سردار غلامرضا جلالی با اشاره به مردم غزه که در مقابل چشمان بهت‌زده جهانیان زیر بمباران صهیونیست‌ها هستند، اظهار کرد: امسال در بیستمین سالگرد تشکیل سازمان پدافند غیر‌عامل، قانون تشکیل این سازمان در مجلس تصویب و از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد. به گزارش «ایرنا»، وی گفت: تشکیل این سازمان، به تشخیص رهبر انقلاب بود و فرمان آن را به ستاد کل نیروهای مسلح دادند. این سازمان برای پایش و مصون‌سازی زیرساخت‌های حساس کشور ایجاد شده است، دوران ۲۰ ساله‌ای را پشت سر گذاشته و فراز و فرودهایی داشته است. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز دراین همایش گفت: ساختار دفاعی ما از نظر بازدارندگی در نقطه اوج است و نیروهای مسلح ما در کمال طراوت و نهایت تجربه هستند. وی افزود: پدافند غیر‌عامل، همچنان یک مفهوم جدی است و باید بازنمایی و بازتعریف شود.

این کار در همه حوزه‌ها می‌تواند مصداق عملی خود را بیابد و یک عنصر تعیین‌کننده در عرصه نبرد باشد. بر این اساس بود که قانون پدافند غیرعامل از سوی رهبری انقلاب در سال ۸۴ ابلاغ شد که علت هم طرح تهدیدهای نظامی علیه کشور در آن زمان است. وزیر کشور تصریح کرد: البته این تهدیدها اکنون منتفی شده به ویژه بعد از ضرباتی که دشمنان از رزمندگان مقاومت خورده‌اند، این حرف‌ها کمتر در سال‌های اخیر مطرح می‌شود. در صحبت‌های اخیر هم تهدیدهایی کردند؛ اما زود الفاظ خود را تغییر دادند. وحیدی تاکید کرد: وزارت کشور و استانداران کاملا آمادگی اجرای پدافند غیرعامل را دارند. این موضوع مشترک بین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران است که باید طرح‌های مشترک در این زمینه برنامه‌ریزی شود که این دو مفهوم را براساس سیاست‌های کلی ابلاغی پیگیری می‌کنیم.

هنوز نمره قابل قبولی نداریم

رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود‌. وی گفت: وضعیت امروز در حوزه پدافند غیرعامل نسبت به گذشته نمره بالاتری می‌گیرد، اما معتقدم ما هنوز نمره قابل قبولی نداریم و باید حتما کشور در این جهت رشد بیشتری داشته باشد. سردار سرلشکر محمد باقری افزود: وضعیت پدافند غیرعامل در کشور روز‌به‌روز در حال توسعه است، ما از جایی آغاز کردیم که حقیقتا کار چندانی انجام نشده بود و در مراحل بسیار ابتدایی قرار داشت و عزیزان زحمت کشیدند و روزبه‌روز و سال‌به‌سال کار در حال پیشرفت است. به گزارش «ایرنا»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: مدیریت‌های پدافند غیرعامل در همه دستگاه‌ها و همه استان‌ها مستقر شده‌اند و دانش‌آموخته‌ها تا سطح دکترا به تعداد قابل توجهی وجود دارند.

مخالفت دولت قبل با تصویب قانون تشکیل سازمان

مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس نیز سازمان پدافند غیر‌عامل را سازمان حاکمیتی و فراقوه‌ای عنوان کرد و گفت: تعامل این سازمان با دستگاه‌های دیگر در قانون تعریف شده این نگاه فرا قوه‌ای باید تقویت شود. به گزارش «ایرنا» ذوالنوری با اشاره به تصویب قانون سازمان پدافند غیر‌عامل اظهار کرد: در بررسی این طرح نظریات متفاوتی وجود داشت و در جریان بررسی شاهد فشارهای بنیان‌برانداز در این مورد بودم، حتی رئیس‌جمهور وقت رئیس سازمان را به جلسات دعوت نمی‌کرد و سازمان را به شکل دیگری می‌دید. این سازمان با همه نامهربانی‌ها شکل گرفت و باید همه نهادها تا پایان از این سازمان حمایت کنند.