای داده بودند، محل‌هایی همچون پروژه‌های پارس جنوبی و بودجه وزارت نیرو.

اکنون به نظر می‌رسد که دولت نه برای سه برابر کردن یارانه‌ها، اما برای افزایش رقم آن تصمیم به حذف پردرآمدها گرفته است، خبری که زمزمه احیای خوشه بندی را در پرداخت یارانه‌ها به ذهن متبادر می‌ساخت، هرچند که محمدرضا فرزین هرگونه خوشه بندی را در فاز دوم تکذیب کرده است. با این حال درصورت حذف پردرآمدها از لیست دریافت یارانه به خودی خود نوعی از سیستم خوشه بندی اعمال خواهد شد. روشی که به دلیل نبود تحلیل دقیق از وضعیت معیشتی مردم، در اجرای مرحله اول قانون یارانه‌ها کنار گذاشته شد و قرار شد یارانه نقدی به همه مردم به صورت یکسان تعلق بگیرد. اما در صورت حذف پردرآمدها ناگزیر باید این دهک‌های درآمدی شناسایی شوند. به ویژه آنکه این موضوع یعنی دریافت یکسان یارانه از سوی نمایندگان مجلس با انتقادهایی هم روبه‌رو بوده است. آنها روح قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نقدی به گروه‌هایی می‌دانستند که جزو دهک‌های پایین درآمدی بودند. از این رو، فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اولین بار آبان ماه سال جاری در این باره گفته بود:«ما در ماه‌های آینده کاملا روی حذف برخی از افراد که مستحق دریافت یارانه نیستند، متمرکز می‌شویم و متناسب با آنچه در قانون آمده، کار را اجرایی می‌کنیم.» وی تاکید کرده بود: جلساتی برای تقویت «نظام شناسایی» گذاشته‌ایم. مشکل الان ما این است که باید یک نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی که از فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند که طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار خطا نشویم.

او با تاکید بر اینکه «پیش از حذف یارانه، با افراد مکاتبه می‌شود» اعلام کرده بود: پایگاه‌های اطلاعاتی درباره‌ خودرو، مسکن یا وضعیت حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی است که اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود و بر اساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد.

کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصای مجلس هم پس از آن در گزارشی از دولت خواسته بود که تا برنامه‌های لازم را برای مستثنی کردن خانواده‌های برخوردار از پرداخت یارانه نقدی انجام دهد. پس از این اظهارنظرها بود که نمایندگان مجلس هم از برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی سه میلیون خانوار (معادل بیش از ۱۰ میلیون نفر) خبر دادند.

اکنون و با گذشت تقریبا یک ماه و نیم از خبری که فرزین اعلام کرده بود، یعنی مکاتبه با افراد برخوردار برای اطلاع یا انصراف از دریافت یارانه نقدی محمود احمدی‌نژاد هم در دیدار با مردم شرق تهران بر این خبر صحه گذاشت. اگرچه هنوز جزئیات دقیقی از نحوه شناسایی افراد مرفه و پارامترهای در نظر گرفته شده برای تقسیم‌بندی مردم به قشر مرفه یا غیرمرفه اعلام نشده‌ است. همچنین مشخص نیست با حذف یارانه نقدی، این عده از حمایت‌های غیرنقدی جدیدی برخوردار خواهد شد یا خیر؟ علاوه بر اینکه معلوم نیست همزمان با افزایش یارانه نقدی به برخی گمانه‌ها نظیر ۶۰ هزار تومان، اصلاح قیمت‌هایی که فرزین از آن سخن گفته چگونه آغاز خواهد شد. اصلاحی که دامن حامل‌های انرژی را هم می‌گیرد و حتی ممکن است به گفته رویانیان تا حدف سهمیه‌بندی بنزین هم به پیش برود.

همین یارانه نقدی که به مردم می‌دهیم حمایت از تولید است

رییس جمهور،‌ اما پنج‌شنبه در حاشیه دیدار چهره به چهره با مردم شرق تهران علاوه بر خبر مذکور تاکید کرد که یارانه‌ای که دولت به صورت نقدی به مردم می‌دهد، همان یارانه تولید است. یارانه تولید هم از آن موضوعاتی است که از زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها بین بخش تولید و دولت چالش‌برانگیز بوده است. تولیدگران از عدم اختصاص سهم خود از هدفمندی یارانه‌ها همواره گلایه‌مند بوده‌اند. اما احمدی‌نژاد قبلا گفته بود که به تولید یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد و حمایتش را در قالب دیگری انجام می‌دهند. او این بار، اما گفته است که یارانه تولید همان یارانه نقدی است و توضیح بیشتری هم درباره این جمله نداده است.

احمدی نژاد در ادامه سخنانش گفت که «طبق برنامه قرار است با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنیم و از آنان بخواهیم که در صورت تمایل از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.»

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی اجرای گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها در دست بررسی است. هر زمان به نتیجه رسیدیم مردم را در جریان می‌گذاریم. اراده عمومی برای اجرا تجمیع می‌شود.

احمدی‌نژاد اظهارکرد: مدیریت گسترده مردمی در امر یارانه‌ها موجب شد ما در این طرح موفق باشیم و تقریبا به همه اهداف دست یابیم. از این به بعد هم باید این طور باشد و این سیاست قطعی دولت است؛ البته مجلس برای حمایت از سایر بخش‌ها درصدی را در اختیار دولت گذاشت، اما بنده فکر می‌کنم همین یارانه نقدی که به مردم می‌دهیم حمایت از تولید است. بیش از ۸۰ درصد یارانه‌ای که داده شده برای حمایت از تولید بوده است و به همین دلیل است که تولید در کشور افزایش یافته و رکودی در اقتصاد مشاهده نشد.

وی درباره ارائه یارانه نقدی به مردم خاطرنشان کرد: الان ۷۵ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند، اما آیا همه به این یارانه احتیاج داشته‌اند؟ بنده فکر می‌کنم برخی به خاطر اخبار و پیش‌بینی‌های غیرواقعی نگران شدند و به همین دلیل دریافت یارانه را تقاضا کردند. وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی، این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند. بر همین اساس بنا داریم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم. انتظار داریم زمانی که بحث انصراف افراد توانمند از دریافت یارانه نقدی را اعلام کردیم، همراهی لازم صورت گیرد تا بتوانیم فاصله طبقاتی را کمتر کنیم و به نقطه‌ای برسیم که در کشور فقیر نداشته باشیم.

احتمال حذف سهمیه بنزین در فاز دوم هدفمندی

در کنار زمزمه حذف پردرآمدها، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از حذف سهمیه‌بندی بنزین به عنوان یکی از سناریوهای قابل بررسی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها یاد کرد و گفت: هنوز هیچ سناریوی قیمتی و غیرقیمتی بنزینی در دولت نهایی نشده است. محمد رویانیان در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: از سوی دیگر، هنوز زمان‌بندی اجرای این قانون هم نهایی نشده است. وی حذف سهمیه‌بندی بنزین را یکی از سناریوهای قابل بررسی دانست و به گفته این مقام مسوول، بر این اساس باید طرح احتمالی حذف سهمیه‌بندی و اینکه چگونه باید بدون اختصاص سهمیه بنزین عمل شود، در حال بررسی است.

میزان یارانه نقدی در مرحله دوم هنوز مشخص نیست

محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی هم با بیان اینکه میزان پرداخت یارانه نقدی در مرحله دوم هنوز مشخص نیست، از عدم خوشه‌بندی دهک‌ها در مرحله دوم خبر داد.

او در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ستاد طرح تحول اقتصادی در اجرایی شدن مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها شناخت و شناسایی دهک‌های جامعه برای دریافت یارانه نقدی بوده است گفت: در مرحله دوم با سیستم اتخاذ شده که از طریق سازمان هدفمندی اجرا می‌شود و با همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط همچون مرکز آمار و سایر دستگاه‌های دیگر نسبت به حذف دهک‌های بالای جامعه از طرح یارانه‌ها اقدام خواهد شد.

همه خانواده‌ها باید خودرو داشته باشند

احمدی نژاد، صبح پنج‌شنبه گذشته ‌در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک خاورمیانه با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای در کشور اظهار امیدواری کرد به جایی برسیم که همین میزان هم به حداقل ممکن برسد. به گزارش ایسنا، رییس جمهور افزود: دولت الکترونیک لازم است، ولی ایجاد دولت الکترونیک از میزان ترددها کم نمی‌کند. اوهمچنین گفت: خیلی اعتقاد ندارم که پول جریمه می‌تواند باعث کاهش کامل میزان تلفات و تخلفات شود و همه چیز را در این زمینه درست کند، مبلغ جریمه از جنس تخلف است، جریمه یعنی کسی تخلف کرده است، لذا انتظار داریم به سمتی برویم که تخلف‌ها صفر شود و کسی تخلف نکند. رییس‌جمهور همچنین در دیدار با مردم شرق تهران اظهار کرد: در این دولت تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان برای بخش‌های گوناگون شهر تهران همچون حمل‌ونقل و مترو کمک شده است. با وجود سرمایه‌گذاری زیادی که در تهران انجام شده تردد در شهر خیلی فشرده است. مردم باید خودرو داشته باشند هیچ‌جا نمی‌شود بدون خودرو زندگی کرد. هر خانواده باید یک خودرو یا وسیله نقلیه داشته باشند که همه اینها نشان می‌دهد جای کار زیاد است و باید بیشتر کار کنیم.

عکس: President.ir