غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد از جمله مخالفان این لایحه بود که در سخنانی گفت: در دنیای امروز اطلاعات یک کشور بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی هرچه یک کشور در حوزه امنیت اطلاعات گام بردارد به نفعش است. در حوزه امنیتی با هیچ کشوری تعارف نداریم و این دوست یا دشمن نمی‌شناسد. درست است که ما باید ارتباط خود را با سایر کشورها توسعه دهیم، اما باید منافع ملی را در نظر بگیریم. از سوی دیگر برخی از مفاد این موافقت‌نامه برخلاف قانون اساسی است.به گزارش خبر‌آنلاین، نماینده مردم بستان‌آباد با بیان اینکه این موافقت‌نامه در متن دارای اشکالات و ایرادات اساسی و مهم است که یکی از مهم‌ترین ایرادات آن بحث مبنایی است.

اینکه اطلاعات در کدام حوزه مبادله خواهد شد باید مشخص شود و با توجه به اینکه در این موافقت‌نامه اجازه دسترسی می‌دهیم باید مشخص شود که به کدام حوزه‌ها ورود دارد.وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه اطلاعات یک کشور به معنای امنیت آن کشور است، چرا ما باید اختیاری بدهیم که معلوم نیست چه حد و مرزی دارد، لذا باید گفت مشخص نبودن حد و مرز آن اشکال اساسی در این موافقت‌نامه است که باید این اشکالات مورد توجه جدی قرار گرفته و برطرف شود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز نیز هر یک در سخنانی در قالب اخطار و تذکر به بیان مخالفت خود با این لایحه پرداختند.

به گزارش «ایسنا»، حاجی‌دلیگانی در اخطاری در جریان بررسی کلیات این موافقت‌نامه، آن را موجب سلطه‌گری به کشور ما به ویژه در حوزه امنیتی بیان کرد. وی افزود: در جایی از این موافقت‌نامه آمده است که دو کشور می‌توانند اطلاعات مربوط به هم را به کشور ثالث بدهند. اگر قرار باشد اطلاعاتی از ما در اختیار طرف ثالث قرار گیرد، چرا ما خودمان آن را ندهیم. از سوی‌ دیگر واژگانی در این موافقت‌نامه آمده که با تعاریف بین‌المللی در تضاد است.

محمدرضا صباغیان نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: امنیت سایبری بحث مهمی است و درست است که ما با روسیه رابطه دوستانه‌ای داریم، اما تاریخ نشان داده تا هر وقت که مسائل روسیه در اروپا رفع می‌شود، در روابط خود با کشورهای همسایه تغییر موضع می‌دهد، در این شرایط ما باید آینده را در نظر بگیریم اگر فردا موضوع اوکراین برطرف شد نباید اجازه دهیم که خدایی نکرده حقی از مردم ایران ضایع شود.

درهمین حال مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده رودبار و ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نمایندگانی بودند که در موافقت با این لایحه سخن گفتند‌. عمویی این لایحه را ظرفیتی برای نشان دادن توانمندی ایران در حوزه امنیت اطلاعات توصیف کرد و گفت: در این موافقت‌نامه پیرامون حملات سایبری و تهدیداتی که در داخل فضای سایبری علیه دو کشور وجود دارد تدابیری برای دفاع مشترک اندیشیده شده است. وی در ادامه اظهار کرد: در صحبت‌های همکاران گفته شد که چرا روسیه با نهادهای مختلف ما ارتباط می‌گیرد. باید بگویم که روابط ما با فدراسیون روسیه در حوزه‌های متعدد است و ما باید از ارتقای این روابط استقبال کنیم و اکنون نیز در حوزه امنیت اطلاعات این موضوع پیش‌بینی شده است. در نهایت نمایندگان با کلیات آن با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.