دفاع رئیسی از  کارنامه اقتصادی دولت

رئیسی از مهار کامل رشد نقدینگی در کشور خبر داد و گفت: یکی دیگر از علل افزایش نرخ تورم، ناترازی بانک‌هاست. دولت با همه توان تلاش می‌کند که بانک‌های ناتراز یا از گردونه خارج شوند یا انضباط مالی را رعایت کنند. وی افزود: چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم. تیم اقتصادی مشخص شده که بر عملکرد نظارت کند و اگر کوچک‌ترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج شوند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور اضافه کرد: بسیاری از عزیزان دولت گذشته خودشان به من گفتند که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید در شروع کار؟ پاسخ دادم که توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور راه را برای ما باز خواهد کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت سیزدهم بدون استقراض و چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود، پشت سر گذاشت و تلاش شد آنچه را موجب تورم است، رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود.  رئیسی خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم هزینه‌ها را افزایش ندهیم و از مجلس هم می‌خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم، زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه سلامت کارهای زیادی در دولت سیزدهم انجام شده و مراکز درمانی که سال‌های سال در بخش‌های مختلف کشور معطل مانده بود در این دولت دنبال شده است، گفت: طی بیش از دوسال فعالیت از میزان تخت‌های موجود کشور، ۱۵ هزار تخت معادل ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است. وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است، افزود: در سفرهای استانی یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل است.

رشد تجارت کشور در آمار بانک جهانی

رئیس‌جمهور ادامه داد: آمار بانک جهانی و چشم‌اندازی که از آینده رشد اقتصادی ایران با درنظر گرفتن ۱۲ شاخص اقتصادی ارائه شده است، رشد تولید و رشد تجارت در کشور را نشان می‌دهد. رئیسی گفت: رشد اقتصادی در سال اول فعالیت دولت سیزدهم چهار درصد بود، در سال دوم نیز بیش از چهار درصد بود و براساس اعلام مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، که شاخص‌های متفاوتی را درنظر می‌گیرند یکی ۵ و دیگری حدود ۷ درصد را اعلام کرده‌اند. رئیس‌جمهور یادآور شد: در هنگام آغاز فعالیت دولت سیزدهم، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز ۸ هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده شده و مشکلات در حال رفع شدن است.  رئیسی با بیان اینکه تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است، گفت: روز اولی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد دولت ۴.۵میلیون تن گندم از کشاورزان خرید اما سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن و امسال حدود ۱۱ میلیون تن از کشاورزان گندم خریداری شده و رو به افزایش است.

اجازه لانه‌گزینی فساد نمی‌دهیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه با فساد در دولتش اشاره کرد و گفت: بیش از هر کسی رئیس دولت باید مدعی مبارزه با فساد باشد و هر موردی از فساد و ناهنجاری که در دولت یا دستگاه‌ها باشد، کشف‌کننده و پیگیری‌کننده آن خود مسوولان باشند و این رویه باید بعد از این هم ادامه یابد. ممکن است هر کسی دچار خطا شود اما مردم بدانند به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی اجازه نخواهیم داد فساد لانه‌گزینی کند. رئیسی در ادامه سخنانش در گردهمایی سراسری نمایندگان، ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور افزود: در مجلس شما چند سال پیش آمدیم و انتظار شما مبارزه با فساد بود و قول می‌دهیم که نمی‌گذاریم در هیچ جایگاهی فساد لانه کند.