به نوشته رویترز، برای رئیس‌‌‌جمهوری که به دنبال انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ است، این یک وضعیت سیاسی مخاطره‌‌‌آمیز است؛ موقعیتی که می‌تواند پیامدهای مهمی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد و منابع و توجه ایالات متحده را از آنچه تاکنون چالش تعیین‌‌‌کننده سیاست خارجی او بوده است (جنگ اوکراین) دور کند. حمله غافلگیرانه حماس، ضربه‌‌‌ای به تلاش‌‌‌های بایدن برای میانجی‌گری توافق عادی‌‌‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد کرد و رویکرد واشنگتن را در قبال ایران پیچیده کرد. در حالی که مقامات آمریکایی می‌‌‌گویند تلاش آنها برای ایجاد روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی می‌تواند از این بحران جان سالم به در ببرد، بسیاری از کارشناسان نگاه بدبینانه‌‌‌تری دارند. جان آلترمن، رئیس برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در تضاد با خط رسمی دولت ایالات متحده گفت: «همه تلاش‌‌‌ها برای عادی‌‌‌سازی روابط ریاض و تل‌‌‌آویو فعلا متوقف شده است.»

نزدیک‌‌‌کردن دو متحد قدرتمند واشنگتن در منطقه، راه دولت بایدن برای تقویت سنگری در برابر تهران و مقابله با افزایش نفوذ چین در خلیج فارس تلقی می‌شود. جاناتان پانیکوف، معاون سابق افسر اطلاعات ملی دولت ایالات متحده در خاورمیانه گفت: «پس از جنگی طولانی که در آن حملات اسرائیل بخش زیادی از غزه را ویران کرده است، جامعه عربی از عادی‌‌‌سازی حمایت نخواهد کرد.» یک منبع نزدیک به سعودی‌‌‌ها، با تکرار این پیام، گفت که «صحبت از عادی‌‌‌سازی در طول جنگ اعراب و اسرائیل دشوار خواهد بود.» بیش از یک هفته پیش در یک کنفرانس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه اولویت دولت بایدن بر جنگ اوکراین و تنش‌‌‌ها با چین در منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند است، گفت: «منطقه خاورمیانه امروز ساکت‌‌‌تر از دو دهه گذشته است.»

اکنون حمله حماس دولت آمریکا را به تعامل حضور در خاورمیانه ناآرام کشانده و بایدن قول داده که کمک‌‌‌های نظامی بیشتری به اسرائیل ارائه کند و هر کشور، گروه و سازمانی را از سوءاستفاده از این وضعیت باز دارد. بایدن با انتقاد از اقدامات حماس گفت: «ما در کنار اسرائیل هستیم.» مقامات دولت آمریکا می‌‌‌گویند که فوری‌‌‌ترین چالش، جلوگیری از تبدیل‌‌‌شدن این جنگ به یک درگیری منطقه‌‌‌ای است؛ به‌ویژه جلوگیری از گشودن جبهه دوم توسط حزب‌‌‌الله لبنان در مرز شمالی اسرائیل. در پی این حمله، ایالات‌متحده نیز ممکن است در رویکرد خود در قبال ایران که حمله حماس را تحسین کرد اما نقش مستقیم آن را رد کرد، بازنگری کند.