روزنامه هم‌میهن هم در یادداشتی از احمد زیدآبادی، فعال سیاسی با عنوان «بوی توطئه خطرناک در مرزهای شمال غربی ایران» ابراز می‌کند: نزاع‌های دیرینه قومی و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نیز مزید بر علت شده و زمینه بی‌ثباتی خطرناکی را فراهم کرده است. واقعیت این است که بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نیروهای ارمنی، قره‌باغ کوهستانی را به اشغال خود درآوردند و با تکیه بر قدرت نظامی خود تا سال‌های متمادی همان وضعیت را حفظ کردند. این شرایط اما در سال‌های اخیر تغییر کرده و جمهوری‌آذربایجان با استفاده از پهپادهای پیشرفته ساخت ترکیه و به روایتی سلاح‌های دریافتی از اسرائیل، توانسته است بخش بزرگی از قره‌باغ را پس بگیرد و قول عقب‌نشینی ارمنستان از دیگر اراضی مورد اختلاف را به دست آورد.

روزنامه فرهیختگان در مطلبی با تیتر «قله کجاست؟» به نوشته حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آورده: فرمایشات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب درباره وضعیت کنونی ما، تاملات و گاه تحلیل‌هایی را برانگیخته که هر یک درخور توجه است. سوال اصلی این است که قله کجاست و [نسبت] وضعیت کنونی ایران با آن قله چگونه است؟ به نظرم قله‌های تمدنی در انقلاب اسلامی و در تجربه جمهوری اسلامی را باید در نگاهی متفاوت و در موارد ذیل عمیق‌تر جست‌وجو کرد. نخستین موردی که او در این نوشته مطرح کرده این است: «قله در تربیت انسان‌ در اوج و نسل جدیدی از مسلمان تحول‌گرا و جهانی‌اندیش ایرانی. انسان‌های در اوج را نه‌فقط در میان شهدای امت (مثل قاسم سلیمانی‌های فراوان) و نه‌فقط در میان پدیده فراگیر بسیج و بسیجیان در تجربه ایرانی می‌توان پی گرفت، بلکه در میان شخصیت‌های علمی برجسته، در میان دختران، زنان و مادران ممتاز و بلکه در میان توده مردمی متفاوت (یا همان عوام ممتاز) باید مشاهده کرد.»

دومین مورد از دیدگاه او: «قله‌های علمی، نظامی و سیاسی را بیش از آنی که باید در نظام دانشی و سیاستگذاری‌های موجود در آن جست‌وجو کرد، باید این قله را در «حس استقلال»، «حس توانستن» و «حس خودکفایی و عدم ‌وابستگی»ای که امام (ره) و بعد رهبر فرزانه انقلاب به نسل جدید القا کردند و آن را در عمیق‌ترین لایه‌های مختلف جامعه ایرانی به وجود آورده‌اند، جست‌وجو کرد. حس استقلالی که امام به نسل امروز القا کرد، نه‌فقط حس استقلال برآمده از یک عزم سیاسی، بلکه حس استقلال برآمده از حس ایمان، حس معنویت و باور به توحید بوده است. بنابراین قله در حس استقلال را باید در کنار قله در ایمان و معنویت ترسیم و تبیین کرد.»