12دستور مخبر به استانداران

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با استانداران سراسر کشور به تشریح و تبیین ۱۲ دستور و ماموریت مهم دولت سیزدهم برای استانداران در زمینه‌های رشد تولید و مهار تورم، مردمی‌سازی اقتصاد، مولدسازی دارایی‌های دولت و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، پیگیری افزایش اختیارات، تمرکز بر صادرات و تجارت خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور، رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، سامان‌دهی حاشیه‌نشینی شهرها، توسعه بنادر و گمرکات، توجه به شهرهای ساحلی و تلاش برای انتخابات پرشور پرداخت. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: اجرای این موضوعات نه یک توصیه بلکه دستور دولت است و باید استانداران با تعامل و همکاری وزیر کشور برنامه زمان‌بندی شده با مجری مشخص تعیین و گزارش پیشرفت اجرای این ماموریت‌ها ارائه شود. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه به تبیین و تشریح ۱۲ ماموریت مهم و اولویت‌دار دولت برای استانداران پرداخت‌.

رشد تولید و مهار تورم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال با عنوان رشد تولید و مهار تورم توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: تحقق شعار سال در زمینه رشد تولید و مهار تورم تنها در استان‌ها اتفاق می‌افتد و نرخ تورم و رشد تولید کشور با معیار استانی سنجیده می‌شود و تا فرصت باقیمانده باید برخی استان‌ها برخی عقب‌ماندگی‌های خود در این دو موضوع را تا پایان سال جاری جبران کنند. وی افزود: مقام معظم رهبری علاوه بر مهار تورم و رشد تولید، راهبرد مردمی‌سازی اقتصاد را تبیین کردند که در این راستا باید از وزن اقتصاد دولتی به نفع مردم و بخش خصوصی کاسته شود که هدف‌گیری این مهم در استان‌ها با برنامه‌ریزی دولت از جمله در زمینه مولدسازی دارایی‌ها و واگذاری طرح‌های نیمه تمام به مردم امکان‌پذیر است. معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تمامی استانداران موظف هستند برنامه زمان‌بندی و اولویت‌بندی شده استان خود را در خصوص رشد تولید، مهار تورم و مردمی‌سازی اقتصاد ظرف دو هفته آینده به دولت ارائه کنند.

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی

مخبر مولدسازی دارایی‌های دولت در راستای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را از جمله مسائل مهم برشمرد و ادامه داد: طرح‌های نیمه‌تمام شناسایی شده باید براساس شاخصه‌های صادرات‌محور، رفع نیازهای کشور، امنیت غذایی و دارویی و جلوگیری از واردات اولویت‌بندی شود تا درآمدهای حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت به این موارد اختصاص یابد.

افزایش صادرات غیرنفتی کشور

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت صادرات به ویژه افزایش صادرات غیرنفتی کشور با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های استان‌ها تاکید کرد: همسایگی با کشورهای مختلف از مزیت‌های مهم جمهوری اسلامی و استان‌های مرز‌نشین است که تاکنون نتوانسته‌ایم از این فرصت بسیار بزرگ به خوبی استفاده کنیم و استانداران باید افزایش تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری را در اولویت اقدامات خود قرار دهند که در این صورت کشور با یک تحول اساسی روبه‌رو خواهد شد.

زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور

وی شناسایی و زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور را یکی دیگر از اقدامات استانداران دانست و ادامه داد: هر استاندار باید با شناسایی چهره‌های بومی هر استان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و همچنین اعطای امکانات و اختیارات لازم، زمینه را برای سرمایه‌گذاری آنان در استان‌ها فراهم کنند.

رفع نقاط حادثه‌خیز

مخبر اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز را یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم دانست و افزود: رفع برخی نقاط حادثه‌خیز با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه و همچنین استانداری‌ها در سال گذشته کمک قابل توجهی به کاهش آمار تصادفات و جان‌باختگان در آن نقطه داشت، اما هنوز تا رفع همه نقاط حادثه‌خیز فاصله داریم و باید با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به نقطه مطلوب و هدف‌گذاری شده در شورای حمل و نقل و ایمنی کشور برای از بین بردن این نقاط در سال جاری برسیم.

رفع خطرات ناشی از حاشیه‌نشینی

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت از بین بردن آسیب‌ها و خطرات ناشی از حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کشور تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حاشیه‌نشینی یکی از بسترهای بزرگ آسیب‌های اجتماعی است که در این زمینه از یکسو باید با اشتغال‌زایی و رفع مشکلات مناطق محروم جلوی پدیده مهاجرت افراد به حاشیه شهرها گرفته شود و از سوی دیگر باید استانداران سازوکارهای فرهنگی لازم برای تطبیق فرهنگی هر نقطه را اتخاذ کنند.

ایجاد شهرهای جدید ساحلی

وی ایجاد شهرهای جدید ساحلی را یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم عنوان و تاکید کرد: طرح‌های آمایش سرزمینی با محوریت افزایش جذابیت شهرهای جدید ساحلی و امکانات بالا و نرخ افزایش اشتغال برنامه‌ریزی شده است و استانداران در استان‌های ساحلی کشور باید تسهیلات و برنامه‌های اشتغال‌زایی خود را در این راستا هدف‌گیری کنند و رفع مشکلات شهرهای ساحلی موجود را نیز در اولویت‌های خود قرار دهند.

توسعه بنادر

معاون اول رئیس‌جمهور توسعه بنادر و افزایش نظارت و بازرسی‌ها در بنادر و گمرکات کشور را از دیگر وظایف مهم استانداران شهرهای ساحلی برشمرد و تاکید کرد: استانداران باید با بازدیدهای سرزده و همچنین تعیین یک نماینده بازرسی در بنادر به‌صورت کامل از حجم کالاها در مبادی ورودی کشور و حجم ذخایر انبارهای گمرکات اطلاع کامل داشته باشند. مخبر در پایان با اشاره به برگزاری دو انتخابات در پایان سال جاری از تمامی استانداران خواست تا با ایجاد تمهیدات لازم و افزایش سطح رضایت‌مندی به برگزاری با شکوه‌تر و پرشور انتخابات در سرتاسر کشور کمک کنند.