اما اخیرا یکی از خبرنگاران الجزیره درباره میزان دارایی‌‌‌های آزاد‌شده ایران در مذاکرات اخیر با آمریکا ادعای جدیدی را مطرح کرد و گفت که پول آزاد شده ایران ۲۳ میلیارد دلار است، نه ۶ میلیارد! به گزارش اقتصادنیوز در حالی که مقامات رسمی از آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌‌‌های ایران خبر می‌دهند، هاشم علی مدعی شد که این رقم حدود ۲۳ میلیارد دلار است. این انتقال می‌تواند به اقتصاد ایران جانی دوباره بدهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد مرحله‌‌‌ای جدید در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شده است. این روزنامه‌نگار شبکه الجزیره، در مطلبی با عنوان«‌مقداری اکسیژن برای پیکر بی‌‌‌جان مذاکرات هسته‌‌‌ای» در وب‌سایت عرب‌زبان (جاده ایران) و همچنین صفحه توییتر خود مدعی شد دارایی‌‌‌های آزادشده ایران حدود ۶ میلیارد از کره‌جنوبی به بانک‌های قطری، ۱۲ میلیارد دلار از عراق به بانک‌های عمانی و۵ میلیارد دلار از ژاپن به بانک‌های اماراتی است. این مبلغ معادل ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود. علی هاشم در ادامه ادعا کرد: «این مبالغ در حساب‌های خارجی ایران باقی می‌ماند که برای خرید کالاهای غیرتحریمی از جمله اقلام پزشکی و بشردوستانه استفاده می‌شود.»

 نه ۵ و نه ۲۳ میلیارد؟

به دنبال این ادعای خبرنگار الجزیره، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در مورد ادعای شبکه خبری الجزیره مبنی بر اینکه ۲۳ میلیارد دلار از دارایی‌‌‌های ایران بر اساس توافق حاصله آزاد شده است که حدود ۵ میلیارد آن مربوط به دارایی‌‌‌های ایران در ژاپن است، گفت: «نه عدد ۵ میلیارد را تایید می‌‌‌کنم و نه رقم دیگری که اشاره کردید.» همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با پول‌‌‌های مسدود شده ایران در ژاپن و آخرین مذاکرات صورت‌گرفته در این زمینه در جریان سفر اخیر وزیر خارجه به توکیو تصریح کرد: «میزان قابل‌توجهی از منابع مالی ایران در ژاپن در چارچوب مذاکرات و تفاهم‌‌‌های دوجانبه در مقطع زمانی گذشته دریافت شده است و این منابع را دریافت کرده‌‌‌ایم.

بخش محدودی از منابع مالی‌‌‌مان در بانک‌های ژاپن باقی است. گفت‌‌‌وگوها و مذاکرات در این ارتباط در حال انجام است تا منابع مالی باقی‌‌‌مانده آزاد شود. در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به ژاپن در این ارتباط رایزنی و گفت‌‌‌وگو شد. به گفت‌‌‌وگوهای صورت گرفته خوش‌بین هستیم و امیدواریم هرچه زودتر امکان استفاده از این منابع مالی به روش‌های مدنظر ایران و تفاهم اینکه با طرف ژاپنی انجام می‌شود محقق شود.» به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «خوش‌بین هستم که بخشی دیگر از دارایی‌‌‌های ایران در مقطع زمانی آینده نزدیک آزاد شود و رایزنی‌‌‌ها و تلاش‌‌‌ها در این زمینه ادامه دارد.» وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه دستیابی ایران به منابع آزاد‌شده خود بر اساس اخبار منتشر‌شده، توضیح داد: «بر اساس تفاهمی که حاصل شده است، ایران امکان دسترسی کامل به منابع خود برای استفاده مدنظر را خواهد داشت و کلیه کالاهای غیر‌تحریمی را می‌تواند از محل این منابع به هر میزانی که احتیاج داشته باشد، خریداری کند.»

وی ادامه داد: «میزان باقی‌مانده نیز به صورت سپرده باقی می‌‌‌ماند و بر اساس آنچه اعلام شده به این سپرده، سود نیز داده می‌شود.» کنعانی در ادامه گفت: «روند برجام مسیر خاص خود را دارد و روند بسته نیست.» وی با بیان اینکه موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی ایران با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد، تصریح کرد: «اما موضوعات می‌توانند بر یکدیگر تاثیر مثبت داشته باشند و پیشرفت یک روند می‌تواند در تنش‌‌‌زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک‌کننده باشد.»