شهادت مغز متفکر مقاومت در سوریه

شهید حاج صادق امیدزاده که روز گذشته به شهادت رسید، از مستشاران شناخته شده ایرانی در سوریه بود. به گزارش همشهری آنلاین، او که به حاج صادق معروف است، به قدری در بین نیرو‌های مستشاری شناخته می‌شد که رسانه‌های آمریکایی تا کنون بار‌ها اقدام به تهیه گزارش درباره او کرده بودند. در آخرین مورد، واشنگتن پست خرداد ماه امسال گزارشی درباره فعالیت‌های مستشاری حاج صادق منتشر کرده بود. از سوی دیگر نام حاج صادق امیدزاده ۱۱ سال قبل نیز در گزارش‌های سازمان تروریستی منافقین ذکر شده بود. گفته می‌شود حاج صادق در جریان گروگان‌گیری نیرو‌های جبهه النصره در اوایل بحران سوریه در بین اسرای ایرانی حضور داشته که در نهایت با پادرمیانی قطر به همراه دیگر اسرا آزاد شدند. به گزارش خبرآنلاین، روزنامه واشنگتن پست در سال گذشته میلادی صادق امیدزاده را مغز متفکر طراحی حمله علیه نیروهای آمریکایی معرفی کرده بود. همشهری آنلاین همچنین نوشته است شهید یوسف امیدزاده با نام عملیاتی حاج صادق، معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه بود که به دعوت دولت سوریه به عنوان مستشار نظامی در این کشور حضور داشت.

جزئیات حمله

خبر حمله رژیم صهیونیستی به سوریه صبح روز گذشته به نقل از منابع محلی سوریه مبنی بر انفجار در غرب دمشق منتشر شد‌. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه مسکونی المزه در غرب دمشق، مقر نیروهای جبهه مقاومت در سوریه هدف قرار گرفته و تعدادی از نیروهای جبهه مقاومت به شهادت رسیدند. پس از ساعاتی خبر تکمیل و منابع خبری اعلام کردند که ساختمان سه طبقه مورد هدف قرار گرفته توسط رژیم صهیونیستی، در المزه دمشق محل سکونت شماری از مستشاران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده است‌.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از المیادین نوشت: ساختمانی که در دمشق هدف حمله قرار گرفت متشکل از سه طبقه بوده که نیروهایی وابسته به سپاه پاسداران ایران در آن مشغول فعالیت بوده‌اند. براساس این گزارش تجاوز صهیونیست‌ها منجر به تخریب کامل ساختمان مسکونی در محله المزه شد. این گزارش اضافه کرده است که صهیونیست‌ها با هشت فروند موشک این ساختمان را بمباران کردند. بنابر گزارش کانال تلگرامی روزنامه کیهان، المزه یکی از مناطق مهم دمشق است که ساختمان‌ها و مراکز مهم حکومتی در محدوده آن قرار دارد. در همین حال منابع سوری با توجه به حجم تخریب ناشی از این حمله از احتمال افزایش تعداد شهدا و زخمی‌ها خبر داده‌اند. همچنین تعدادی از شهروندان سوری نیز در جریان این انفجار زخمی شده‌اند که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

به گزارش تسنیم، پیگیری‌ها در دمشق حاکی از آن است که تا لحظه انتشار این گزارش پیکر ۸ نفر از زیر آوار خارج شده است. در همین حال از آنجا که برخی گزارش‌های اولیه از شهادت زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی حکایت می‌کرد، روز گذشته اسماعیل السندوای، نماینده رسمی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه در گفت‌وگو با روزنامه الوطن گفت که هیچ یک از نیروهای کادر این جنبش در حمله اسرائیل به دمشق شهید نشده است. اسماعیل السنداوی، همچنین در گفت‌وگویی اعلام کرد که حال همه کادر جنبش در دمشق خوب است؛ هیچ یک از دفاتر جنبش مورد هدف قرار نگرفته است.

واکنش‌ها

اما حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به دمشق و شهادت مستشاران سپاه، با واکنش وزارت دفاع سوریه مواجه شد‌. در بیانیه وزارت دفاع سوریه آمده است: حدود ساعت ۱۰:۲۰ صبح دیروز (به وقت محلی)، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه یک ساختمان مسکونی در محله المزه شهر دمشق را هدف قرار داد. به گزارش تسنیم، پدافند دفاعی با موشک‌های دشمن مقابله کرده و برخی از آنها را ساقط کرد. این تجاوز به شهید و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان و ویرانی کامل این ساختمان و خسارت به ساختمان‌های مجاور منجر شد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای حمله بزدلانه رژیم صهیونیستی به دمشق را محکوم کرد و شهادت مستشاران سپاه پاسداران را به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

در بیانیه جنبش جهاد اسلامی آمده است: این تجاوز که فرماندهان سپاه ایران را هدف قرار داده است، در چارچوب تلاش‌های رژیم غاصب صهیونیستی برای صادر کردن شکست نظامی خود در میدان نبرد با گسترش دامنه تجاوزاتش در منطقه قرار می‌گیرد. جهاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: این ترورها همبستگی ما را افزایش می‌دهد و ما را از ادامه نبرد خود با دشمن دلسرد نمی‌کند و خدشه‌ای به حمایت سوریه از مساله فلسطین وارد نخواهد کرد. جهاد اسلامی فلسطین در پایان همچنین تاکید کرد که این اقدام جایگاه سوریه به عنوان حامی آرمان فلسطین را متزلزل نخواهد کرد.

حمله به لبنان و شهادت دو عضو مقاومت

همزمان با حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به دمشق و شهادت مستشاران سپاه درسوریه؛ خبرگزاری مهر نیز به نقل از شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد: یک پهپاد اسرائیلی یک خودروی در حال عبور از جاده برج شمالی البازوریه در شهر صور (جنوب لبنان) را هدف قرار داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرنگار المیادین، در این حمله پهپادی دو عضو مقاومت به شهادت رسیدند. یک منبع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با این خبرگزاری نیز اعلام کرد که در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در شهر صور که در فاصله ۲۵ کیلومتری نقاط مرزی رخ داد، دو مسوول مقاومت فلسطین به شهادت رسیدند. وی در ارتباط با جزئیات این رخداد نیز گفت: در این حمله یک خودروی جیپ تویوتا که در حال عبور بوده، مورد حمله قرار گرفت و طی آن دو نفر که سوار بر این خودرو بودند، به شهادت رسیدند. این منبع آگاه تاکید کرد: این برای نخستین‌بار است که این منطقه از لبنان در فاصله ۲۵ کیلومتری نقاط مرزی هدف حمله قرار گرفته و طی آن دو نفر از مسوولان مقاومت فلسطین به شهادت رسیده‌اند.