دنیای اقتصاد- در جریان سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور به ایروان، ایران و ارمنستان ۵ یادداشت تفاهم همکاری به منظور افزایش سطح روابط دو کشور امضا کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسناد همکاری ایران و ارمنستان از سوی مقامات عالی‌رتبه تهران و ایروان و در حضور احمدی نژاد و سرژ سرکیسیان، رییسان جمهور دو کشور به امضا رسید. یادداشت تفاهم کمک توسعه‌ای، پروتکل الحاقی موافقت نامه ساخت و بهره‌برداری نیروگاه برق آبی روی سد ارس، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و امور اجتماعی، یادداشت تفاهم همکاری‌های زیست محیطی و یادداشت تفاهم همکاری بین موسسه‌های استاندارد دو کشور ۵ سند همکاری مشترک بین ایران و ارمنستان بود که به امضای طرفین رسید.

بر اساس این گزارش، احمدی نژاد در راس هیاتی بلند پایه صبح دیروز به منظور دیدار با مقامات بلند پایه ارمنستان، با بدرقه محمد رضا رحیمی معاون اول خود تهران را به مقصد ایروان ترک کرد و ساعتی بعد در ایروان از سوی ادوارد نعلبندیان، وزیر خارجه ارمنستان مورد استقبال قرار گرفت. آیین استقبال رسمی از احمدی‌نژاد، اما در کاخ ریاست جمهوری این کشور و با حضور سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان برگزار شد.

دیدار رییسان جمهور

پس از آن، رییسان جمهور ایران و ارمنستان در نشستی خصوصی با یکدیگر تبادل نظر کردند. آنها در این نشست راه‌های تعمیق و گسترش روزافزون مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران - ایروان را مورد تبادل نظر قرار داده و بر افزایش آن در تمام سطوح تاکید کردند.

به گزارش «ایسنا»، احمدی‌نژاد در دیدار سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی خود همچنین برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش دو کشور را برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای بدون دخالت بیگانگان و بر اساس تفاهم و همدلی مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش همه‌جانبه روابط در عرصه‌های مختلف به ویژه انرژی، گمرک، حمل و نقل، تعاملات علمی، مبادلات تجاری و همکار‌ی‌های صنعتی دارند که شناسایی و فعال کردن این ظرفیت‌ها به نفع منافع دو ملت و منطقه است.

وی اظهار کرد: افزایش و تعمیق همه‌جانبه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و ارمنستان نه تنها به سود دو ملت بلکه به نفع همه ملت‌های منطقه است. رییس‌جمهور با اشاره به مسائل منطقه‌ای و با بیان اینکه «ایران و ارمنستان از دیدگاه مشترکی نسبت به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند»، گفت: تهران و ایروان با نزدیکی همکاری و هماهنگی‌های خود در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند گام‌های موثری در راستای تامین منافع ملت‌ها بردارند. وی با تاکید بر اینکه «دخالت بیگانگان در امور منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه موجب پیچیده‌تر شدن مسائل می‌شود»، گفت: تجربه نشان داده که بیگانگان همواره به دنبال تامین منافع خود بوده و هیچ ارزشی برای خواست ملت‌ها و حتی دولت‌ها قائل نیستند و این در حالی است که کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند مسائل موجود را در فضای دوستانه و مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهور ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و رو به گسترش دو کشور، گفت: تهران و ایروان از روابط مستحکم و ممتازی برخوردار هستند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط خدشه ایجاد کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهد. وی گفت: ارمنستان اهمیت خاصی به گسترش بیش از پیش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است و این همکاری‌ها را به نفع منطقه و تثبیت صلح و امنیت می‌داند.

تاکید بر ارتقای حداکثری سطح تبادلات اقتصادی

در ادامه این سفر، نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه دو کشور نیز برگزار شد. رییسان جمهور ایران و ارمنستان دراین نشست با اشاره به اینکه ظرفیت همکاری‌های اقتصادی تهران - ایروان چندین برابر میزان کنونی است خواستار ارتقای حداکثری تبادلات اقتصادی شدند.

به گزارش «ایسنا»، احمدی نژاد در این نشست با اشاره به روابط دوستانه و صمیمی دو ملت گفت: عدالت، پاکی، صلح، زندگی سرشار از عزت و دوستی ارزش‌های مشترکی‌اند که دو ملت ایران و ارمنستان به دنبال تعمیق و گسترش آن در جهان هستند.

رییس جمهور ایران با بیان اینکه هیچ مانعی در مسیر تحکیم مناسبات ایران و ارمنستان وجود ندارد، بر فعال تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات دوجانبه تاکیدکرد.

سرژ سرکیسیان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت افزایش همکاری‌های همه جانبه دو کشور، گفت: به رغم بحران اقتصادی موجود در دنیا تعاملات و مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور رشد خوبی داشته و البته ظرفیت‌های همکاری بسیار بیشتر از سطحی است که تا کنون محقق شده است.