نامزدی دو رئیس

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هم‌اکنون نیز عضو مجلس خبرگان رهبری هستند. روحانی سابقه نمایندگی در ادوار سوم، چهارم و پنجم عضو مجلس خبرگان را داراست و در دو دوره اخیر از استان تهران نماینده خبرگان شده است. رئیسی نیز هم‌اکنون عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری است. او سابقه عضویت در دوره‌های چهارم و پنجم خبرگان رهبری را نیز دارد. روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در عهدی که با مردم از روز اول انقلاب داشتم بنا بود اگر کاری از دستم برآید انجام دهم، اظهار کرد: کشور متعلق به همه ملت ایران است و انتخابات سرنوشت آینده‌ کشور است.

او با بیان اینکه تا امروز خیلی انتخابات گرمی پیش‌بینی نمی‌شود ابراز امیدواری کرد تا تنور انتخابات گرم شود. به گزارش خبر‌آنلاین، حسن روحانی با اشاره به احتمالات مبنی بر ارائه لیست در انتخابات مجلس گفت: فعلا بنای لیست خاصی ندارم، ولی در انتخابات خبرگان معمولا حوزویان لیست‌هایی می‌دهند. وی افزود: درباره انتخابات مجلس هم برنامه خاصی برای لیست ندارم، ولی با احزابی که با من در این یکی، دو ماه گذشته مشورت کردند، همواره بر ترغیب مردم سخن گفتم تا در انتخابات مجلس شرکت کنند و درباره مجلس خبرگان فعال باشند. رئیس‌جمهوری پیشین همچنین در بیانیه‌ای تصریح کرد: همچون همه شما در مقابل این انتخاب دشوار قرار دارم که سکوت و عدم مشارکت را برگزینم یا با علم به همه محدودیت‌ها، با عمل به وظیفه حضور و ضرورت عدم فاصله از نظام، حجت را بر خود و دیگران تمام کنم. در این مهم بسیار اندیشیدم و سرانجام دیدم که نمی‌توانم در این شرایط حساس ملی و منطقه‌ای، کنج عافیت و عزلت را بر میدان انتخاب و رقابت ترجیح دهم.

وظیفه خود دانستم که با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز کنم. او در ادامه خطاب به همه مجریان و ناظران انتخابات تاکید کرد: اگر شما هم مانند من پس از سال‌ها تجربه تلخ و شیرین به این نتیجه رسیده‌اید که «ایران» سهم مشاع ایرانیان است و یکدست‌سازی و انحصارطلبی یکی از عوامل براندازی دو اصل مشروعیت و کارآمدی نظام ‌است و اگر باور دارید که ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، تلاشی ممکن برای بازگرداندن آینده به ایرانیان است، آنگاه با این انتخاب سرنوشت‌ساز روبه‌رو خواهید بود که آیا - به عنوان عضوی از اکثریت واقعی جامعه - مایلید تا حد امکان در سرنوشت جمعی خود فعالانه مشارکت کنید یا اینکه تسلیم انفعال و یأس می‌شوید و آینده خود و فرزندانتان را به اقلیتی، مدعی اکثریت، واگذار می‌نمایید.

روحانی درحالی روز گذشته برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد که خبرگزاری دولت به ثبت‌نام او واکنش داد و نوشت: «خیز روحانی برای حضور در مجلس آینده خبرگان، برخلاف اظهارنظر چند نظر روز پیش او مبنی بر ناامیدی مردم است. او که ثبت‌نامش نشانه‌ای از اعتماد به سازوکارهای انتخاباتی است، چندی پیش مدعی شده بود: «پس از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بوی ناامیدی و یأس به مشام می‌رسد». همزمان با این دوچهره سیاسی، روز گذشته محسن اسماعیلی، عضو حقوق‌دان پیشین شورای نگهبان از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد‌. هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه نیز با اعزام نماینده خود به ستاد انتخابات کشور برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد.

همچنین ابراهیم کلانتری تولیت آستان شاهچراغ شیراز از حوزه انتخابیه قم کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری شد. پیش این طی روزهای گذشته چهره‌‌هایی چون احمد خاتمی، محمد امامی کاشانی، موحدی کرمانی، حسن عالمی، سید‌محمود علوی، رضا رمضانی‌گیلانی، سید‌علی حسینی اشکوری‌گیلانی، محسن قمی، غلام‌علی صفایی بوشهری، علیرضا ادیانی و حمید شهریاری در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۸ صبح یکشنبه (۱۴ آبان ۱۴۰۲) آغاز شد و به مدت یک هفته تا (روز گذشته) ادامه داشت‌. ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان برخلاف انتخابات مجلس به صورت حضوری انجام شد، چرا که به گفته هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان ثبت‌نام الکترونیکی انتخابات خبرگان در قانون پیش‌بینی ‌نشده است.

ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. مطابق قانون تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر است که بر این اساس استان تهران ۱۶ نماینده، استان‌های خراسان رضوی و خوزستان هر کدام ۶ نماینده، استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس هر کدام ۵ نماینده، استان‌های گیلان و مازندران هر کدام ۴ نماینده، استان‌های آذربایجان غربی و کرمان هر کدام ۳ نماینده، استان‌های اردبیل، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان و مرکزی هر کدام ۲ نماینده، استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد هر کدام یک نماینده در مجلس خبرگان برای مدت ۸سال خواهند داشت‌.